Cultuureducatieproject De Schoolschrijver

Door de inzet van kinderboekenschrijvers op basisscholen brengt stichting De Schoolschrijver basisschoolkinderen in aanraking met literatuur en boeken als waardevolle aanvulling op het reguliere taalonderwijs.

Het traject 

Gemotiveerde school

Tegen het einde van het traject begon ik me soms wel een beetje een popster te voelen!

Loslaten van creativiteit <!–[if gte mso 9]> “

Het feit dat ze mogen loslaten en vanuit creativiteit gaan spelen met taal geeft ze een positieve ervaring.

Manon vult aan: “Vandaar ook het stukje in de show, waarin we duidelijk maakten dat wat je schrijft niet echt hoeft te zijn. Dat in boeken alles kan en alles mag. Dat wilden we nogmaals benadrukken.”

“Dat was soms best een uitdaging”, gaat Anja verder. “Ik vond het erg leuk dat ik mijn eigen invulling kon geven aan de wekelijkse lessen. Maar al doende merk je bijvoorbeeld dat het echt even duurt voordat ze doorhebben dat ook ¬écht alles mag. In het begin vroegen ze steeds: mag dit ook? En hierover? Echt? Ook dit? Dat is nu het verschil. Bij de reguliere vakken liggen er veel zaken vast. Moeten ze zich aan opdrachten houden en is er veel omkaderd. Het mooie is, dat je het langzaam ziet gebeuren.”

Annemiek vult aan: “Vooral gedemotiveerde kinderen bereik je hier goed mee. Het feit dat ze mogen loslaten en vanuit creativiteit gaan spelen met taal geeft ze een positieve ervaring.” “Ik zag echt een stijgende lijn.” knikt Anja bevestigend, “en dat is wat mij heel veel voldoening heeft gegeven.”

Manon: “Het mooie is dat het hiermee nog niet is afgelopen. De leerlingen kijken vanaf nu anders naar taal, maar ook de leerkrachten zijn wijzer geworden en in staat hun steentje bij te dragen. Als schoolschrijver laat behalve de sjerp, veel meer achter op de school.”

Geen reacties

Geef een reactie