Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Nieuwe doelgroepen, andere inspiratie, meer kansen op financiering of gewoon als manier om je horizon te verbreden. Wellicht heb je ambities over de grens. Goed nieuws: Mestmag.nl verzamelde ter inspiratie vijf Brabantse succesverhalen voor je.

- Geschreven door Iris van den Boezem

Internationale projecten zijn vaak complex. Je bent afhankelijk van partners die je niet kent, door de afstand heb je geen idee hoe je in het buitenland voet aan de grond krijgt en het is nog maar de vraag hoe je de financiering rond krijgt. Gelukkig zijn er in onze provincie verschillende organisaties die laten zien dat internationaal ondernemen heel goed kan. Mestmag.nl ging langs bij vijf internationaal succesvolle organisaties en verzamelde tips en inspiratie. In dit artikel lees je over speelplekken in het buitenland, over het aantrekken van internationaal publiek, over talentontwikkeling in Europa, over internationaal programmeren en over wereldwijd online bereik. Read and learn. 

Dansgezelschap de Stilte - Speelplekken in het buitenland

Op de website van jeugddansgezelschap de Stilte prijkt trots een kaart met bezochte landen. De koffers worden sinds 2006 steeds vaker gepakt. Vanuit het kantoor en theater in Breda vertrekken de dansers naar alle uithoeken van de wereld. Naast in bijna alle Europese landen speelde het gezelschap inmiddels ook in onder meer Marokko, Curaçao, Noord-Amerika, Jordanië, India, Brazilië, China en Palestina. Hoe doen ze dat toch?

Zonder visie kom je nergens

Voor de Stilte was de gang naar het buitenland min of meer noodzakelijk. In Nederland waren niet genoeg speelplekken. Bovendien viel het gezelschap toen nog buiten het Kunstenplan van de landelijke overheid. Via contacten in buurlanden België en Duitsland ging het balletje rollen. “In feite verkoopt de Stilte geen producties, maar een visie”, legt zakelijk leider Jan Baanstra uit. “Zonder een duidelijke visie kom je niet zo ver. Als je steeds kleurt, zoals een kameleon, ben je niet meer uniek. De Stilte is altijd trouw gebleven aan zichzelf en dat zorgt ervoor dat onze klanten inmiddels precies weten wat ze van ons kunnen verwachten. Ik ben ervan overtuigd dat we internationaal succesvol zijn, juist omdat we op deze manier werken.”

Goede producties = warme contacten

Wanneer je een visie hebt geformuleerd, dan komen daaruit automatisch je producties voort. De kwaliteit van producties is daarbij natuurlijk van groot belang: op de internationale markt moet je jezelf nog duidelijker positioneren dan wanneer je binnen de landsgrenzen blijft. Jan: “Een valkuil is dat je gaat netwerken nog voordat je een goed product hebt waarmee je over de brug kunt komen. De volgorde moet zijn: eerst een visie, dan een kwalitatief goede productie die daaruit voortvloeit. Als de voorstelling vervolgens lovend wordt ontvangen, dan houd je daar automatisch warme contacten aan over. Via dat netwerk wordt je kring met contacten weer groter, als een olievlek die zich steeds verder verspreidt.”  

De Stilte in het Midden Oosten

WOO HAH! - Internationaal publiek

Voor een festival dat zich in eerste instantie niet ten doel stelde om internationaal publiek te trekken, heeft WOO HAH! toch verrassend veel bezoekers uit het buitenland. Op de meest recente editie liepen er maar liefst vijfduizend per dag rond in de Tilburgse Spoorzone. Om het nog iets specifieker te maken: het ging hier om maar liefst veertig verschillende nationaliteiten.  

Uniek aanbod

“We merkten vanaf dag één dat buitenlandse bezoekers ons uit zichzelf wisten te vinden,” vertelt programmeur Ruud Lemmen. Festivals zoals WOO HAH! zijn er niet zoveel in de wereld. Volgens Ruud komt dat doordat de line-up onder meer bestaat uit internationale artiesten die je niet vaak naast elkaar op één bill ziet. Een uniek aanbod dus. “Het grappige is dat de internationale bezoekers ons zelfs eerder wisten te vinden dan de internationale pers,” vervolgt hij. “Dat gaat allemaal via social media, waar mensen elkaar tippen. Wat ons hierbij erg helpt, zijn de videoregistraties die 3voor12 tijdens het festival maakt. Daarmee hebben we wereldwijd zo’n 1,4 miljoen views.”

