Werkvelden

In 1958 verhuisde Eefje haar opa met zijn hele gezin van Den Bosch naar Goirle om als eerste directeur vorm te geven aan de nieuwe muziekschool. Later gingen Eefje en haar zussen naar de muziekschool, waar ze mochten uit proberen waar hun passie lag: piano, theater, musical, zang, saxofoon. Ze prijst zichzelf gelukkig dat ze is opgegroeid in een familie waar cultuureducatie onderdeel was van haar opvoeding. Maar nu heeft de gemeente Goirle een tekort op de begroting en via de voorjaarsnota wil het college de subsidie voor Factorium in 3 jaar tijd tot € 0 reduceren. De samenwerking met het onderwijs komt onder druk te staan, waardoor cultuureducatie niet meer voor ieder kind vanzelfsprekend is.

Jip ontdekte modeontwerper Amber Jae Slooten, die haar kleding volledig digitaal ontwerpt met behulp van een algoritme dat toekomstige trends kan voorspellen. Hiermee biedt Amber Jae niet alleen een scala aan mogelijkheden voor de invulling van ieders individuele identiteit, maar ook een oplossing voor het enorme kledingoverschot en vervuiling in de mode industrie. Maar hoe reëel zijn haar plannen voor de toekomst? En wat gebeurt er nu eigenlijk al op het gebied textielontwikkeling en -innovatie in Brabant? Jip ging in contact met het TextielLab en zocht het voor je uit.

Het Van Abbemuseum streeft er al jaren naar een plek te zijn waar iedereen zich welkom voelt, met welke achtergrond dan ook. Om die reden is het Van Abbemuseum genomineerd voor de Bankgiro Museumprijs 2019. Hard//hoofd interviewde Marleen Hartjes (programmacoördinator bij het Van Abbemuseum) voor aflevering 3 van de serie beeldbrekers. Hartjes organiseert met ‘Onbeperkt van Abbe’ programma’s voor mensen met een beperking.

Arthur Kok (Filosoof, Docent en zakelijk leider bij Sounding Bodies) trapt de themamaand af in een column waarin hij je meeneemt in de wereld van robotica, artificial intelligence en algoritmes. En daartegenover het belang van de unieke kracht van de mens en de waarde van het persoonlijke contact. Zal de technologie ons wel dichter bij onszelf gaan brengen?

Stel: je werkt op een basisschool en je wil niets liever dan je leerlingen laten kennismaken met dans, theater en muziek. Waar begin je dan? Om scholen te helpen is Brabant Menu opgericht. Dit samenwerkingsverband – bestaande uit Theater Artemis, philharmonie zuidnederland, Schippers & Van Gucht en Jeugddansgezelschap de Stilte – biedt een abonnement aan, waarmee scholen zich verzekeren van structureel aanbod van kwalitatief goede muziek-, theater- of dansvoorstellingen (of een combinatie daarvan).