WOO HAH! De hiphopliefhebber anno 2017

Hoe ziet de hiphopliefhebber er anno 2017 uit? Met deze vraag bezocht fotograaf Sofie van Esch voor Mestmag.nl het tweedaagse hiphopfestival WOO HAH! in Tilburg. Daar zag Sofie in het divers samengestelde festivalpubliek hoe hiphop nieuwe grenzen overschrijdt.

– Concept en fotografie door Sofie van Esch en geschreven door Simone van de Wetering.

De hiphopcultuur is altijd grensoverschrijdend geweest. Het is niet in één domein te vatten. Hiphop is muziek, graffiti, dans en daagt de grenzen van de status quo uit door maatschappelijke en politieke thema’s te agenderen. Van N.W.A. met Fuck Da Police in 1988 tot Beyoncé’s Formation tijdens de Superbowl in 2016 en Kendrick Lamar’s ‘civil rights anthem’ ‘Alright’. Waar hiphop lange tijd een grootse maar door veel mainstream media nauwelijks erkende subcultuur was, lijkt er de laatste jaren een substantiële verschuiving plaats te vinden.

Hoewel hiphop op Nederlandse radiozenders nauwelijks wordt gedraaid, luister ter verduidelijking vooral nog eens naar Fresku, laten streams op YouTube en Spotify het enorme succes zien van een nieuwe hiphopgeneratie. De muziekbibliotheek op Harvard University is, eindelijk, begonnen met het archiveren van de 200 meest invloedrijke hiphopalbums. Hiphop verslaat records van Frans Bauer in de hitlijsten en in Tilburg is WOO HAH!, wat startte als een klein hiphopfeest, in vier jaar tijd uitgegroeid tot het belangrijkste hiphopfestival in Europa met bijna 20.000 bezoekers.

WOO HAH! is in vier jaar tijd uitgegroeid tot het belangrijkste hiphopfestival in Europa.
- Sofie van Esch

Als hiphop inderdaad nieuwe grenzen aan het overschrijden is, hoe ziet de hiphopliefhebber er nu dan uit? Dat is het beste te vangen door zoveel mogelijk mensen op beeld vast te leggen die stuk voor stuk hiphop anno 2017 representeren. Dat is exact wat Sofie gedaan heeft.

Tags:
Geen reacties

Geef een reactie