Drie dingen die je moet weten over WOO HAH!

Vier sterren van Dagblad Trouw, vijf van de Volkskrant. Lovende recensies voor de tweede editie van hiphop-festival WOO HAH!, dat begin juli in Tilburg plaatsvond. Is dit succes een reden voor de festivalorganisatie om onderuit te zakken en niets meer te doen? Mooi niet. Want WOO HAH! is ambitieus. En dus stoomt het festival door naar een hoger doel. Over drie jaar moet er een tweedaags festival staan dat om en nabij de 20.000 bezoekers trekt. Dit is wat je moet weten over WOO HAH!

Geschreven door Iris van den Boezem

1. Brabant is een hiphop-provincie pur sang

“I apologize to all the people who came to see our show with new sneakers on!” waarschuwt El-P van hiphop-duo Run the Jewels. Er wordt gedanst en gesprongen op WOO HAH!. Geen schoen die schoon blijft. Het outdoor-hiphop event vindt plaats in de Tilburgse Spoorzone: twee podia in respectievelijk de koepelhal en de wagenmakerij, en twee podia buiten op de parkeerplaats. Ruw en geroest metaal, stenen, beton, railway tracks: voor urban hiphop culture is het oude industri‘le gebied achter het Centraal Station van Tilburg dŽ perfecte locatie.

De missie van WOO HAH! is om Tilburg en Noord-Brabant de place to be te laten zijn voor het beste, meest volledige en nieuwste aanbod in hiphop. Logisch, vindt Ruud Lemmen, die vanuit poppodium 013 als programmeur en boeker betrokken is bij WOO HAH!. “Van oudsher vervult Noord-Brabant een belangrijke rol in de opkomst van hiphop in Nederland. Kijk naar de scenes in Breda en Eindhoven eind jaren tachtig. Of naar het Eindhovense platenlabel Djax dat een boost aan nederhop van de jaren negentig gaf.” Hiphop moest terugkeren naar Brabant. Jeps Salfischberger (boeker bij MOJO concerts) vult aan: “Op het gebied van hip hop/urban gebeurde de afgelopen jaren het meeste in de randstad. Maar wij zagen juist potentie in Brabant, de bakermat van nederhop.

Twee jaar geleden ontstond het idee: een echt Brabants hiphop-festival dat zich binnen een aantal jaar met de beste Europese hiphop-evenementen kan meten. Het Tilburgse poppodium 013 en concert-organisator MOJO besluiten er een co-creatie van te maken. Salfischberger: “We zien een groeimarkt die interessant is voor zowel MOJO concerts als voor 013. We hebben een sterk concept bedacht en neergezet waarbij het hart voor hiphop en voor Brabant op de juiste plek zit. In combinatie met een goede ticketprijs, een aantrekkelijke aanbod-mix en de juiste datum is hier het beste hiphop festival van Nederland uit ontstaan.” In de zomer van 2014 maken 4.500 bezoekers kennis met WOO HAH!, tijdens de eerste editie van het festival.

Een andere reden om te kiezen voor Noord-Brabant , is de veel minder grote festivaldichtheid in deze provincie dan in de randstad. Een festival in Brabant heeft daardoor meer ruimte om te groeien. “Het zuiden is een mooie tegenhanger van het noorden,” zegt Jeps. “In plaats van de markt in de noordelijke helft van Nederland te verzieken, verrijken we die alleen maar.”

Op het gebied van hip hop/urban gebeurde de afgelopen jaren het meeste in de randstad. Maar wij zagen juist potentie in Brabant, de bakermat van nederhop.

2. Twintigduizend bezoekers en een tweedaags festival

WOO HAH! is ambitieus. Als alles volgens plan verloopt, groeit het event uit naar een tweedaags festival in 2018. WOO HAH! moet dan zo’n twintigduizend bezoekers trekken. Het festival streeft naar een gecontroleerde groei waarbij de identiteit van het festival wordt gewaarborgd en versterkt. Hoe dan? Salfischberger: “Wij geloven hier in. En als Appelsap en Encore samen 30.000 man kunnen trekken in het noorden, moeten wij dat in het zuiden ook kunnen doen door te blijven bouwen aan een goed merk.”

De komende jaren worden de vier elementen van hiphop (MC-en, DJ-en, Graffiti en Breakdance) verder in het festivalconcept ge•ntegreerd. Ruud Lemmen benadrukt het belang van een kwalitatief hoogstaand programma. “Geen van de programmaonderdelen mag verzanden in details. Als we kiezen om een element aan het programma toe te voegen, is dat dus een goed doordachte keuze. Alles wat we doen, willen we meteen op topniveau neerzetten.” Participatie van het publiek krijgt, naast de four elements of hiphop culture, een meer prominente rol in het programma. Lemmen: “Dit jaar hadden we professionele graffiti-artiesten, maar volgend jaar doen we misschien wel een workshop zodat talent op dat vlak naast grote graffiti-artiesten kan werken. Of misschien krijgen we een Amerikaanse artiest wel zo gek dat ‘ie op het Talent meets Talent podium mee komt doen.”

3. Unieke Southern Flavour

Nederland heeft al een aantal grote hiphop-events, zoals Appelsap en Encore. Wat maakt WOO HAH! anders dan deze festivals? Volgens Ruud Lemmen is het de karakteristieke Brabantse ‘Southern Flavour’ die WOO HAH! uniek maakt. Deze flavour kenmerkt de relaxte sfeer onder het publiek en de artiesten, maar ook de programmering van veel Brabants talent op WOO HAH!. “We werken daarvoor samen met sleutelfiguren in de Brabantse hiphopscene. Jeremy (Waterloo red.) is een rasechte Tilburgse producer die voor WOO HAH! allerlei lokale talenten als gast uitnodigde op het podium voor zijn Dr. Moon’s Fluff Disco.” vertelt Lemmen. “Daarnaast werken we samen met Talent Meets Talent, een organisatie die vanuit de Hall of Fame in Tilburg met het jongste talent op het gebied van hiphop werkt. Jonge talenten zetten we graag zo prominent mogelijk op het festival neer. We omarmen hen, omdat we vinden dat deze talenten een belangrijk onderdeel van ons festival zijn. We bieden ze met het festival een opstapje naar bekendheid!”

WOO HAH! wordt mede mogelijk gemaakt door het Brabant C Fonds. Brabant C vergroot en versterkt het cultuursysteem door te investeren in kunst- en cultuurprojecten van (inter)nationaal formaat.

Geen reacties

Geef een reactie