Battleweters voor betweters

Op Mestmag.nl vertellen we graag over bijzondere projecten. Projecten die iets veranderen, die je bijblijven. Onze missie is geslaagd als we je erop betrappen in een discussie een van deze voorbeelden te noemen. Een van deze projecten is B@ttleweters, een wedstrijd waarbij op een spannende manier de vaardigheden van jongeren op het gebied van media worden getraind. Dit project werd dit jaar genomineerd voor de IPON Mediawijzer.net Award, een prijs voor onderwijs-brede en innovatieve oplossingen voor het bedrijfsleven. Ingrid de Jong, adviseur educatie bij Cubiss, schrijft over dit project.

Geschreven door Ingrid de Jong

Bijna iedereen is zich er tegenwoordig wel bewust van: de media zijn overal en de impact ervan wordt steeds groter. We kunnen zelf actief deelnemen, bijvoorbeeld door mee te doen met fotowedstrijden of door te reageren op nieuwsartikelen. Daarom is het belangrijk dat kinderen leren om kritisch om te gaan met verschillende media, maar ook om de kansen die dit biedt te benutten. Hoe eerder kinderen leren mediawijs te zijn, des te beter.

Dat vonden niet alleen wij (Cubiss), maar ook de Brabantse Netwerkbibliotheek en het Wetenschapsknooppunt Brabant (een samenwerkingsverband van Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven). Daarom besloten wij onze handen ineen te slaan en een initiatief op te zetten rondom mediawijsheid gericht op kinderen. B@ttleweters is daar het resultaat van. 

Als school kun je elke week wel ergens aan meedoen maar B@ttleweters vonden we interessant vanwege het multimediale aspect.

Wat houdt het project in?

B@ttleweters is een nieuw, interactief mediawijsheid-concept waarbij vaardigheden van jongeren op het gebied van media, zoekvaardigheden, samenwerken, debateren en presenteren, op de proef worden gesteld. Dit in de vorm van een spannende battle voor leerlingen uit groep 7/8 van het primair onderwijs. In het onderstaande filmpje zie je een samenvatting van de battle die in september 2013 plaatsvond. 

De battle

In de battle kunnen kinderen zich bewijzen als ‘betweter’. Er zijn twee teams, die beide door zo snel mogelijk de juiste bronnen te vinden, proberen om informatie te verzamelen op vragen. Dit in tegenstelling tot normale quizzen waarbij het draait om parate kennis. Zo werken de kinderen spelenderwijs aan verschillende vaardigheden op het gebied van mediawijsheid, zoals het beoordelen, zoeken en vinden van de juiste informatie. Ze maken gebruik van diverse media en bronnen, zowel fysiek als digitaal, waaronder de website kinderkennisbank.nl. Dit is een een website vol informatie en kennis voor nieuwsgierige kinderen, een initiatief van Tilburg University.  

Een mediabar

De inzetbare media kunnen de kinderen vinden op de Mediabar, een presentatiemeubel met verschillende multimediale apparatuur. Daarnaast debatteren leerlingen over actuele stellingen. De leerlingen beginnen goed voorbereid aan de strijd. Voorafgaand aan de battle wordt op school gewerkt aan hun informatie- en mediavaardigheden.

Het debatteren sluit ook nog eens goed aan bij de kerndoelen voor Nederlands.

Spelend leren

B@ttleweters is ‘spelend leren’. Zoals Baukje Hurkens, leerkracht van basisschool het Bossche Broek, aangeeft: ‘Dit project is uitdagend en het prikkelt de kinderen. Ze vinden het allemaal erg leuk en de voorbereidende lessen vind ik goed aansluiten bij hun niveau.’

Kortom: het is een project dat gericht bijdraagt aan de ontwikkeling van vaardigheden die kinderen en jongeren nodig hebben om goed in de kennissamenleving te kunnen functioneren. Het gaat om zoekvaardigheden, mediagebruik, samenwerking en ook debatteren. Dit vooral door te doen.

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met Ingrid de Jong, zie hieronder haar visitekaartje. 

Geen reacties

Geef een reactie