
Onlangs las ik in het AD een artikel over een door de gemeente Zwijndrecht uitgeschreven kunstwedstrijd. Lokale kunstenaars werden uitgenodigd een portret van koning Willem Alexander te maken. Het winnende portret komt in de raadszaal te hangen. En de winnaar krijgt een geldprijs van - hou je vast - 750 euro.
Geschreven door Maaike van Steenis
Er zijn zeven inzendingen. Maar de kwaliteit van de portretten valt de jury behoorlijk tegen. In het artikel wordt behoorlijk de draak gestoken met de portretten. Men noemt het 'kleuterschoolkwaliteit' en de man op één van de schilderijen zou meer op Ivo Opstelten lijken dan op Willem Alexander. Men overweegt om geen winnaar te kiezen.
In eerste instantie werd ik er wel vrolijk van. Het is natuurlijk ook grappig. Een gemeente die denkt zo op een goedkope manier aan een portret te komen. En er nu achter komt dat dat niet zo makkelijk gaat.
Wat me wel stoorde, was dat de inzenders behoorlijk belachelijk gemaakt werden. Welwillende amateurs die hun best hadden gedaan op een portret. Met - toegegeven - op zijn best matige resultaten. Maar wat wil je? Geen professional is bereid om voor een kans op 750 euro de vele uren te investeren die nodig zijn voor een goed portret. En terecht! Of zoals de engelsen zo mooi zeggen: If you pay peanuts, you get monkeys.
Helaas is het uitschrijven van 'wedstrijden' als truc om geld te besparen een trend waar ook andere creatieve ondernemers mee te maken kunnen krijgen. Zo zijn er bijvoorbeeld websites waarop bedrijven de opdracht voor een logo kunnen posten. Grafisch vormgevers kunnen dan een logo insturen en de opdrachtgever kiest het beste ontwerp uit. Deze 'winnaar' krijg de (meestal zeer matig betaalde) klus en de rest heeft pech en staat met lege handen.
Natuurlijk zijn er ook wedstrijden die de winnaar heel veel moois op kunnen leveren qua naamsbekendheid. En waarvan de prijs veel meer is dan een schamele vergoeding voor de gedane klus. Maar laat je als kunstenaar of creatieve ondernemer alsjeblieft geen zand in de ogen strooien als ergens het etiket 'wedstrijd' op geplakt wordt. Soms is degene die de wedstrijd uitschrijft toch echt de grootste winnaar. Al loopt die natuurlijk het risico dat hij, zoals in Zwijndrecht, opgescheept zit met een lachwekkend resultaat.
Maaike van Steenis is trainer en leert kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf op kunnen bouwen. Via haar website kun je haar GRATIS e-book aanvragen met daarin 10 dingen die je VANDAAG nog kunt doen om meer te gaan verdienen als kunstenaar of creatieve ondernemer.
Maaike Elise van Steenis
Ondernemerschapscoach voor creatieven