Top 10 best gelezen artikelen 2015 van mestmag.nl

We tellen de laatste dagen van 2015 al af. Ik zeg: de hoogste tijd voor lijstjes! En dan hebben we het niet over leukste-celebtity-koppels lijstjes, of de mooiste-rode-loper-jurken lijstjes. Mestmag.nl blikt terug op een topjaar met de top 10 best gelezen website artikelen van 2015. Van 10 naar 1!

10. Laat het muziekonderwijs niet terugzakken in de klei

815 keer gelezen | september | Geschreven door Fanny van Rooij

Opinie | Steeds meer gemeenten bezuinigen op professionele muziekdocenten. Op sommige plekken worden zelfs leerlingen opgeleid om zelf les te gaan geven, met als gevolg dat de professioneel geschoolde docenten niet meer nodig zijn. Mestmag.nl vroeg Fanny van Rooij, zelf als professioneel muziekdocent verbonden aan een aantal kunstencentra, om deze trend te duiden.

> Lees hier het artikel

9. 5 dingen die je moet weten over de veranderingen binnen kunst en cultuureducatie

824 keer gelezen | november | Geschreven door Lisa Ruskus

In heel Nederland staan de voorzieningen voor kunst- en cultuureducatie onder druk. De wereld verandert in rap tempo en er wordt steeds meer gedebatteerd over de grootschalige bezuinigingen op bestaande voorzieningen voor buitenschoolse kunsteducatie zoals kunstencentra. Maar voordat we de discussie met elkaar voeren: welke vijf dingen moet je weten over deze kwestie? Mestmag.nl vroeg Lisa om deze discussie in te leiden.

> Lees hier het artikel

8. Je hebt mensen nodig die op een hele andere manier naar de wereld kijken

1.002 keer gelezen | maart | Geschreven door Sofie Meijs

Sofie Meijs (bkkc) interviewt Bert van der Els, bestuursvoorzitter van bouwbedrijf Heijmans en sinds kort ook voorzitter van de Raad van Toezicht van Brabant C.

> Lees hier het artikel

7. De creatieve industrie bestaat niet

1.032 keer gelezen | september | Geschreven door Koen van Vliet en Jozien Wijkhuijs

Veel mensen die al jaren ongestoord hun werk deden, zijn sinds 2012 werkzaam in de topsector creatieve industrie. Daarmee wil de overheid dat ze gaan innoveren, een grotere bijdrage gaan leveren aan de groei van de economie en ondernemender gaan denken. Het verwarrende is alleen: die creatieve industrie bestaat helemaal niet, concluderen Koen van Vliet en Jozien Wijkhuijs.

> Lees hier het artikel

6. Moeten we blij zijn met de opwaardering van de Tilburgse Spoorzone?

1.314 keer gelezen | mei | Geschreven door Karien Verhappen

Opinie | Oude gebouwen krijgen nieuwe bestemmingen en het aantal initiatieven rijst de pan uit. Op het eerste gezicht lijkt de Spoorzone inderdaad een creatieve broedplek, maar wat gaat er schuil achter de voordeur van deze ontwikkelingen? Wat betekent deze wijkopwaardering werkelijk als je kritischer kijkt? Ik graaf in mijn industri‘le achtertuin: wat mag er wel, en wat juist niet bloeien?

> Lees hier het artikel

5. Uit het nieuws: ‘Ontwerper Piet Hein Eek, bekend van zijn sloophouten meubelen, gaat producten ontwerpen voor IKEA

1.396 klikken | september | Cartoon door Marjolein Schalk

Afgelopen jaar tekende Marjolein Schalk iedere woensdag een cartoon over het actuele culturele nieuws. Dat leverde vele mooie en grappige cartoons op, zoals de onderstaande toen bekend werd dat Piet Hein Eek voor IKEA zou gaan ontwerpen. Bedankt Marjolein!

4. Een kind spreekt honderd talen

1.498 keer gelezen | januari | Geschreven door Inge Verdonschot

Wanneer je basisschool Marco Polo binnenkomt, lijkt het in eerste instantie een school als vele anderen. Maar wanneer je beter kijkt valt op dat er heel veel vitrines met kunstwerkjes staan. De school oogt kleurrijk, licht, open en transparant. In de hoeken staan lichtbakken, spiegeldriehoeken en wanneer je een stukje doorloopt kom je bij een heus atelier. De Marco Polo school in Bergen op Zoom is ŽŽn van de enkele scholen in Nederland waar zogenaamd Reggio Emilia onderwijs wordt gegeven. Dit is een onderwijsbenadering die kunst en cultuur zo’n centrale rol geeft dat de school ook kunstenaars in dienst heeft. Tijd voor een gesprekje met basisschooldirectrice Annemiek Martens en docent Esther van Poppel om te kijken wat dit onderwijstype precies inhoudt.

> Lees hier het artikel

3. Van industrieterreinnaar culturele vrijplaats

1.533 keer gelezen | maart | Geschreven door Sabine Ticheloven

Momenteel worden in Brabant verschillende (stedelijke) gebieden herontwikkeld. Torenhoge ambities van gemeenten en ontwikkelaars zijn bijgesteld gezien de huidige economische- en maatschappelijke ontwikkelingen. Wat de toekomst zal brengen is onduidelijk. Daarom wordt steeds vaker gekozen voor een geleidelijke ontwikkeling van een gebied. Dus inspelen op de vraag uit de markt en de kansen die zich voordoen. Initiatieven van creatieve bewoners en ondernemers krijgen hierbij steeds vaker de ruimte. In Brabant zie je dat in Breda (Havenkwartier), Eindhoven (Strijp-S), Den Bosch (GZG terrein) Veghel (CHV terrein) en Tilburg (Spoorzone013).

> Lees hier het artikel

2. Moet de harmonie niet gewoon op de schop?

8.207 keer gelezen | september | Geschreven door Sophie de Ruijter

Opinie | Sophie de Ruijter deed afgelopen schooljaar onderzoek naar het jeugdlid van een harmonie. Zij vroeg zich af: wat wil zo’n jeugdlid nou Žcht en hoe zorgen we er met zijn allen voor dat jongeren lid blijven van de harmonie? Voor de lezers van Mestmag.nl geeft Sophie een samenvatting van haar bevindingen, inclusief nuttige tips.

> Lees hier het artikel

1. Vijf manieren waarop fanfares en harmonieen de jeugd interesseren

18.050 keer gelezen | februari | Geschreven door Maartje Vos-Swinkels

De lidmaatschappen bij fanfares en harmonie‘n lopen terug. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de redenen voor deze terugloop. Mogelijke verklaringen zijn de generatieverschuiving, terugloop en verdwijnen van subsidies, maar ook de verminderde zichtbaarheid van fanfares en harmonie‘n in het straatbeeld. Maar er is ook goed nieuws! Want juist door deze krimp worden fanfares en harmonie‘n creatief in het werven van nieuwe leden. In dit artikel noemen we vijf van deze slimme manieren.

> Lees hier het artikel

Geen reacties

Geef een reactie