Breda, Capital of Dance?

Het meest in het oog springende van Breda, de Parel van het Zuiden, is dat top dj’s Ti‘sto en Hardwell er geboren en getogen zijn. En dat in hun kielzog dj’s als R3hab, Dannic en vele anderen het internationale dance toneel bestormen. Is Breda niet stiekem de Capital of Dance? Of heeft Breda het in zich om die titel op termijn te veroveren?

Geschreven door Peter van der Aalst & Laura van de Voort,
docenten dance industrie & events bij NHTV Academy for Leisure, Breda

Dance zit in de Bredase genen. Onze stad is niet voor niets een broedplaats voor DJ-talent.

Het DNA van Breda

Boaz Adank, wethouder Economische Zaken, mobiliteit en evenementen in Breda: ‘Dance zit in de Bredase genen. Onze stad is niet voor niets een broedplaats voor DJ-talent. Daarom verdient het onze aandacht. Door nieuw DJ-talent een podium te geven, de organisatie van dance-evenementen te stimuleren en Breda als stad van dance in de spotlights te zetten.’

Volgens Marianne de Bie, wethouder Cultuur in Breda, is dance inderdaad al behoorlijk in het dna van Breda verankerd. ”Er vindt al jaren een positieve be•nvloeding plaats tussen mensen die zich met dance bezig houden. Onze ‘helden’ stimuleren en dagen uit. Ze zorgen ervoor dat talenten zich aan hen kunnen spiegelen, maar het zorgt er natuurlijk ook voor dat benodigde clubs, cafŽ’s, (culturele) instellingen en dergelijke zich in willen zetten om dat talent tot ontwikkeling te brengen. Deze cyclus van mensen, muziek en gelegenheid heeft gezorgd voor een fantastische opgaande spiraal en geleid tot dance dna in Breda”.

‘Als ik als Bredanaar moet uitleggen wat Breda is, dan zeg ik altijd dat het de grootste bruine kroeg van Nederland is”, aldus Jeroen Jansen, Creative Director van ID&T. Het is een stad met een uiterst Brabants karakter. Doe maar normaal dan doe je gek genoeg! Nieuwe, ‘gekke’, uit de toon vallende initiatieven, werken zelden in Breda’.

Als ik als Bredanaar moet uitleggen wat Breda is, dan zeg ik altijd dat het de grootste bruine kroeg van Nederland is.

Succesfactoren voor een dance stad

Om te kunnen bepalen of Breda ooit de titel van Capital of Dance met recht kan voeren, is het relevant om te weten wat nu eigenlijk de succesfactoren voor een dance stad zijn.

Martijn van Daalen, general manager van ID&T, heeft daar een duidelijke visie op. ‘Een sterke basis wordt gevormd door de natuurlijke aantrekkingskracht die een stad op jongeren en studenten die er wonen en toeristen uit binnen- en buitenland heeft. Ondersteunende marketinginspanningen om deze groepen voor dance gerelateerde evenementen naar de stad te trekken helpen daarbij. I Amsterdam is daar een mooi voorbeeld van. Verder draagt een gunstig gemeentelijk beleid ten aanzien van clubs, bars en evenementen bij aan de ontwikkeling tot dance stad. Denk dan aan ruime openingstijden van clubs, goede mogelijkheden om een evenementenvergunning te verkrijgen en een continue dialoog tussen organisaties en (gemeentelijke) instanties, zodat evenementen veilig en succesvol georganiseerd kunnen worden. Een proactieve houding van partijen uit de stad ten aanzien van het organiseren van grootschalige evenementen helpt ook, zoals bijvoorbeeld bij Amsterdam Dance Event het geval is. Het is verder van belang dat er veel clubs, evenementen en dance gerelateerde initiatieven in de stad aanwezig zijn. Kijkend naar bestaande en opkomende dance steden in de wereld, zoals Amsterdam, Berlijn, Londen, Las Vegas en Sao Paolo, zie je dat dance voor veel werkgelegenheid en diversiteit binnen de stad zorgt. Om als dance stad in de toekomst relevant te kunnen blijven, ben ik van mening dat er ook voldoende aandacht voor talentontwikkeling moet zijn, middels opleidingen en studies specifiek gericht op de evenementen- en dance industrie’.

Wethouder Marianne de Bie vult aan dat het goed is als er geschiedenis, een verhaal, is. ‘Helden maken een verhaal, maar gebeurtenissen uiteraard ook. Er zijn in Breda vele verhalen over geweldige optredens en shows, maar ook over de ervaringen die onze dj’s hadden toen ze nog niet zo bekend waren. Deze verhalen stimuleren, blijven verteld worden en worden steeds aangevuld met nieuwe verhalen van aanstormende talenten. Het feit dat de ‘oude rotten’ zich blijven verbinden aan de stad is natuurlijk geweldig, bijvoorbeeld bij het 538 feest waar zowel Hardwell als Ti‘sto draaien. Dergelijke feesten zijn dan ook nodig in een stad om verhalen levend te houden en aan te vullen. Een specifiek onderwijsaanbod stimuleert uiteraard ook en is welkom. Uiteraard helpt het als ‘de stad’ in haar verhaal, bijvoorbeeld in het kader van citymarketing, het thema dance omarmt en zich daaraan committeert’.

De stand van zaken in Breda

Als je als stad de absolute wereldtop aan dj’s aflevert, dan zou er toch een begin van een status als Capital of Dance of dance stad moeten kunnen zijn?

