Het nut van een ouderwetse seizoensopening

Na een zomerstop van ongeveer twee maanden opent heel cultureel Nederland ieder jaar in september weer het kantoor. Tenminste, dat was altijd zo. Maar is dat nu nog steeds zo? Is deze culturele seizoensopening niet een hopeloos verouderd idee? Iselle Claassen (Programmering & Projecten bij het Parktheater) geeft haar mening.

Geschreven door Iselle Claasens


Voor de nog gesloten zaaldeuren stonden groepjes mensen te wachten tot cabaretier Rob Scheepers zou beginnen, bij Het Zuidelijk Toneel paste er niemand meer bij op de tribune, #hallocultuur was trending topic op Twitter. De open huis dag van het Parktheater en zesentwintig andere Eindhovense culturele instellingen was dit jaar weer een groot succes en trok 25.000 bezoekers.

Maar misschien moet je wel meerdere seizoensopeningen in een jaar organiseren. Waarom geen kwartaalopeningen?

Hallo Cultuur

Het Parktheater opende dit seizoen met theaterfestival, Best of the Fest: Catalunya. Naast acht voorstellingen van Catalaanse gezelschappen en een eigen productie, was ook de open huis dag onderdeel van het festival. In Eindhoven heet de open huis dag sinds 2007 ‘Hallo Cultuur!’. Tijdens ‘Hallo Cultuur!’ openen zevenentwintig culturele instellingen in de stad allemaal hun deuren, om het publiek kennis te laten maken met hun instelling en aanbod.

Door de deuren open te zetten maak je jezelf letterlijk en figuurlijk toegankelijk. Door dit allemaal samen op hetzelfde moment te doen, komt cultuur in de stad tot leven. Het begin van het seizoen is een mooi moment om belangstellenden kennis te laten maken met je aanbod.
Ook al werken muziekpodia en musea minder seizoensgebonden dan theaters en gaan theaters dat in de toekomst misschien ook steeds minder doen, toch blijft een opening in september een mooi aftrapmoment. Maar misschien moet je wel meerdere seizoensopeningen in een jaar organiseren. Waarom geen kwartaalopeningen? Waarom niet vier keer per jaar mensen nieuwsgierig maken, steeds met stukjes van voorstellingen die dat kwartaal in premiere gaan, of bands die dan touren. Op die manier kun je ook inspelen op voorstellingen optredens die later in het seizoen bijgeboekt worden.

Nieuw publiek

Waar bij de presentatie van de seizoensbrochure vooral trouwe bezoekers komen kijken, loopt er op de seizoensopening een publiek rond waarvan een groot deel nog geen reguliere bezoeker is. Het is een mooi middel om mensen te bereiken die je via je eigen, vaste communicatiekanalen nog niet bereikt. ‘Hallo Cultuur!’ trekt sinds 2013 ieder jaar meer dan 20.000 bezoekers. Waarom zou je de kans om je te presenteren aan een groot, nieuw publiek laten liggen?

Samen sterker

Vergelijkbaar met ‘Hallo Cultuur!’ in Eindhoven, zijn er in Tilburg en Breda cultuurnachten waaraan de culturele instellingen in de stad deelnemen, al zijn dat geen seizoensopeningen en zijn die niet gratis te bezoeken. Het is belangrijk dat deze lokale initiatieven blijven bestaan, omdat iedere stad een eigen cultuur en publiek heeft, maar ik denk dat het daarnaast van grote waarde kan zijn om een collectieve Brabantse seizoensopening te organiseren. De organisatie zou jaarlijks kunnen rouleren tussen de vijf grote, Brabantse steden.

Vier Brabantse theaters (ChassŽ Theater Breda, Theaters Tilburg, Theater aan de Parade ‘s-Hertogenbosch en Parktheater Eindhoven), werken al samen op het gebied van marketing op het digitale platform ‘Samen meer beleven’, en zouden dat platform een offline gezicht kunnen geven door middel van een gezamenlijke seizoensopening. Ook biedt het een kans voor andere samenwerkingsverbanden in de culturele sector, zoals PLAN (podiumkunstinstellingen), Proud of the South (muziekpodia) en de samenwerking tussen de Brabantse musea om zich gezamenlijk op ŽŽn locatie te presenteren. Bovendien kan samenwerking op dit gebied samenwerking op andere gebieden, ook tussen de instellingen in de verschillende disciplines, stimuleren.

Hoe dan ook laat het aantal bezoekers zien dat er interesse is in en behoefte aan cultuur. Hoe meer mensen je daar toegang tot kunt geven, hoe beter.

Gezamenlijk en uniek aanbod

Op een gezamenlijke seizoensopening zou het aanbod getoond kunnen worden wat op ieder van de Brabantse podia te zien is, maar juist ook de unieke voorstellingen en shows waarmee de theaters, muziekpodia en andere culturele instellingen in Brabant zich van elkaar onderscheiden. Dit kan een prikkel zijn voor publiek om tussen de steden te reizen voor een culturele activiteit. Uit ‘The Brabant Area Study Pilot’, dat de Universiteit van Tilburg in 2002 publiceerde, bleek dat mensen nog nauwelijks reisden tussen de Brabantse steden voor hun vrije tijdsbesteding.

Ook is een gezamenlijke opening een mogelijkheid om te laten zien dat cultuur niet alleen iets is wat leeft in de Randstad, maar ook juist in de provincie Brabant bruist en groeit. Waarop we Brabantse makers, gezelschappen en artiesten extra onder de aandacht kunnen brengen.

Investering

Natuurlijk is een seizoensopening een investering in geld en tijd, die je moet kunnen en willen maken en waarvan de terugverdienkans niet zeker is. Een belangrijke reden van de hoge bezoekersaantallen is dat het programma gratis toegankelijk is. Lang niet alle bezoekers van de open dag zullen overgaan tot kaartverkoop. Hoe dan ook laat het aantal bezoekers zien dat er interesse is in en behoefte aan cultuur. Hoe meer mensen je daar toegang tot kunt geven, hoe beter.

Raken

Mensen kunnen natuurlijk ook kennismaken met je aanbod door online trailers en dergelijke te bekijken, op ieder gewenst moment. Maar zijn theater, dans, muziek en beeldende kunst niet juist zaken die je het meest raken als ze zonder tussenkomst van schermen tot je komen?
Die ene grap van die cabaretier, of die ene scene uit dat stuk of choreografie kan ervoor zorgen dat de mensen in de zaal een kaartje kopen voor de avondvullende voorstelling van die artiest. Conny Janssen Danst heeft zich bijvoorbeeld vaak gepresenteerd op ‘Hallo Cultuur!’ in het Parktheater en heeft ,mede daardoor, een trouw publiek opgebouwd. Pieter Derks verkocht dankzij zijn optreden op ‘Hallo Cultuur!’ de laatste kaarten voor zijn voorstelling. In totaal werden er bijna 500 kaarten verkocht tijdens de open huis dag, voor zowel voorstellingen waarvan een preview te zien was, als voor andere voorstellingen gedurende het seizoen. Maar ook als bezoekers niet tot kaartverkoop overgaan, kun je door een toegankelijke dag vol cultuur mensen mooie ervaringen bieden en jezelf zichtbaar maken in de stad.

Geen reacties

Geef een reactie