VPRO Medialab over het belang van innovatie

Media-innovatie. Een belangrijk, maar abstract onderwerp dat steeds meer leeft binnen de samenleving en waar het VPRO Medialab zich mee bezighoudt. Het VPRO Medialab kan mede bestaan door cultuurfonds Brabant C. Namens dit fonds ging Feline Rietbergen, studente Leisure Management, in gesprek met Ton van Gool, eindredacteur van het VPRO Medialab. Het doel van het gesprek was inzicht te krijgen in het proces met Brabant C en het belang van het project in de samenleving.

Geschreven door Feline Rietbergen. Dit artikel verscheen eerder op de website van Brabant C en is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van NHTV University of Applied Science tot stand gekomen.

Van idee naar urgentie

Het VPRO Medialab is een idee vanuit de VPRO. De VPRO is een omroep met twee verschillende platforms: TV en Radio. Deze twee platforms worden steeds minder gebruikt. Het is voor de VPRO van belang zich mee te ontwikkelen en inzicht te krijgen in andere mogelijke platforms. ‘Ik denk dat het inmiddels een noodzaak is geworden. Omdat die ontwikkelingen zo enorm snel gaan dat je je eigenlijk niet kan permitteren om op je gemak te bedenken hoe we dat gaan doen.’, zegt Ton. Voor de VPRO een reden om een Medialab op te zetten die zich in dit onderwerp verdiept.

En dan is het al snel van: we hebben creatieve kennis nodig, we hebben techniekkennis nodig, we hebben kennis van de business nodig.

Het idee en de urgentie waren er, maar dan. Waar moet het Medialab zich vestigen? Hoe financier je het? Met welke partijen ga je samenwerken? Vragen die ontstonden toen het idee zich ontwikkelde tot een plan. De VPRO ging nadenken over de benodigdheden om een goed lab op te kunnen zetten.  ‘En dan is het al snel van: we hebben creatieve kennis nodig, we hebben techniek kennis nodig, we hebben kennis van de business nodig’, aldus Ton van Gool. Aspecten die te vinden zijn op Strijp-S in Eindhoven. ‘Toen is de VPRO met het managementteam een dag naar Strijp-S gekomen. Zij hebben iets van dertig pitches gekregen van allemaal mensen die op Strijp-S werken en de reden waarom ze dat doen. Aan het einde van de dag zei de VPRO: ‘We moeten gewoon op Strijp-S zijn.”, vertelt Ton. Het besluit was dus genomen: het VPRO Medialab gaat zich vestigen op Strijp-S in Eindhoven.

Brabant C

Na een scan naar de mogelijkheden kwam Brabant C in beeld, een nieuw cultuurfonds, ontstaan vanuit de provincie. Brabant C geloofde in het project en besloot erin te investeren. Maar naast die investering zet Brabant C zich nog op andere manieren in voor het project. Zoals Ton zelf beschrijft: ‘Brabant C speelt ook een rol als een soort eerste partij die al die mensen bij elkaar roept en vraagt: ‘Wat kunnen we dan nog voor jullie betekenen?’ Dus in die zin is het geen traditioneel fonds dat geld geeft. Ze helpen ook echt mee in het traject naar groei en dat doen ze op verschillende manieren.’ Een belangrijk aspect van Brabant C wat het een uniek fonds maakt.

Naast Brabant C, wordt er samengewerkt met de Gemeente Eindhoven. Een belangrijke partner die de meerwaarde ziet van het Medialab op Strijp-S. De Gemeente Eindhoven heeft aangegeven dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van Strijp-S en dat Strijp-S zich steeds meer aan het profileren is als een soort van Mediahub. Het is prettig als een landelijke omroep dan aangeeft op Strijp-S te willen zitten en daar iets voor over te hebben. De Gemeente Eindhoven vormt samen met Brabant C en de VPRO een sterke basis voor het VPRO Medialab.

Effect en impact

Een belangrijk maar lastig onderdeel voor het project is het effect op de samenleving en de meting hiervan. Het VPRO Medialab doet onderzoek en de resultaten zijn van belang, maar tegelijkertijd lastig te meten. Dit is dan ook ŽŽn van de valkuilen van het project. Toch wordt er, met behulp van Brabant C, hard gewerkt aan het vinden van manieren om deze effecten goed in kaart te brengen.

Ten eerste worden er verschillende activiteiten georganiseerd. Hierbij kun je denken aan Meet-Ups waarbij verschillende doelgroepen worden samengebracht om te praten over het onderwerp media-innovatie. Daarnaast stond het Medialab op de Dutch Design Week om de bezoekers te laten zien waar zij mee bezig zijn. Bij deze activiteiten is het mogelijk om het bezoekersaantal te meten. Volgens Ton is het zo dat de impact van het onderzoek van groter belang is dan de bezoekersaantallen bij de verschillende activiteiten. ‘Dus de impact, nog moeilijker meetbaar, laten we die toch maar eens in de discussie gooien.’, aldus Ton. Er is nog geen instrument voor de impactmeting, maar dat het van belang is er inzicht in te krijgen, daar is geen twijfel over.

Dus de impact, nog moeilijker meetbaar, laten we die toch maar eens in de discussie gooien.

Doelen en kansen

Als laatste onderwerp werd er gesproken over de doelen en kansen van het VPRO Medialab. Wat is het ultieme doel en welke kansen liggen er nog? ‘Het ultieme doel is, denk ik, de omroep van de toekomst uitvinden. Een manier vinden waarop de organisatie zoals de VPRO, met een sterke boodschap, haar verhaal kan blijven doen.’, vertelt Ton. Een doel waar hard aan gewerkt wordt. Kansen zien en blijven dromen is belangrijk als je met een project aan de slag gaat, of er middenin zit. Ton ziet voor het VPRO Medialab een kans, die hij als volgt beschrijft: ‘Ik denk dat de VPRO een wereldspeler moet en kan worden.’ Een interessante kans om in het achterhoofd te houden.

Heb je zelf een idee voor een project en wil je naar Brabant C stappen? Dan heeft Ton van Gool nog een gouden tip: ‘Het beste idee kun je op de achterkant van een bierviltje schrijven.’ Daarmee bedoelt hij dan ook dat je in ŽŽn zin moet kunnen uitleggen waarom jij met jouw project belangrijk bent!

Nieuwsgierig geworden? Kijk snel op deze website voor meer informatie of bezoek de door VPRO Medialab georganiseerde Meet-Ups en andere events.

Geen reacties

Geef een reactie