Het huwelijk tussen Helmond en automotive

Helmond en automotive zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet voor niets wordt Helmond de_ automotive-stad van Nederland genoemd. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? En wat gebeurt er dan allemaal in deze stad op het gebied van mobiliteit? Het zijn vragen die Inez van Poppel van de gemeente Helmond bijna dagelijks moet beantwoorden. Ze geeft in HLMND Magazine van maart antwoord op deze vragen. Wij vonden dit interview niet alleen interessant voor inwoners van Helmond, maar zeker ook daarbuiten. Daarom plaatsen we dit interview ook op onze website.

Tekst Koen Chatrou | Foto Dani‘lle Verbeek & Automotive

‘Wist je bijvoorbeeld dat er in bijna elke auto ter wereld een schroef van het Helmondse Nedschroef zit? En dat een aantal Duitse automerken hun nieuwe modellen in onze stad laat testen? Ook wordt er hier volop nagedacht over zelfrijdende auto’s.’ Aan het woord is Inez van Poppel van Gemeente Helmond. Inez weet ‡lles over automotive en Helmond. Vol trots benoemt ze toonaangevende projecten en bedrijven. Samen met enkele collega’s zet ze Helmond als dŽ automotive-stad op de kaart. Ze kan niet door de stad rijden, zonder kansen en mogelijkheden te zien.

‘Op een feestje, moet ik me wel eens inhouden. Omdat ik zo trots ben op wat hier gebeurt, praat ik er vaak en veel over’, lacht ze. ‘Ik zie elke dag zo veel bevlogen mensen en projecten voorbij komen, het is onmogelijk om daar niet enthousiast van te worden.’ Haar omgeving weet dus ‡lles over Helmond en automotive, maar ze wil het liefst dat heel Helmond die kennis heeft. In Europese landen en zelfs daarbuiten worden Helmond en automotive in ŽŽn adem genoemd, maar in Helmond worden de schouders soms opgehaald als het over het thema gaat. ‘Aan ons de taak om bewoners te informeren. Ik hoop dat Helmonders straks op een feestje met vrienden ook over automotive praten en niet alleen over het Kasteel of ’t Speelhuis bijvoorbeeld.’

Wist je dat…’ Het is een zinsnede die Inez vaak in de mond neemt. Wist je dat de zelfrijdende auto in Helmond wordt getest? Wist je dat in Helmond vrachtwagens beter door kunnen rijden omdat ze vaker groen licht krijgen? Wist je dat we hier werken aan de oplossing van het wereldwijde fileprobleem? En wist je dat we in Helmond de meeste testfaciliteiten van Nederland op ŽŽn locatie hebben? Met een grote glimlach op haar gezicht vertelt ze over die projecten. Maar: waarom weten de Helmonders dat eigenlijk niet? ‘Ik denk dat we nog te bescheiden zijn, die Brabantse mentaliteit zit er toch in. In Amsterdam werd ŽŽn keer de zelfrijdende auto getest. Meteen voorpaginanieuws. Dat is natuurlijk prachtige pr voor het product, maar nergens wordt vermeld dat die auto vervolgens in Helmond maandenlang getest wordt. We mogen onszelf best wat meer op de borst kloppen.’

Ik hoop dat Helmonders op een feestje ook vertellen wat er op de Campus gebeurt.

Helmond en automotive. Het is een huwelijk dat decennia terug gaat in de tijd. Het verhaal begint in 1975. Volvo Car neemt de personenautotak van DAF over. Het bedrijf vestigt zich aan de Steenovenweg in Helmond. Later volgen bedrijven als NedCar, PDE Automotive en Benteler. Ook nu nog vormt de locatie aan de Steenovenweg het middelpunt van de Helmondse automotive-industrie.

Met de komst van TNO naar Helmond in 2003, wordt een eerste stap gezet naar een echte Automotive Campus. In 2006 besluit TNO om al haar automotive-activiteiten te verplaatsen van Delft naar Helmond.

De basis van de Automotive Campus is gelegd. Inmiddels zijn zo’ n veertig automotivebedrijven en automotive- organisaties aan de Steenovenweg te vinden. Van kleine bedrijfjes tot grote organisaties als Benteler, Tass International, Innovam en VDL APTS.

