Karen Neervoort trapt de themamaand Groei af

In juni lees je op Mestmag.nl alles over het thema #groei. Groei in de breedste zin van het woord. In persoonlijke en professionele ontwikkeling, als professional en als organisatie in het veld. De toename van initiatieven in Brabant en groeien over de provincie- en zelfs landsgrenzen heen. Maar ook over het vinden van financiering voor groei. Karen Neervoort, Directeur Fontys Hogeschool voor de Kunsten, trapt de maand af.

Geschreven door Karen Neervoort

Is het nog mogelijk om te groeien in de wereld van de kunsten? Al jaren is er geen sprake meer van groei. De infrastructuur is gekrompen, subsidiemogelijkheden zijn afgenomen, het aantal gezelschappen en ook het aantal kunststudenten zijn verminderd. Moeten we het nog wel over groei hebben of zijn er andere belangrijke onderwerpen? Na de recessie is groei überhaupt geen positieve doelstelling meer. De wereld heeft behoefte aan duurzaamheid in plaats van groei. Wat zou dit kunnen betekenen voor de kunsten? En als we het dan toch over groei willen hebben: welke groei vinden we noodzakelijk? Kunnen de kunsten een brug slaan tussen groei en duurzaamheid?

De basis van kunsten is een duurzame vorm van groei, namelijk persoonlijke groei en talentontwikkeling. Waarbij talentontwikkeling te interpreteren is als een vorm van persoonlijke groei inclusief een belofte voor de toekomst. Talenten komen naar Fontys Hogeschool voor de Kunsten, groeien, werken samen en presenteren zich als professional aan het publiek op allerlei locaties en in allerlei projecten. Daarbij maken ze gretig gebruik van alle mogelijkheden die ze aangeboden krijgen. Ze zijn zichtbaar en vormen het culturele klimaat van onze woon- en werkomgeving en regelmatig ook ver daarbuiten. 

De kunststudent van vandaag voelt zeker de verantwoordelijkheid om bewust met zijn of haar talent om te gaan en om dit talent in te zetten voor de maatschappij. De maatschappij doet ook steeds intensiever een beroep op de kunstensector. Kunstenaars, docenten en studenten worden gevraagd om mee te denken over vraagstukken die niet meer disciplinair opgelost kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn de veiligheid in de wijk, interdisciplinair onderwijs op school en het design van een zorgomgeving. Hier zit de groei: verbreding van talenten zodat deze langduriger en meer divers ingezet kunnen worden. Voilà, de brug tussen duurzaamheid en groei is geslagen.

Het talent zelf mag groeien, verbreden, zodat de brug naar de samenleving duurzaam ontworpen en gebouwd kan worden.

Wat moet er nu wel en wat moet er nu niet groeien? Het aantal studenten hoeft niet te groeien. Het kunstonderwijs kent een zware selectie waarbij slechts 50% van het totaal aantal auditanten wordt aangenomen. Het talent zelf mag wel groeien, verbreden, zodat de brug naar de samenleving duurzaam ontworpen en gebouwd kan worden. Ontworpen vanuit de verbeelding en creativiteit en gebouwd samen met anderen, inclusief en innovatief. Dus geen groei in ondernemerschap en beleidsstukken. Vooral groei in interactieve projecten, inclusieve samenwerking en interdisciplinair onderzoek met als basis persoonlijke groei.

Tags:
Geen reacties

Geef een reactie