‘Misschien komt hij wel aan de andere kant van de wereld uit”

Het is een unicum in Brabant: een museum dat met een complete expositie in een basisschool neerstrijkt. “Vaak is het een grote verantwoordelijkheid voor een school. Er zijn veel financi‘le middelen nodig en het kost veel tijd om kinderen van basisscholen in dorpen naar een museum in de stad te krijgen”, vertelt Joke Backx, hoofd Publiekszaken van het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch. Daarom draait het Stedelijk Museum dat nu om. De afdeling educatie brengt in samenwerking met Kunstbalie het museum naar de school.

Geschreven door Simone Vos (Kunstbalie)

In een leeg klaslokaal in basisschool De Driehoek in Hilvarenbeek is van 18 mei tot en met 9 juni de expositie ‘Hoog, diep en ver’ van kunstenaar Joost Mellink te zien. Ruim zevenhonderd leerlingen van de groepen 1 tot en met 4 van zeven scholen in Hilvarenbeek, Diessen, Esbeek, Haghorst en Biest-Houtakker gaan er op bezoek. “We sturen wel regelmatig kunstenaars en museumdocenten naar scholen om daar met de kinderen over kunst te praten en om workshops te geven. En musea in Brabant en Kunstbalie hebben bijvoorbeeld leskisten over kunst die naar de scholen gaan”, vertelt Backx. “Maar we hebben nog nooit eerder het museum letterlijk naar de school gebracht.”

Een dag op basisschool De Driehoek

In het klaslokaal dat als expositieruimte dient, is op een schoolbord een film geprojecteerd. Ook staat er een foto van de kunstenaar op de grond. Twee andere videowerken zijn op de vloer en op de muur te zien. De kinderen van de groepen 1 en 2 van deze basisschool krijgen een rondleiding van Sofie Boon, medewerker educatie van het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch. Riekje Oostelbos, leerkracht van deze groepen, begeleidt de kinderen naar binnen. “Zo, jullie waren net nog buiten aan het spelen en nu gaan jullie ineens Žchte kunst bekijken”, zegt ze tegen de kinderen.

Onderzoeken

“We gaan hier zitten, maar jullie mogen niet te dichtbij de foto komen, anders kunnen we hem niet allemaal zien”, zegt Boon. Ruim twintig kleuters verzamelen zich rond de foto van kunstenaar Joost Mellink en kijken verwachtingsvol naar Boon. “Kunstenaar Joost is een onderzoeker. Hij is nieuwsgierig. Hij fietst rond door Nederland en heeft zijn camera bij zich. Als hij iets bijzonders ziet, dan maakt hij daar een foto van”, vertelt ze. “Waarom heeft hij een camera bij zich, weten jullie dat?” Tien vingers schieten de lucht in. “Ik weet het”, zegt ŽŽn van de kleuters. “Om de plekken waar hij is geweest te bewaren”.

Misschien komt hij wel aan de andere kant van de wereld uit.

Het volgende kunstwerk is een videoprojectie waarin Joost een gat graaft in de grond. De film is zo op de vloer geprojecteerd dat het lijkt alsof je zelf in het gat kunt vallen. “Waar zou hij uitkomen als hij zo blijft graven?”, vraagt Boon de kleuters. “Misschien komt hij wel aan de andere kant van de wereld uit”, roept Midas (5). De kinderen reageren enthousiast en de idee‘n vliegen over en weer. Nadat Boon de groep kinderen langs de laatste twee werken heeft geleid, zegt ze: “Nu weten jullie al meer over Joost. Hij komt binnenkort ook bij jullie in de klas, om samen met jullie te werken.”

Een museale ervaring op school voor kinderen

“Dit is grootschaliger, het gaat verder. Het is een museale ervaring voor kinderen. We laten een grote groep kinderen met kunst in aanraking komen, die er anders minder snel mee in aanraking komt”, aldus Backx. Ook Riekje Oostelbos ziet dat de expositie voor de kinderen een bijzondere ervaring is. “De kinderen vragen de hele week al wanneer ze naar de tentoonstelling mogen”, zegt ze.

“Wij gaan niet zomaar met alle kinderen naar een museum in een grotere stad. Dan zijn we afhankelijk van vervoer en dat kost veel tijd en veel geld. En in Hilvarenbeek is het aanbod beperkt. Dat geldt ook voor de scholen in de omliggende dorpen. Het vervoer is echt een punt. Daarom is dit project zo goed.”

‘Hoog, diep en ver’

Het Stedelijk Museum ontwikkelde samen met Kunstbalie het project ‘Hoog, diep en ver’, waarin de tentoonstelling en workshops op school van kunstenaar Joost Mellink centraal staan. “Er was vanuit het onderwijs behoefte aan zo’n project en deze samenwerking is heel inspirerend voor ons. We konden gericht iets ontwikkelen en we hadden de zekerheid dat deze zevenhonderd leerlingen de tentoonstelling zouden bezoeken”, vertelt Backx.

“Het is kunst die van goede kwaliteit is en aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Vanuit Kunstbalie is er veel expertise die wij goed konden inzetten bij het ontwikkelen van dit project. Dit is heel anders dan een expositie maken voor het museum zelf, want dan is het toch afwachten welk publiek het trekt. Nu we dit concept hebben ontwikkeld, gaan we het volgend jaar inzetten op een andere locatie in de omgeving van Helmond”, aldus Backx.

We konden gericht iets ontwikkelen en we hadden de zekerheid dat deze zevenhonderd leerlingen de tentoonstellingen zouden bezoeken.

Joost Mellink

De keuze voor Mellinks werk was volgens Backx snel gemaakt. “We hadden al een keer eerder met Joost gewerkt in een educatief project. Vaak denken kinderen bij kunst aan schilderijen, maar in dit project zien ze dat videowerk ook kunst kan zijn. Het is eenvoudig en concreet. Zijn werk laat zien dat kunst niet heel ingewikkeld moet zijn, maar dat kunst toegankelijk is. Hij maakt interessant werk en kan zijn verhaal ook op jonge kinderen overbrengen. Dat is het mooie aan dit project: de kinderen gaan zelf een film maken.”

Belang van kunstprojecten

Leerkracht Riekje Oostelbos vindt kunstprojecten op school erg belangrijk. “Ik vind het goed om aan te sluiten op de expositie en daar lessen bij te maken. Daarnaast maken we regelmatig exposities met de werken van de kinderen.” Ze is van plan om nog veel aandacht te besteden aan de expositie met de kinderen. “We krijgen eerst de workshop van Joost, maar ik denk dat we nog wel even in dit thema blijven werken. Ik weet zeker dat de kinderen willen dat ik morgen een filmpje met ze maak”, lacht ze.

Geen reacties

Geef een reactie