Bruisend 

‘Als ik op de Automotive Campus loop, loop ik altijd nŽt een beetje sneller’, lacht Inez. ‘Die omgeving, al die ondernemers met hun idee‘n en plannen, dat geeft mij energie. Automotive draait om beweging en de Campus zet zelf ook dingen in beweging. Ik wil dat die energie door de hele stad voelbaar is. Want de bedrijvigheid die op de Campus te vinden is, kan veel betekenen voor de hele stad. Internationale werknemers, ondernemers die kansen zien, studenten die hier een kamer huren: dat zorgt voor een stad die lŽŽft.’ Bijna wekelijks wordt er een internationale delegatie rondgeleid op de Automotive Campus. ‘Al die delegaties willen zien hoe wij het doen, dat is toch fantastisch? Ik merk dat we nu vooral professionals bereiken met ons verhaal. Het is een taak van ons als gemeente om ook de inwoners er meer bij te betrekken.’

Driven 

‘Wij zijn trots op wat er in Helmond gebeurt’, vertelt Inez. ‘Daarom hebben we het platform Driven opgericht. Via Driven willen we de voor ons belangrijke doelgroepen informeren over de ontwikkelingen op het gebied van automotive en slimme mobiliteit. Van de inwoners tot studenten, het bedrijfsleven en de overheid. We doen er alles aan om heel Helmond ‘Driven’ te krijgen. Om deze doelgroepen te informeren, gebruiken we verschillende middelen. Van onze website, social media tot het magazine Be Driven. En van een racesimulator voor op beurzen tot aan het bestickeren van elektrische auto’s. Daarnaast proberen we het voor inwoners van de stad aantrekkelijker te maken om te kiezen voor elektrisch vervoer. Zo is er bijvoorbeeld een subsidie geweest waarmee je een deel van de aanschafwaarde van een elektrisch voertuig terugkrijgt.’ Want waar de uitspraak ‘zien eten, doet eten’ opgaat, is dat voor elektrisch rijden ook vaak zo. ‘Er rijden nu steeds meer elektrische auto’s rond in Helmond. Door al die ‘levende’ voorbeelden van elektrisch rijden, hopen we andere mensen te motiveren ook tot aanschaf over te gaan. Als je ziet dat je buurman vol enthousiasme spreekt over zijn nieuwe aankoop, dan ga je zelf ook eerder zo’ n elektrischvoertuigoverwegen.’

Terug naar de Automotive Campus. Want wat gebeurt er eigenlijk achter die muren? ‘In Helmond worden geen auto’s in elkaar gezet’, legt Inez uit. In Helmond houden de bedrijven zich vooral bezig met kennisontwikkeling en slimme en duurzame oplossingen voor het vervoer van de toekomst. Elektrisch rijden, smart mobility, ontwikkelen van systemen en componenten en testing. Wat dat concreet inhoudt? Er wordt bijvoorbeeld nagedacht over een oplossing voor het fileprobleem en over hoe we in de toekomst zuiniger en dus milieuvriendelijker kunnen rijden. 

Zelfrijdende auto’s

Maar ook wordt er volop nagedacht over een zelfrijdende auto. Er vinden zelfs al testen plaats op de snelweg tussen Helmond en Eindhoven met zelfrijdende auto’s. ‘De ontwikkelingen vinden niet enkel plaats op het Campusterrein. We gebruiken onze stad als zogenaamd living lab. Een levensechte testsituatie waarin nieuwe ontwikkelingen kunnen worden getest. Een oplossing voor doorstroming? Helmond is de eerste stad die daarvan kan profiteren. Prachtig, toch?’ Het ‡llerbelangrijkste, vindt Inez, is dat de Campus de deuren open heeft gezet. ‘Waar het begon met een paar bedrijven, is het nu een dynamisch geheel geworden. Heb je als kleine ondernemer een topidee? Dan kun je gebruik maken van de testfaciliteiten op de Campus. Als je er dan toch bent, dan ga je misschien eens informeren bij andere ondernemers, hoe zij dat aanpakken. Of je vraagt aan een studententeam of ze je kunnen helpen. D‡t bedoel ik als ik het heb over energie op de Campus. Je voelt dat er mogelijkheden, kansen en idee‘n in de lucht hangen, die je z kunt grijpen. Dat geeft mij energie. Op mijn vrije dag, ben ik nog steeds bezig met automotive, ik kan het bijna niet loslaten. En dat is iets dat mijn collega’s ook hebben. Dit grijpt je!’

Studenten geven een stad een andere dynamiek.