Investeren in contacten

De organisatie achter WOO HAH! zoekt pas sinds vorig jaar echt actief contact met de internationale pers. Marketeers schrijven journalisten en bloggers uit de hiphopscene zo gericht mogelijk aan. Daarnaast legt Ruud zelf contacten, bijvoorbeeld door te netwerken tijdens een event als SXSW in Texas. “Daar zijn alle belangrijke mensen uit de scene aanwezig, ook de pers. Het is makkelijker mailen als je iemand al een keer ontmoet hebt natuurlijk. De tijdsinvestering die je doet om daar aanwezig te zijn, betaalt zich sowieso terug.”  

Help de bezoeker

WOO HAH! doet er alles aan om het internationale publiek te helpen zich een weg te vinden op het festival en in gaststad Tilburg. Naast de tweetalige berichtgeving is er bijvoorbeeld informatie over hotels en campings, over drankprijzen in Nederland en is de ticketing zo ingericht dat bezoekers vanuit alle landen kaarten kunnen bestellen. “En, niet te vergeten”, zegt Ruud. “Maak ook duidelijk dat in Nederland alles redelijk dicht bij elkaar ligt. Dat hotels op loopafstand van het festival zijn, bijvoorbeeld. In veel andere landen is dat niet gangbaar.”  

Post Malone op WOOHAH! | foto: Jess Koch

BredaPhoto - Talentontwikkeling in Europa

Als je het aan zakelijk manager Theo Andriessen vraagt, is het niet de vraag of talentontwikkeling eigenlijk wel bij zijn festival past. “We tonen de laatste ontwikkelingen op het gebied van fotografie en daar hoort internationaal talent ook bij,” legt hij uit. “Op het festival maken we geen onderscheid tussen ‘top’ of ‘talent’. We exposeren alles door elkaar. Behalve het tonen van talent doen we ook aan talentontwikkeling. Top meets Talent is ons motto.” BredaPhoto werkte door de jaren heen aan een warme band met zeven Europese (foto-)academies verspreid over Nederland, België, Duitsland en Hongarije. Dat ging vooral via via: het contact met de academie in Boedapest kwam er via de academie in Antwerpen. Theo: “Het bouwen van een internationaal netwerk is wat dat betreft niet anders dan wanneer je werkt aan een nationaal netwerk. Laat het ontstaan vanuit relaties die je al hebt. Werk vanuit je kracht en begin met wat je al in huis hebt.”

Talentontwikkeling als netwerktool

Het talent staat voorop, natuurlijk, maar talentontwikkeling heeft ook op het gebied van marketing en het bereiken van nieuwe doelgroepen in Europa een mooi bijkomend effect. En dat is fijn, want voor een specialistisch festival als dit is een internationale blik simpelweg noodzakelijk om te overleven. Nederland is hier te klein voor. BredaPhoto, de naam zegt het al, is niet voor niets een International Photo Festival.

De docenten van de academies waar de biënnale mee samenwerkt, vaak zelf ook fotografen, zijn nauw betrokken bij het festival. Per academie selecteren ze vijftig studenten die in aanmerking komen om voor het curatorium te pitchen. De betrokkenheid van deze docenten heeft een positieve invloed op de internationale zichtbaarheid van het festival, vertelt Theo: “Ze worden onze ambassadeurs en dat zorgt weer voor bekendheid van ons festival bij andere professionals, in de landen waar de docenten wonen en werken. Die fotografen en andere geïnteresseerden weten elkaar binnen die landsgrenzen meestal goed te vinden. Het zijn hechte netwerken en wij bereiken ze zo op een natuurlijke manier. Via hen spreidt onze bekendheid en zichtbaarheid zich steeds verder uit over het continent.”

BredaPhoto | foto: Ron Magielse

Theaterfestival Boulevard - Internationaal programmeren

Onlangs, bij de opening op 3 augustus, kwam Theaterfestival Boulevard met een interessante primeur. Samen met het Gender Bender Festival (Bologna, Italië), het Center for Contemporary Scene (Bassano del Grappa, Italië), City of Women (Ljubljana, Slovenië), Paso a 2 (Madrid, Spanje), Yorkshire Dance (Leeds, Verenigd Koninkrijk) en Dans Brabant neemt Theaterfestival Boulevard deel aan ‘Performing Gender – Dance makes differences’. Een tweejarig programma dat met steun van de EU het gesprek tussen maatschappij en kunst bij een nieuwe generatie Europese dansprofessionals moet stimuleren. Deelname aan dit programma ligt in lijn met de steeds verdergaande internationaliseringsslag die het festival sinds 2015 maakt.

