Alleen nieuwsgierige kunstenaars worden succesvolle ondernemers

Opinie | Marlies Leupen stelt dat alleen nieuwsgierige kunstenaars succesvolle ondernemers kunnen worden.

Geschreven door Marlies Leupen

Ken je die mensen? Ze vertellen je over hun originele idee. Over hun voornemen om nu eindelijk dat plan te realiseren. Maar als je ze dan een jaar later tegenkomt, dan is er nog niks gebeurd. Nou ja, niks … die mensen hebben vele kilometers in hun hoofd gemaakt. Maar daar is het bij gebleven. Mij fascineert dat. Waarom worden veel projectidee‘n nooit gerealiseerd?

Zoek buiten de gebaande paden

In zijn bekende boek ‘De creatiespiraal’ beschrijft Marinus Knoope de natuurlijke weg van wens naar realisatie. Knoope legt uit dat een ondernemend mens niet iemand is die alles alleen kan, maar iemand die de kunst verstaat om zichzelf te omringen met anderen die hem aanvullen. Hij adviseert ons om buiten de gebaande paden op zoek te gaan naar geschikte partners en adviseurs.

Zuurstof

Dat zette mij aan het denken. Kunstenaars koesteren het uitgangspunt dat je autonoom moet werken. Maar wat is autonoom? ‘Zelfstandig in ethische en filosofische zin’. Betekent dat denken en werken met de ramen gesloten, of mag er zuurstof van buiten bij? Hoe nieuwsgierig zijn kunstenaars eigenlijk bij hun idee-ontwikkeling?

bkkc summer school

Deze zomer organiseerde bkkc samen met Fontys Hogeschool voor de Kunsten een driedaagse summer school voor makers, creatief ondernemers, studenten en alumni van het kunstvakonderwijs en creatieve studies, die meer willen bereiken met hun ondernemerschap. Ik verzorgde een workshop over ‘het plan; hoe realiseer ik mijn idee?’. De zaal was gevuld met een divers gezelschap: net afgestudeerde kunstenaars – twintigers Žn zestigers – en cultureel ondernemers met flink wat ervaring. Aan de hand van de Golden Circle van Simon Sinek en het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur vroeg ik de deelnemers om hun projectidee in kaart te brengen. Wie gaat waarom betalen voor jouw idee en de uitwerking daarvan?

Hoe creatief ben je?

Net zoals bij andere workshops en trainingen viel me nu ook deze keer weer op dat veel kunstenaars bozig zijn. ‘Die ambtenaren willen gewoon niet.’ ‘Ik krijg die financiering gewoon niet rond.’ Maar wat is nu een bewijs van wat? Als je niet de reactie krijgt die je zou willen krijgen, zijn je kansen dan verkeken, of heb je de goede ingang nog niet gevonden? 

Als je niet de reactie krijgt die je zou willen krijgen, zijn je kansen dan verkeken, of heb je de goede ingang nog niet gevonden?

B hungry & get fed

Ik geloof in de meerwaarde van ‘zuurstof van buiten’. Daarom moedig ik creatieven, commercieel ondernemers en beleidsmakers aan om hun idee‘n en vraagstukken met anderen te delen en om feedback te vragen. Ik ontwikkelde B hungry & get fed, een format voor nieuwsgierige ondernemers. De essentie van ‘B hungry & get fed’: iemand pitcht zijn idee of vraagstuk voor publiek, eventueel na een voorbereidende training; daarna begeleid ik de interactie met de zaal om de pitcher te voeden met feedback waarmee hij zijn idee of vraagstuk een stap verder kan brengen.

Behoudend

Toen ik voorzitter werd van de GBK, de beroepsvereniging van kunstenaars in Gelderland, kwam ik erachter dat veel kunstenaars helemaal niet ge•nteresseerd zijn in de buitenwereld. Ze zijn nogal behoudend en in zichzelf gekeerd; dat had ik helemaal niet verwacht. Het lijkt wel alsof kunstenaars gemakzuchtig zijn. De interesse voor hun werk moet maar van anderen komen. Uit zichzelf doen ze niet echt moeite om te weten te komen wat hun potenti‘le publiek en kopers beweegt.

Het lijkt wel alsof kunstenaars gemakzuchtig zijn. De interesse voor hun werk moet maar van anderen komen.

Wijn

Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel mensen zijn zoals ik: ge•nteresseerd in kunst en genoeg geld om af en toe wat te kopen. Mijn eerste kunstaankoop liet alleen lang op zich wachten. Waarom? Omdat ik niet durfde. Geen idee over de mores op een kunstbeurs of bij een atelierbezoek. Dat duurde totdat ik de tover-zin ‘Wil je wat over je werk vertellen?’ ontdekte. Maar ik moest die zin zelf bedenken. Die had ik best aangereikt willen krijgen. Het is als met wijn. Als zo’n ober met de kaart komt, dan wil je toch niet als een nitwit voor de dag komen. En dus vermijd je de kans om op verkenning te gaan.

Waag de gok

Toen ik eenmaal de drempel over was, kreeg ik de smaak te pakken. Die sensatie (want dat is het) wens ik kunstenaars ook toe. Doe je potenti‘le publiek of kopers een handreiking. Bedenk hoe je ze kunt introduceren in jouw wereld. En vraag advies hoe jij je weg kunt vinden in ‘hun’ wereld. Roos van Dijk, een van de deelnemers aan een B hungry & get fed sessie, zei na haar presentatie ‘Ik was verrast door de leuke en vooral bruikbare reacties vanuit de zaal. Er blijken genoeg mensen te zijn die je willen helpen met iets waar je zelf niet zo snel uitkomt. Een goede les voor de toekomst.’

Zelf aan de slag? Schrijf je in voor de summerschool van bkkc!

Marlies Leupen komt uit de wereld van de kunsten en heeft sinds 2001 een eigen bureau voor strategie, training en gespreksleiding.

Geen reacties

Geef een reactie