Marianne de Bie is van mening dat Breda op de goede weg. ‘Veel is aanwezig, inspirerende experimenteerruimte, eventueel gekoppeld aan onderwijs, mag nog wel uitgebreid worden. Daarnaast zou het goed zijn als de verschillende initiatieven die er op dit terrein zijn zich met elkaar verbinden en elkaar versterken. Via CultuurBreda kunnen we daar een aanzet toe geven, maar uiteraard zijn andere initiatieven hiertoe ook meer dan welkom’.

“Het feit dat we meerdere DJ’s uit Breda in de DJMag top 100 hebben staan is uniek”, aldus Tijn Kapteijns van Kairos Events. ‘Daarnaast hebben we een evenementenopleiding in Breda, waardoor er heel veel enthousiaste jonge honden klaar staan om te organiseren. Maar je hebt meer nodig om dingen echt te laten ontstaan. Een dance cultuur cre‘er je niet alleen op een ChassŽ veld of Breepark. Een dance cultuur cre‘er je juist ook in vuige clubs en op terreinen binnen de stad, met ziel en historische waarde. Het evenementenbeleid in Breda is daar tot op heden nog minimaal op ingericht. De ‘middenmoot’ wordt in Breda nog weleens vergeten. Het is klein en kneuterig f onwijs groot en commercieel. Daar zit nog heel veel tussen. Als je dat gaat voeden houd je talentvolle jongeren in Breda en ontstaan er op de langere termijn mooie dingen die bij gaan dragen aan het ‘dance dna’ van de stad. Er staan zo veel enthousiaste jonge honden klaar om mooie dingen te cre‘ren, ze hebben alleen geen idee waar ze het moeten doen”.

‘Dj’s, eventbureaus, booking agencies, vormgevers, bouwers, managers, brouwerijen, eventlocaties van groot naar klein. Alles is er al in Breda, maar het ontbreekt nog aan structuur, iedereen doet maar wat en is misschien teveel naar buiten gericht. De labels van Hardwell en Dannic moeten naar Breda gehaald worden als deze heren echt Breda-minded zijn’, aldus Martijn Frank Dirks, initiatiefnemer van Dj Walk of Fame.

Ik noem Breda liever DJ City Breda. Want ooit is het daarmee allemaal begonnen, met de dj’s.

Breda Dance Stad, een re‘el perspectief?

De meningen zijn verdeeld over de vraag of de elementen die nodig zijn om dŽ dance stad te worden nu al binnen Breda aanwezig zijn. Vanuit de politiek en de Bredase spelers lijkt er de bereidheid te zijn om krachten te bundelen. Dat is hard nodig, want het zal Breda niet aan komen waaien. Het is ook nog maar de vraag of de echte grote namen als Ti‘sto en Hardwell zich structureel en stevig aan deze ambitie willen committeren. En dan zijn er nogal wat cruciale elementen die (nog) ontbreken in Breda. Het gemeentelijk beleid zal flexibeler en meer gericht op het stimuleren van de dance industrie moeten zijn. Dance zal misschien wel dŽ focus binnen de citymarketingstrategie moeten worden. Partijen uit de stad zullen samen en proactief grote evenementen moeten organiseren en vermarkten. Inhoudelijke opleidingen op het gebied van dance en andere muziekstijlen zullen zich in Breda moeten vestigen of ontwikkelen om, samen met de event- en media & entertainment opleidingen van NHTV, een breed pallet aan talentontwikkeling te bieden. En dan is er natuurlijk nog de opgave voor Breda om zichzelf als aantrekkelijke toeristische bestemming te positioneren. Daar kunnen dance en een gevarieerd aanbod van clubs, beeldbepalende events, faciliteiten, helden en verhalen een stevige bijdrage aan leveren. Kortom, er is nog veel werk aan de winkel om als dance stad op de kaart te komen. De titel ‘Capital of Dance’ lijkt een veel te grote broek voor Breda.

Martijn Frank Dirks verwoordt het treffend. ‘Ik noem Breda liever DJ City Breda. Want ooit is het daarmee allemaal begonnen, met de dj’s. Breda had vroeger geen grote events of clubs. Het was puur ambachtelijk. We zijn in Breda bescheiden, echt, eerlijk en puur, maar stiekem ongelofelijk goed, altijd geweest. Zo ook met de dj’s. Ze zijn langzaam zo goed en groot geworden en hebben elkaar geholpen, dat is Breda. Kijk naar Ti‘sto en Hardwell, ze blijven ook puur, oprecht en zichzelf. Men heeft nooit een greintje arrogantie bij hen kunnen bespeuren’.

Kijk naar Ti‘sto en Hardwell, ze blijven ook puur, oprecht en zichzelf. Men heeft nooit een greintje arrogantie bij hen kunnen bespeuren.

Jeroen Jansen van ID&T poneert nog een prikkelende slotopmerking met betrekking tot de inzet van beeldbepalende events voor een stad. ‘Amsterdam is de hoofdstad van de elektronische muziek in Nederland. Al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw, toen acid overkwam vanuit London naar onze hoofdstad. Amsterdam kent een club- en festival historie en -cultuur, waar Breda nooit aan zal kunnen tippen. Daarnaast is er ŽŽn evenement dat Breda al meteen buiten spel zet en dat op de ranglijst van belangrijkste dance/elektronische muziek evenementen van de wereld staat: Amsterdam Dance Event. Daar gaat een Dancetour op het ChassŽ veld helaas niets aan veranderen’.

Geen reacties

Geef een reactie