5 inspirerende artikelen over management in creative industries

Kristel Zegers is docent aan NHTV Internationale Hogeschool Breda en vraagt haar vierdejaars studenten ieder jaar om artikelen te verzamelen die zij interessant en inspirerend vinden. Het gaat dan om artikelen die aansluiten bij de minor Management in Creative Industries. Op Mestmag.nl deelt zij uit alle tips de top vijf artikelen die je als maker, ondernemer, manager of beleidsmaker in de creatieve sector absoluut zou moeten lezen. Op je leeslijstje dus!

Samengesteld door Kristel Zegers, met dank aan alle vierdejaars studenten MCI collegejaar 2015-2016

Leestip 1: A park that moves around the city

Het fenomeen pop up is bekend, maar een park met speeltoestellen dat zich door de stad beweegt is toch wel iets bijzonders. In de snel groeiende stad El Alto, Bolivia, hebben een theatergroep en designers in nauwe samenwerking met kinderen een mobiel park gemaakt dat zich kan verplaatsen door de stad. In El Alto werden speelplekken opgeofferd, waardoor nieuwe oplossingen om te kunnen spelen en om het belang van spelen te adresseren noodzakelijk waren. Volgens de initiatiefnemers raakt het park aan de circustraditie: het brengt entertainment, maar tegelijkertijd is het spel een vorm van politieke activiteit.

 

Leestip 2: The Complicated Link between Gentrification and Displacement

Wanneer creatieve industrie ingezet wordt als instrument voor gebiedsontwikkeling, komt vaak het begrip gentrification om de hoek kijken. Kort door de bocht: cultuur/creatieve industrie trekt geld aan wat leidt tot een waardestijging in het vastgoed. Dit heeft weer tot gevolg dat oorspronkelijke bewoners van de wijk het zich niet meer kunnen veroorloven daar te blijven wonen en ‘verdrongen’ worden. De een ziet dit als een natuurlijk proces in wijkvernieuwing, de ander ziet hierin een gevaar. Gentrificatie kan de stad verdelen in wijken voor de armen en de rijken. Richard Florida bespreekt in dit Amerikaanse onderzoek de voor- en nadelen van gentrificatie; een proces dat ook in Nederland zichtbaar is bij stadsvernieuwing.

 

Leestip 3: The Death of the ArtistÑand the Birth of the Creative Entrepreneur

Altijd al willen weten hoe onze kijk op kunst en kunstenaars door de eeuwen heen veranderd is? Neem dan de tijd dit artikel te lezen. Het geeft een mooi overzicht hoe kunstenaars gezien worden: eerst als ambachtsman (kunst als iets maken/scheppen), toen als genie (schone kunsten, kunst voor de kunst) en sinds de Tweede Wereldoorlog als professional (kunst kan je studeren en je moet er hard voor werken). Vandaag de dag heeft de professionele kunstenaar plaats gemaakt voor de zelfstandige creatieve ondernemer. Dit heeft consequenties voor de organisatie van het culturele veld, de kunst die gemaakt wordt, de houding van kunstenaars en de betekenis van het begrip kunstenaar.

 

Leestip 4: Supporting innovation in refugee camps

Christine Mahoney, directeur sociaal ondernemerschap aan de Universiteit van Virginia, geeft deze TEDx talk. Zij is in vluchtelingenkampen op zoek gegaan naar verhalen over innovatie en hoop. Zo zag ze in een Somalisch vluchtelingenkamp het bedrijfje Samasource ontstaan dat voor bedrijven data verwerkt. Vluchtelingen leren hoe data ingevoerd en verwerkt moeten worden en verdienen zo een inkomen. Christine verwijst ook naar het boek van Paul Polak, Out of Poverty, waarin diverse voorbeelden staan hoe met kleine ingrepen en slim ontwerp levens vele malen verbeterd kunnen worden. Overigens zijn er ook in Europa diverse initiatieven waarbij de creatieve industrie betrokken is om aandacht te vragen voor vluchtelingen of hun situatie te verbeteren: denk aan de Franse reisgids Hello en de botenbellijn van Teun Castelein: Barca da Lampedusa.

Leestip 5: Creative jobs more resistant to automation

Is werken in de creatieve economie wel toekomstbestendig? Wordt ook hier werk op den duur vervangen door robots of computers? Deze vraag stelde het Britse innovatie en kennisplatform Nesta zichzelf. In haar rapport wordt betoogd dat het merendeel van de creatieve banen een laag risico op vervanging door robots/computers heeft. Deze kans is kleiner naarmate een hoger niveau van creativiteit nodig is, zoals bij computer programmering, pr & communicatie en cultuureducatie. Voorbeelden van taken die vermoedelijk wel vervangen gaan worden, zijn filmprojectie, het versturen van direct mail en de vervaardiging van juwelen.

De foto uit de header is gemaakt door Jeroen Erosie. 

Geen reacties

Geef een reactie