Cultuurmarketing

De kunst- en cultuurwereld biedt een interessante aanblik voor een marktonderzoeker uit het bedrijfsleven. Het aantal voorstellingen en tentoonstellingen (aanbod) neemt toe, terwijl het publiek steeds moeilijker weg te trekken is van ‘concurrenten’. In deze blog geeft Mirjam Haak vanuit haar ervaring in het bedrijfsleven tips over hoe je de zalen nog vol krijgt.

Wat begon als middel ter verdediging, staat nu bekend als een waterbouwkundig meesterwerk. Een waterlinie die elf vestingsteden met elkaar verbindt. De waterlinie loopt via vijf regio’s door Brabant heen: de West Brabantse waterlinie, Willemstad, Breda en Geertruidenberg, ‘s-Hertogenbosch en Heusden en Noordoost-Brabant. Een toepasselijker onderwerp voor het thema #vloeibaar is haast niet te bedenken. Fotograaf William bezocht speciaal voor Mestmag.nl drie vestingsteden en heeft het waterbouwkundig meesterwerk gevangen in fraaie beelden.

Nieuwsbrieven verzenden, remarketing op social media, websitebezoekers meten en online kaartverkoop monitoren. Deze marketingmiddelen zet jij als cultuurmarketeer waarschijnlijk regelmatig in om je publiek beter te leren kennen en te bereiken. Het gebruik van persoonsgegevens is hierbij aan de orde. De regels omtrent online privacy en het verzamelen van persoonlijke data worden echter steeds strenger. Per 25 mei 2018 treedt namelijk de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in. Mestmag.nl dook in het onderwerp en deelt praktische tips om volledig compliant te zijn op 25 mei dit jaar.

Welke rol speelt authenticiteit bij het aantrekken van potentiële bezoekers door herinneringscentra? Uit onderzoek van Nawijn, van Liempt en Isaac blijkt dat de combinatie van authentieke verhalen met authentieke objecten potentiële bezoekers kan aantrekken. Mestmag.nl duikt in het onderzoek.

Als cultureel ondernemer kom je er niet door in je atelier of achter je laptop te blijven zitten. Het loont om naar buiten te treden, mensen te leren kennen en samen te werken. Met lokale of internationale partners. Slim zakendoen is jezelf indekken. Wat kun je bijvoorbeeld doen om het auteursrecht op jouw werk tijdens een samenwerking te beschermen?