Op welk potje past jouw project?

Het vinden van passende financiering voor een project kan een behoorlijke zoektocht zijn. Aan de hand van drie cases vind je in dit uitgebreide artikel een overzicht van de mogelijkheden. 

Geschreven door Karien Verhappen

In Vlaanderen krijgt het culturele veld een heel duidelijke inhoudelijke opdracht van het Ministerie van Cultuur, in de vorm van decreten (wetten). De financi‘le regelingen, veel minder dan in Nederland, worden hierop gebaseerd. In Nederland werkt het anders, minder gekaderd. Hier maakt de overheid potjes waaruit de sector kan putten. Als maker of instelling zoek je vervolgens welke regeling bij jouw project of initiatief past. In de praktijk betekent dat vaak behoorlijk zoeken, in een landschap dat je niet goed kent. 

Je wilt een overzicht, van alle mogelijkheden 

‘Voordelen van de Nederlandse aanpak zijn de hoeveelheid aan mogelijkheden en de flexibiliteit’, vertelt Luana Berghmans, consulent kunsteducatie bij Kunstbalie. ‘Daardoor kun je uitgaan van kwaliteit en cross-overs maken tussen domeinen en regelingen. Maar je kunt van makers en kleine instellingen niet verwachten dat zij hier in de weg kunnen vinden.’ Daarbij komt dat subsidiemogelijkheden (stedelijk, provinciaal, landelijk) en fondsen (overheid of particulier) niet de enige mogelijkheden zijn. Denk aan crowdfunding, donaties, leningen en samenwerkingen. Hoe kom je erachter met welke financiering je project is gebaat? 

We geven je verdieping, vanuit de praktijk

Dit artikel geeft geen volledig overzicht. Het mag dan een longread zijn, we willen het leesbaar houden. Wel laten we zien hoe het financi‘le plaatje eruit ziet van drie cases: We Are Public, CAKE en ‘Eigenlijk in mij’.

We Are Public – De Nieuwe Cultuurstichting

Misschien heb je er al van gehoord, want ook goed nieuws kan zich snel verspreiden: je kunt in Brabant een cultureel lidmaatschap afsluiten. Door je aan te sluiten bij We Are Public heb je voor € 15,- per maand toegang tot een programma dat door een onafhankelijke redactie is samengesteld. Dat betekent dat je bijna altijd gratis, op die €15,- na, bijzondere activiteiten kunt bezoeken. Daarmee zorgt We Are Public voor een groter publiek dat vaker en avontuurlijker bezoekt. ƒn voor het vullen van lege stoelen. Jon Heemsbergen, zakelijk leider: ‘We Are Public is een initiatief van De Nieuwe Cultuurstichting. Een stichting met een ANBI was voor ons de beste vorm. We zijn zo, onder bepaalde voorwaarden, vrijgesteld van vennootschapsbelasting. Toch past het pak ons als cultureel ondernemers niet helemaal.’

We hebben bronnen nodig, maar zijn tegelijkertijd ook zelf financiers. De helft van wat er binnenkomt gaat rechtstreeks naar de makers, misschien in de toekomst meer.We zochten ook op thema’s die we met onze film aanraken. Thema’s als begrafenisonderneming, cake en rouwen. Zo kwamen we bij het Dr. C.J. Vaillantfonds. Dit fonds investeert de opbrengst van metalen die na een crematie overblijven in voor hen relevante projecten.We hebben de lokale Albert Heijn benaderd en daar cakes verkocht. Een deel van de opbrengst ging naar ons project. Dat levert geld, promotie en marketingmateriaal op.Novadic Kentron vroeg de subsidie aan. Dat werd door bkkc geadviseerd: een aanvraag vanuit de zorg is minder gebruikelijk en had daarom een grotere kans.

Tags:
Geen reacties

Geef een reactie