Het geheim van Incubate

Vorige week vond de tiende editie van het Incubate festival in Tilburg plaats. In tien jaar tijd is het festival uitgegroeid naar een nationaal en internationaal gerenommeerd event. Muziekblad Oor noemde Incubate ‘het meest avontuurlijke festival van Nederland’. Iris van den Boezem stelde een journalist, twee partners en een buitenlandse bezoeker de vraag: ‘Wat is het geheim van Incubate?’

Geschreven door Iris van den Boezem

John Doran

De Brit John Doran is editor van The Quitus, Vice, The Guardian en BBC. Zijn achtste bezoek aan Incubate is een combinatie van werk en plezier: hij draait er plaatjes en verzorgt een van de vele openbare interviews. Hij leerde Incubate kennen via Joost, Frank en Thijs die hij ontmoette op een Brits festival. Zij spoorden hem aan eens naar Tilburg te komen.

Wat is Incubate voor jou?

Incubate is een essenti‘le bron van nieuwe muziek voor mij. Het festival heeft voor mij twee kanten. Ik bezoek het festival vanwege de artiesten die ik ken en graag wil zien. Daarnaast maak ik kennis met nieuwe muziek.

Een festival als Incubate is in de huidige samenleving relevanter dan een festival dat zich op een specifiek genre richt.

Wat is het geheim van Incubate?

Incubate heeft een ontzettend goede programmering. Bij Incubate vind je extremen: je ziet er bijvoorbeeld de extreemste Death Metal, maar je kunt er ook terecht voor de extreemste elektronische muziek. Op muzikaal en kunstzinnig vlak is Incubate alles behalve voorspelbaar. Juist dat maakt het voor mij een waardevol festival. En daarnaast is de sfeer prettig, en zijn de mensen leuk. Een festival als Incubate is in de huidige samenleving relevanter dan een festival dat zich op een specifiek genre richt. In vergelijking met bijvoorbeeld de jaren tachtig hebben muziekliefhebbers nu via verschillende kanalen makkelijk toegang tot muziek. Ze zijn daardoor vaak ge•nteresseerd in meer dan ŽŽn genre. Diversiteit is juist waar Incubate sterk in is, en wat Incubate zo goed maakt.

Bioboerderij ’t Schop

Jan van den Broek van Bioboerderij ’t Schop uit Hilvarenbeek hecht er waarde aan om contact te houden met andere sectoren dan de agrarische. Daar komt hun samenwerking met onder meer Incubate ook uit voort. Hoewel er door persoonlijke omstandigheden dit jaar geen samenwerking tussen Bioboerderij ’t Schop en Incubate plaatsvond, was dat al enkele jaren wel het geval.

Hoe ben je betrokken bij Incubate?

Een aantal jaar terug kwam ik Joost Heijthuijsen tegen. We raakten aan de praat. Zo is het eerste Incubate-project bij Bioboerderij ’t Schop tot stand gekomen. Drie Amerikaanse kunstenaars hebben in 2010 twee weken bij ons gelogeerd. Ze namen een film en muziek op (Dan Deacon, Jimmy Joe Roche en Ben Chasny in het kader van het project ‘Glocal: global meets local’, red.). De jaren daarna zijn er bijzondere muziekoptredens of filmvertoningen bij ’t Schop geweest. Muzikanten logeerden tijdens Incubate twee weken bij ons. Ze kregen bij ons een bed en te eten. Als ze mee wilden werken op de boerderij dan kon dat. De optredens deden me denken aan de jaren ’70 waarin ik opgroeide: een soort van ‘Woodstock-gevoel’.

Het festival heeft een groot netwerk van medewerkers. En natuurlijk een paar mafkezen die er hard aan trekken!

Wat is het geheim van Incubate?

Incubate is een eigenzinnig festival. Bij de programmering laat de organisatie zich niet hinderen door trends. Het festival is op allerlei vlakken vernieuwend. Het festival heeft een groot netwerk van medewerkers. En natuurlijk een paar mafkezen die er hard aan trekken! Belangrijk is ook dat het festival wordt gedragen door de stad. Niet alle inwoners van Tilburg bezoeken het festival, maar een project als ‘Play me, I’m yours’ is de meeste Tilburgers zeker bij gebleven.

Sten Ove Toft

Sten Ove Toft is boeker en programmeur bij BL in Oslo. Zij plaatsen dit jaar in samenwerking met Incubate tien Noorse bands op het festival in het kader van het ‘Norwegian Invasion’ project. Dit is de vijfde keer dat hij het festival heeft bezocht.

Hoe leerde je Incubate kennen?

Ik ben zelf noise-artiest. In 2006 of 2007 trad ik in Tilburg op, op een feest van Vatican Analog. Later werd ik gevraagd om op te treden op Incubate, dat toe nog de naam ZXZW droeg. In 2008 is de eerste keer een ‘Norwegian Invasion’ geprogrammeerd: relatief onbekende Noorse bands kregen zo de kans om zich buiten Noorwegen te presenteren. Een aantal van de bands die Incubate toen geprogrammeerd heeft, hebben later een Noorse ‘Grammy’ gewonnen!