Onderwijs

Naast bedrijven zijn er ook verschillende onderwijsinstellingen verbonden aan de Automotive Campus. Hier worden de techneuten van morgen opgeleid. En die zijn hard nodig. Ondanks de crisis is er een schaarste aan goed opgeleid technisch personeel. ‘Wil je een baangarantie? Kies dan voor techniek. Ook hier proberen we via Driven toekomstige studenten te overtuigen om te kiezen voor automotive/techniek. Die vieze handen, dat hoeft allang niet meer. Het gaat om het bedenken van slimme oplossingen. Het is een heel mooi, dynamisch en bijzonder vak.’ In 2020 moeten er zo’n 750 studenten op de Campus rondlopen. Zowel op mbo-, hbo- als op universitair niveau, de zogenaamde doorlopende leerlijn. Die studenten zorgen voor bedrijvigheid, zowel op de Automotive Campus als in Helmond zelf. Meer studenten in Helmond, dat zorgt ook weer voor bedrijvigheid, voor een bruisend centrum bijvoorbeeld. ‘Dit zijn ontwikkelingen, die iedereen aangaan. Als ik in Eindhoven loop, merk ik meteen dat studenten een verschil maken. Er is ‡ltijd bedrijvigheid. Ook op dinsdagmiddag. Studenten zorgen voor een bepaalde dynamiek in de stad. Ook als je helemaal niets met automotive hebt, zijn dit soort ontwikkelingen goed. Voor een ondernemer, biedt zo’n stroom aan studenten bijvoorbeeld weer nieuwe kansen. Een eetcafŽ zou dan bijvoorbeeld goed tot zijn recht komen’, droomt Inez. Zo komt op de campus de ‘Triple Helix’ tot leven, wat betekent dat onderwijs, overheid en bedrijfsleven samen komen. ‘Minister Kamp heeft aangegeven dat we daarin een voorbeeld zijn voor de Nederlandse economie!’

Stap voor stap

Inez vertelt haar verhaal enthousiast. Doorspekt met voorbeelden, veel handgebaren, een glimlach. Wie haar verhaal over automotive hoort, kan er niet onbewogen bij zitten. Je ziet de kansen die zij ziet. Je ziet de stad voor je, vol bijzondere bedrijvigheid, studenten en technieken die tot de verbeelding spreken. Het verhaal vertelt ze in een sneltreinvaart. Niet zo raar, de ontwikkelingen volgen elkaar ook in razend tempo op. ‘We zijn nu bezig met een metamorfose van het campusterrein. Dat moet een echte campusuitstraling krijgen. Daardoor moet de aantrekkingskracht van de Campus ng groter worden. Een Campus met allure, waar internationale bedrijven graag hun naam op de gevel zien prijken, dat is het idee’, vertelt ze. ‘Het moet een inspirerende omgeving worden.Zo’n omgeving trekt vervolgens inspirerende en creatieve mensen aan. Zoals ik al aangaf: het is tijd om naar buiten te treden. We moeten ons gezicht laten zien.’

Die intentie, lijkt al meteen zijn vruchten af te werpen. De Verkeerscentrale Zuid Nederland verhuist binnenkort van Geldrop naar Helmond. Hier wordt 24 uur per dag het wegennetwerk van Zuid-Nederland in de gaten gehouden en gemanaged. Hier kan de verkeerscentrale ook de connectie vinden met smart mobility. Verder heeft een vestiging van een kenniscentrum Innovam, dat zich richt op opleiding en training van automotive specialisten en rijinstructeurs, zich het afgelopen jaar verbonden aan de automotive hotspot. Ook wordt het komend jaar een nieuwe ontsluiting aan de Europaweg gerealiseerd en wordt er een begin gemaakt met de nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Dan wordt de groei ook zichtbaar voor de Helmonders. 

Maar af, dat is het werk nog lang niet. ‘Nee, stilzitten, dat zou niet goed zijn!’, lacht Inez. ‘Automotive is constant in beweging, dat zijn wij ook. Een droom? Het zou geweldig zijn als een R&D-afdeling van een Chinees of Japans merk zich hier vestigt.’ Ze hoopt vooral, dat steeds meer Helmonders de vruchten plukken van de activiteiten op automotivegebied. ‘Vruchten om te plukken? Die zijn er zoveel! Denk aan werkgelegenheid of slimme, goedkope en milieuvriendelijke automotive vindingen uit Helmond. Maar ook: bedrijvigheid, studenten. Als je ŽŽn van de technologische hotspots van Brainport bent, dan heeft dat gevolgen. Als grote naam trek je bedrijvigheid en investeerders naar je toe. En uiteindelijk doen we het d‡‡r voor!’

Geen reacties

Geef een reactie