Internationalisering: wat wil je ermee bereiken?

Het is niet toevallig dat de stap over de grens samenvalt met het aantreden van directeur Viktorien van Hulst. Een hedendaags festival als Boulevard moet zich volgens haar bewust zijn van grenzen, maar vooral ook van wat er zich achter die grenzen bevindt: “Wij kunnen het ons gewoon niet veroorloven om te zeggen: het stopt op de hoek van de straat. We kijken verder dan onze eigen vierkante meter.” Volgens Viktorien moet je de stap richting het internationale alleen maken als het, zoals bij Theaterfestival Boulevard, een logische stap is. “Voordat we onze strategie uitstippelden hebben we goede, kritische gesprekken gevoerd. De vraag die daarbij centraal stond was: welke toevoeging heeft zo’n stap op ons programma en hoe bepaalt het onze toekomst?” Wat begon met het programmeren van werk van internationale gezelschappen, ging bij Boulevard over in het coproduceren van internationale producties (2016), liep door in samenwerking met theaterfestivals in onder meer Bassano en Barcelona (2017) en mondt vanaf volgend jaar uit in verdieping via discours zoals dat met Performing Gender gebeurt. “Een belangrijke les is dat het bouwen van een internationaal netwerk gewoon veel tijd kost. Je moet daar echt ruimte voor nemen,” vertelt Viktorien. “We doen een mooi project en dat zorgt weer voor nieuwe internationale gasten. Zo duwt ieder steentje weer een ander steentje om. Focus en geduld is het enige dat daarbij helpt.”

Beytna | Omar Rajeh (Libanon) | foto: Ibrahim Dirani

EMOVES - Internationaal online bereik

Sinds 2012 dompelt de binnenstad van Eindhoven zich jaarlijks een weekend lang onder in urban culture. Het centrum wordt dan overspoeld door breakdance, muziek, graffiti, sports, exposities en spoken word. En door een groot internationaal publiek. Het festival EMOVES is daar verantwoordelijk voor. Een event dat snel uitgroeit van regionale bekendheid naar internationale faam. “Voor ons is een focus op de wereld buiten Eindhoven en buiten Nederland net zo essentieel als een focus op Eindhoven,” vertelt Nina Dumoulin (communicatie en pr bij EMOVES). “Urban music en sports speelt zich nu eenmaal af in een internationale gemeenschap.” Dat blijkt alleen al uit de verschillende wedstrijden die het festival organiseert, zoals het wereldkampioenschap breakdance B-Boy Championships World BBoy Classic.  

Groot online bereik met weinig middelen

Het internationale publiek leert EMOVES voornamelijk kennen via online kanalen: over de hele wereld bereikte het festival vorig jaar via Facebook en YouTube ruim anderhalf miljoen mensen. Dat is bewonderenswaardig, vooral als je je realiseert dat het festival de afgelopen jaren niet over een enorm marketingbudget beschikte. Hoe zorg je dan toch voor zo’n grote online betrokkenheid? “Focus, focus, focus. Weet wie je doelgroepen zijn en hoe je hen kunt bereiken en richt je alleen op hen,” antwoordt Nina. “En daarnaast: geloof in jezelf. Wij hebben een aantal grote evenementen neergezet. Maar die konden alleen zo groot worden omdat we zelfverzekerdheid uitstralen. Wat wij doen is interessant en dat laten we zien. Bezoekers en professionals worden dan vanzelf nieuwsgierig en komen naar je toe.”  

Betrek influencers

Het festival positioneert zich steeds steviger als één van de grootste urban culture festivals in de wereld. Dat lukt onder andere door zogenaamde ‘influencers’ uit de urban scene bij de verschillende events te betrekken. “We organiseren tijdens het festival een V.I.P. tour voor internationale gasten. Wat ze zien en meemaken vinden ze zo tof, dat ze onze online content, veelal foto’s en filmpjes van battles, optredens en andere events, vervolgens via hun eigen kanalen delen. Zij beïnvloeden zo weer anderen en het balletje rolt steeds verder. Met deze investering genereren we dus free publicity die we erg goed kunnen gebruiken.”