Bewonderenswaardig vind ik de zekerheid waarmee de crew achter Incubate het festival organiseert. Ze cre‘ren hun eigen voorwaarden, en zoals het blijkt werkt dat hartstikke goed.

Waarom kom je steeds naar Incubate terug?

Voor mij is Incubate in zowel persoonlijk als in professioneel opzicht een zeer goed festival. Ik ontdek er nieuwe interessante bands, en ik kan er bands zien die we zelf ook geboekt hebben. Bij Incubate zijn alle podia makkelijk te bereiken. Je kunt overal zo binnen lopen. Daardoor is de drempel laag om minder bekende artiesten te bezoeken: als je iets niet zo mooi vindt, dan loop je zo naar de volgende locatie.

Wat is het geheim van Incubate?

Ten eerste is het festival open en uitnodigend. De mensen in Tilburg zijn gastvrij. Ik voel me als buitenlandse bezoeker erg welkom! Het is eenvoudig om hier nieuwe vrienden te maken. Het festival en de bezoekers open-minded: de Incubate-gangers willen graag nieuwe bands leren kennen, ze hebben echt een behoefte aan nieuwe muziek. Dat is heel anders dan bij sommige festivals waarbij een groot gedeelte van het publiek door een optreden heen staat te praten. Bewonderenswaardig vind ik de zekerheid waarmee de crew achter Incubate het festival organiseert. Ze cre‘ren hun eigen voorwaarden, en zoals het blijkt werkt dat hartstikke goed. Het festival is speels en eigenzinnig, en dat is waar mensen behoefte aan hebben.

Freshheads

Michiel van Hulst en Wout Withagen zijn namens Freshheads betrokken bij het partnership met Incubate, dat inmiddels negen jaar bestrijkt.

Hoe ziet jullie samenwerking met Incubate eruit?

In het begin hebben we zelfs nog het boekje en de posters gemaakt, maar tegenwoordig sponsoren we door commerci‘le uren te schenken. Sponsoring in natura dus. We gaan eigenlijk altijd wel over het aantal geraamde uren heen. De freshheads stoppen dan in de avonduren nog veel tijd in de ontwikkeling van bijvoorbeeld de app of de website. Dat is het leuke aan de samenwerking tussen Freshheads en Incubate; alle medewerkers zijn super gemotiveerd om een bijdrage te leveren. Onze samenwerking is bijzonder omdat we erg veel vrijheid krijgen. Incubate vraagt ons te helpen: ze willen door ons verrast worden met iets nieuws. We zijn daarbij altijd kritisch naar elkaar. Het is niet vanzelfsprekend dat we partner van Incubate zijn: er moet wel een toegevoegde waarde in de samenwerking zijn. We vragen ons jaarlijks af of er vernieuwing mogelijk is en of we het bezoekers op een innovatieve manier makkelijker kunnen maken.

Uit de samenwerking met Incubate volgen veel leads; KLM benaderde ons bijvoorbeeld omdat ze ge•nteresseerd waren in Loyal Class.

Waarom werkt Freshheads al jaren samen met Incubate?

De afgelopen jaren hebben Incubate en Freshheads een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt. Door de vrijheid die we van de organisatie krijgen, hebben we de mogelijkheid om te experimenteren, om nieuwe technieken uit te proberen. Een voorbeeld is ‘Loyal Class’: een sociaal spaar- en deelsysteem dat drie jaar geleden is ingezet. Ambassadeurs van Incubate spaarden punten door op sociale media te praten over Incubate. Deze punten konden worden ingezet voor exclusieve items, zoals een vinyl waarvan maar een paar exemplaren zijn verschenen. Incubate heeft een gemixte doelgroep, maar richt zich wel op avant-garde. Hun business model is innovatief. Ook in dat opzicht past Incubate goed bij Freshheads.

Door onze samenwerking met Incubate kunnen we laten zien hoe wij naar cultuur en naar de combinatie van cultuur en online kijken. Incubate wordt landelijk, maar ook internationaal door allerlei partijen gevolgd. Uit de samenwerking met Incubate volgen veel leads; KLM benaderde ons bijvoorbeeld omdat ze ge•nteresseerd waren in Loyal Class. Voor ons betekent de samenwerking met Incubate dus ook naamsbekendheid en zichtbaarheid. We dragen Incubate een warm hart toe. De meeste Freshheads bezoeken Incubate jaarlijks. In het begin sliepen muzikanten bij ons op kantoor. We waren dan helemaal wasted na Incubate. Het is bijna een secondaire arbeidsvoorwaarde geworden: als je bij Freshheads werkt, dan mag je naar Incubate!

Geen reacties

Geef een reactie