KONKAV viert feest

KONKAV is hŽt platform voor de AV- en filmsector in Brabant dat zich kenmerkt als netwerkbron tussen makers en bedrijven. Tijdens de show & tell edities brengt KONKAV deze direct samen, om nieuwe projecten en samenwerkingen te realiseren: met resultaat. 5 jaar KONKAV heeft een bestand van ruim 500 profielen opgeleverd. Reden genoeg om het succesverhaal in de schijnwerpers te zetten! MEST gaat in gesprek met Bram Knol, Marnix van de Vijver en Johan Moeskops over de concreet geboekte resultaten, en met Frans Mouws over de toekomst van het platform.

Geschreven door Liza Voetman

Het begin

Janneke van Laar, adviseur audiovisueel projectleider bij KONKAV: “De show & tell edities zijn een soort speeddates. Bedrijven en makers voeren ŽŽn op ŽŽn gesprekken en na tien minuten schuiven de makers weer door naar de volgende partij. Dat is genoeg, bedrijven en opdrachtgevers weten vrij snel wat bij ze past. En als er niet meteen een opdracht uitrolt, is het misschien wel een aanrader voor iets of iemand anders, of dan komt het op een later moment op gang. Daarbij leer je je als maker te presenteren, krijg je nuttige feedback op je portfolio en doe je -op een informele manier- veel nieuwe contacten op. Tijdens de show & tell biedt je, als maker, de bedrijven een andere blik. De bedrijven worden daarbij direct in aanraking gebracht met nieuw, lokaal talent.” Een paar voorbeelden.

Bram Knol

Het is heel belangrijk om een goede en sterke showreel te hebben die je in een korte tijd kan laten zien en die zo gevarieerd mogelijk is.

In 2015 studeerde Bram met twee projecten af aan de kunstacademie: Mephisto en Semicircle. Met Mephisto werd hij genomineerd voor de Sint Joost Penning2015. De twee projecten werden meerdere malen gepubliceerd op blogs en in magazines. Door show & tell heeft Bram verschillende grote opdrachten binnengehaald.

Bram: ‘Ik ben in totaal drie of vier keer bij de show & tells geweest. In eerste instantie vond ik het gewoon erg fijn om aan tafel te zitten met bedrijven die direct vertellen wat ze van je werk vinden, maar vooral ook wat voor toepassing ze daarvan zien. De eerste keer dat ik deelnam zat ik nog op school. Leraren geven hele andere feedback dan bedrijven, omdat die natuurlijk veel meer toegepast werken. Die feedback heeft me al erg geholpen. Je kunt in een korte tijd heel veel potentiele opdrachtgevers spreken, en dat is heel fijn. Show & tell heeft me mijn contact met de bedrijven Eyesupply en MRK 1 opgeleverd. Bij Eyesupply heb ik aan een aantal leuke opdrachten mee kunnen werken voor opdrachtgevers als Armin van Buuren en het Amsterdam Muziek Festival. En via MRK 1 heb ik ook mee kunnen werken aan een mooie opdracht! Het heeft mijn netwerk dus echt uitgebreid. ‘ 

Heb je een tip voor nieuwe makers die deel willen gaan nemen aan show & tell?
‘Het is heel belangrijk om een goede en sterke showreel te hebben die je in een korte tijd kan laten zien en die zo gevarieerd mogelijk is. Daarnaast vinden ze het ook fijn als je laat zien dat je werkervaring hebt: dat je weet hoe je met klanten om moet gaan en dat je dat al eerder hebt gedaan. Het is slim om zoveel mogelijk gesprekken te voeren tijdens de show & tells. Ook na de vaste rondes, als er wat gedronken wordt.’

Marnix van de Vijver

Tijdens show & tell wordt er echt een spiegel voorgehouden.

Na zijn opleiding reclamevormgeving aan het Sint Lucas, interaction design aan de HKU en een master in interactieve multimedia richtte Marnix zijn Imagination Lab op. Het bedrijf heeft als doel om, door altijd op zoek te blijven naar nieuwe uitdaging en technieken, ware belevenissen te cre‘ren bij de toeschouwer.  

Marnix: ‘Ik heb nu zo’n 2 ‡ 3 keer meegedaan aan de show & tell edities van KONKAV. Aan de eerste editie heb ik veel ervaring en inzicht overgehouden, maar er is niets concreets uit voortgekomen. We hadden toen al zo’n half jaar een nieuw creatief collectief opgezet, genaamd NOOMATS. Het was fijn om ons verhaal te pitchen en te kijken of mensen ons wel begrepen. Wij zitten als bedrijf namelijk echt in de belevingscommunicatie, wat voor veel mensen erg vaag is. Toen de eerste editie niks concreets opleverde wisten we dus meteen dat we selectiever moesten worden. Bedrijven zoeken daarbij vaak naar een uitvoerende partij. Wij zijn er als bedrijf juist voor het concept. Maar het concept is er vaak al. Daarom was de laatste show & tell editie een betere aansluiting voor ons. Tijdens deze editie zaten er, in plaats van bedrijven, musea aan de andere kant van de tafel. Musea hebben vaak wel een richting, maar het concept en de beleving moet nog worden ontworpen. Tijdens show & tell hebben we duidelijk geformuleerd wie we zijn, en dat werd erg goed ontvangen. We gaan nu in Kasteel Helmond de volledige zolder thematiseren. Op deze manier kunnen kinderen het verhaal van het kasteel direct beleven.’

Heb je een tip voor nieuwe makers die deel willen gaan nemen aan show & tell?
‘Kijk eerst of het relevant is of je meedoet. Als dat niet helemaal duidelijk is, ga dan op zoek naar dat punt waar je aansluiting bij bedrijven mee kan vinden. Tijdens show & tell wordt er echt een spiegel voorgehouden. Daarbij laat het bedrijven echt uit hun eigen netwerk stappen en kijken naar wat er nog meer is. Dus doe het vooral gewoon!’

Johan Moeskops

Het is heel goed als we elkaar, als sector, in de gaten blijven houden, elkaar blijven versterken en naar elkaar blijven verwijzen: daar worden we allemaal beter van.

Geen reacties

Geef een reactie