Drie bonustips

Heb je inspiratie opgedaan door deze verhalen en ben je ervan overtuigd geraakt dat een internationaal project een goed idee is voor jou? Neem deze drie bonustips dan vooral ter harte:

  • Werk samen met anderen op het gebied van internationaal publieksbereik en marketing. Dat is waar programmamanager Frank van der Eijnden (VisitBrabant) een lans voor brak in de column die hij aan het begin van deze themamaand voor ons schreef. Hier lees je de column nog eens.
  • Ook de provincie Noord-Brabant hecht belang aan internationalisering in de cultuursector, bijvoorbeeld om meer internationaal publiek naar onze provincie te trekken en om aan de wereld te laten zien waar Brabant toe in staat is. In het uitvoeringsprogramma 2017-2020 lees je hier meer over. Voor financiering kun je je wenden tot Brabant C. Verdiep je dan wel eerst goed in de criteria en richtlijnen van het fonds. Contact opnemen hieromtrent kan met Joy Arpots van Brabant C.
  • Kijk eens op de website van Dutch Culture. Bij dit centrum voor internationale samenwerking in de cultuursector kun je terecht voor advies.

Iris van den Boezem

Freelance redacteur en tekstschrijver

internationalisering

Brabantse designers op de Milan Design Week

Vier Brabantse ontwerpers aan het woord over hun nieuwe werk, Milaan en internationalisering.

16 juni 2022
Brabantse designers op de Milan Design Week

Advies Ambitie Creatieve Topregio

Wat zijn mogelijke provinciale beleidskeuzes om Brabant door te ontwikkelen als creatieve topregio?

10 juni 2022
Advies Ambitie Creatieve Topregio

Regioprofiel | Internationalisering

Door samen te werken in BrabantStad bevordern we internationale uitwisseling en duurzame internationale samenwerking. Zo dragen we bij aan een sterke cultuursector.

4 november 2021
Regioprofiel | Internationalisering

Dutch Invertuals lanceert langgekoesterde online Academy

In het online Academy-programma van Dutch Invertuals wil het Eindhovense designplatform haar netwerk en kennis over grenzen heen tillen.

9 maart 2021
Dutch Invertuals lanceert langgekoesterde online Academy

DutchCulture brengt internationale ambities Brabantse makers verder

Er is een rijk initiatief in Brabant op het gebied van internationalisering. Voor veel makers en instellingen is het integraal onderdeel van hun praktijk en de potentie is groot.

18 september 2020
DutchCulture brengt internationale ambities Brabantse makers verder

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Geslaagde marketeers geven boost aan ambitie internationalisering

Vijftien marketeers van culturele instellingen in Brabant zijn gisteren geslaagd voor de nieuwe Online Marketing Opleiding, ontwikkeld in het kader van Regioprofiel Cultuur BrabantStad.

23 juni 2020
Geslaagde marketeers geven boost aan ambitie internationalisering

Proeftuin Internationalisering in beeld

Vanuit de 112 initiatieven in de proeftuin zijn er samenwerkingsverbanden met 43 verschillende landen, op alle continenten.

28 mei 2020
Proeftuin Internationalisering in beeld

Tweede ronde Proeftuin Internationalisering goed benut

Voor 27 mooie en uiteenlopende plannen uit Breda, ’s‑Hertogenbosch, Helmond en andere gemeenten buiten de B5, is een totaalbedrag van €107.226 toegezegd.

19 maart 2020
Tweede ronde Proeftuin Internationalisering goed benut

Resultaten eerste ronde Proeftuin Internationalisering

Voor 63 grensoverschrijdende projecten uit de B5 en de rest van Brabant, en 15 opleidingsplekken online marketing, is een totaalbedrag van €418.729,50 toegezegd.

20 december 2019
Resultaten eerste ronde Proeftuin Internationalisering

Spreekuren proeftuin internationalisering

De sector blijkt blij met de mogelijkheden die de proeftuin biedt. Er zijn veel internationale plannen en deze kunnen vaak niet gerealiseerd worden.

15 november 2019
Spreekuren proeftuin internationalisering

CWF19: The future is now, kom uit die luie stoel

Meer dan 100 sprekers kwamen bijeen op Creativity World Forum. Robin Berkelmans kwam tot één conclusie: het is tijd om uit je luie stoel te komen.

5 november 2019
CWF19: The future is now, kom uit die luie stoel

BrabantDC

BrabantDC verbindt creatief en innovatief Brabant aan elkaar en aan de wereld.

10 oktober 2019
BrabantDC

Tweede Kenniscafé Internationalisering: Residenties

In Regioprofiel Cultuur BrabantStad worden residenties nadrukkelijk genoemd in relatie tot het bouwen aan stevigere internationale uitwisseling. AIR platform Brabant staat open voor aansluiting van nieuwe residenties.

8 oktober 2019
Tweede Kenniscafé Internationalisering: Residenties

Proeftuin Internationalisering: de stand van zaken

Nadenken over plannen voor gezamenlijk beleid met als doel de regio nog zelfbewuster, aantrekkelijker en internationaler te maken.

9 september 2019
Proeftuin Internationalisering: de stand van zaken

Terugblik Kenniscafé Internationalisering

Wat voor soort plannen wil BrabantStad onderzoeken als het gaat om samenwerken op het gebied van internationaal cultuurbeleid?

28 juni 2019
Terugblik Kenniscafé Internationalisering

OCW steunt internationalisering BrabantStad

BrabantStad ontvangt €400.000 van het ministerie van OCW voor de proeftuin Internationalisering. Dit voorstel is onderdeel van het regioprofiel Brabant Maakt Het!

17 mei 2019
OCW steunt internationalisering BrabantStad

OCW ondersteunt culturele vernieuwing in regio’s

BrabantStad start een proeftuin Internationalisering.

26 april 2019
OCW ondersteunt culturele vernieuwing in regio’s

Glow: Made in Eindhoven

Tegenwoordig kent Europa tientallen steden met een lichtfestival. In dit artikel wordt kort inzicht gegeven in de twee bekendste Nederlandse lichtfestivals, die ook internationaal hoge ogen gooien.

30 oktober 2018
Glow: Made in Eindhoven

Amateurkunstclubs de grens over

Je hoeft geen professionele organisatie te zijn om internationale projecten op te zetten. Ook amateurkunstclubs gaan geregeld de grens over.

29 augustus 2017
Amateurkunstclubs de grens over

Ambities over de grens? Lees eerst deze vijf succesverhalen

Nieuwe doelgroepen, andere inspiratie, meer kansen op financiering of gewoon als manier om je horizon te verbreden. Wellicht heb je ambities over de grens. Goed nieuws: Iris verzamelde ter inspiratie vijf Brabantse succesverhalen voor je.

22 augustus 2017
Ambities over de grens? Lees eerst deze vijf succesverhalen

Aan de slag met een Europese projectaanvraag, wat te verwachten?

Arne van Vliet, managing director van Europees adviesbureau voor cultuur BECCA Europe, vertelt over zijn ervaringen met het Europees cultuurbeleid en over Europese financiering voor culturele projecten.

12 april 2016
Aan de slag met een Europese projectaanvraag, wat te verwachten?

De bomen en het bos: Europese financiering voor culturele projecten

Arne van Vliet, managing director van Europees adviesbureau voor cultuur BECCA Europe, vertelt over zijn ervaringen met het Europees cultuurbeleid en over Europese financiering voor culturele projecten.

4 april 2016
De bomen en het bos: Europese financiering voor culturele projecten

De ruimte voor cultuur in het beleid van de Europese Unie

Arne van Vliet vertelt over zijn ervaringen met het Europees cultuurbeleid en over Europese financiering voor culturele projecten. Deze week: het waarom en hoe van Europees cultuurbeleid.

31 maart 2016
De ruimte voor cultuur in het beleid van de Europese Unie

Een onderzoek naar Brabant DC en de creatieve industrie

Brabant mag zich sinds enkele jaren lid noemen van het netwerk Districts of Creativity. Een goede aansluiting tussen de DC regio's en de creatieve industrie is logisch, zou je denken.

25 februari 2016
Een onderzoek naar Brabant DC en de creatieve industrie

De Internationale kracht van Brabant

Claire gaat op zoek naar wat het fonkelnieuwe Districts of Creativity Network beoogt met de stap op internationale gronden.

28 oktober 2014
De Internationale kracht van Brabant

Het is al snel goed

Veel makers en instellingen werken samen met andere makers en instellingen buiten Nederland. Wij waren nieuwsgierig naar de beweegredenen voor zo'n samenwerking.

21 augustus 2014
Het is al snel goed