Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Toen kunstenaarsinitiatief lokaal 01 (Breda) wegens gebrek aan subsidie haar deuren sloot, besloot een groep Bredaase kunstenaars -waaronder Thomas Bakker- om het pand nieuw leven in te blazen: het begin van Club Solo. In samenwerking met Steven ten Thije en Diana Franssen (curatoren van het Van Abbemuseum in Eindhoven) is de basis gelegd voor een innovatief kunstproject tussen het kunstenaarsinitiatief en kunstmusea: iets dat nooit eerder heeft plaatsgevonden. Hoe gaat deze samenwerking precies in zijn werk? En waarom is deze zo belangrijk voor zowel de kunstenaar als de kunstsector? MEST ging in gesprek met Thomas en Steven, over het begin, het belang, en de toekomst van deze bijzondere samenwerking.

Geschreven door Liza Voetman

De dialoog

De naam 'Club Solo' vertegenwoordigt direct de focus van het kunstinitiatief, dat zich richt op individuele solo-exposities van mid-career kunstenaars. Volgens Thomas zijn kunstenaars vaak gebonden aan groepstentoonstellingen, waardoor ze maar weinig de kans hebben om hun totale oeuvre te kunnen tonen. 'Of het gebeurt via galeries, maar daar komt een verkoopdruk bij kijken. En in het museale circuit is er weer een andere spanning. Een kunstenaarsinitiatief dat één kunstenaar de totale vrijheid en ruimte ter beschikking stelt, is dus van grote toegevoegde waarde', vertelt Thomas enthousiast. Dit belang werd gedeeld door Steven ten Thije, die het idee om een dialoog te creëren tussen het museum en de solo-expositie voorlegde aan zijn directeur bij het van Abbemuseum. Thomas: 'Een museum dat sowieso al erg geïnteresseerd is in samenwerkingen. Zij konden daarin dus makkelijk aansluiten.' Het museum reageert daarbij op het geëxposeerde oeuvre van de individuele kunstenaar, met een werk uit de eigen, museale collectie. Om dit concept meer draagvlak te geven is in overleg met Steven ook het M HKA (Antwerpen) aangesloten. Thomas: 'En zo reageren het Van Abbemuseum en het M HKA om de beurt op de solo-exposities.' Het gaat echt om een lange termijn samenwerking. De kunstenaar, Club Solo, het museum: je probeert elkaar te leren kennen.

De formule

De keuze voor een solo-kunstenaar komt binnen Club Solo democratisch tot stand. Alle leden van het initiatief, tien in totaal, brengen om de drie à vier maanden een nieuw voorstel voor een kunstenaar in. 'En iedereen heeft een gelijke positie in de uiteindelijke beslissing. We houden daarbij wel rekening met diversiteit. Als vorige editie werk van een beeldhouwer toonde, kiezen we nu niet weer voor een beeldhouwer. Daarnaast zoeken we altijd naar een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen', legt Thomas uit. Voor Thomas maakt deze formule Club Solo tot een uniek, zelf organiserend kunstenaarsinitiatief. 'Wat je ziet is dat veel kunstenaarsinitiatieven toch nog vaak zijn opgebouwd vanuit een oud, klassiek anarchistisch model; dat zich afzet tegen de established musea. Dat stadium zijn we in werkelijkheid inmiddels allang gepasseerd. Onze samenwerking met de musea is niet hiërarchisch. Er bestaat geen hoog of laag.' Ook voor Steven is dit een grote uitdaging. 'Het is toch best onorthodox om zoiets vanuit het museum doen, en het is ook best wel een inspanning om museaal werk te exposeren op een plek die niet gebouwd is als een museum', aldus Steven. 

Van Eindhoven naar Breda

Wanneer Steven een werk heeft vastgesteld, verplaatst het zich vanuit het Eindhovense Van Abbemuseum -voor even- naar Breda. Hierdoor krijgt de museale collectie van Eindhoven een nieuwe zichtbaarheid en een andere functie: 'Zeker in deze tijd, waarin veel bezuinigd is, is het belangrijk om even pas op de plaats te maken. Breda heeft op dit moment geen echt modern kunstmuseum. Ik vind het mooi om, vanuit een kern als Eindhoven, Breda te kunnen ondersteunen.' Ik vind het mooi om, vanuit een kern als Eindhoven, Breda te kunnen ondersteunen. Als je kijkt naar de publieke missie van ons museum, denk ik dat we die hier heel goed mee dienen. Daarnaast levert de samenwerking nieuwe, vruchtbare contacten op. 'De ontmoetingen die ontstaan zijn heel interessant. We zijn als museum natuurlijk wel een belangrijke presentatieplek voor kunstenaars, maar onze capaciteit is beperkt, en in deze open setting krijgen we de mogelijkheid om kunstenaars op een nieuwe manier te ondersteunen, dat is een verrijking', vertelt Steven. Vanuit deze ontmoetingen zijn al nieuwe netwerkrelaties voortgekomen, waaronder tussen het Van Abbemuseum en Iris Kensmil (1970), die in 2015 haar werk bij Club Solo exposeerde. 'We hebben na haar solo-expositie -waarop wij reageerden- werk van haar aangekocht, en in de lente doen we een project met Iris. Zo komt van het een ook weer het ander. Door Club Solo heb ik veel kunstenaars leren kennen en leren waarderen. Het is daarnaast erg waardevol om de beroepspraktijk van de kunstenaar aan het publiek te kunnen tonen, en het levert ook nieuwe aanknopingspunten om naar museaal werk te kijken. Het is dus positief voor alle partijen', zegt Steven. 

Een blik op de toekomst

Voor Steven is Club Solo een goed voorbeeld van wat kan ontstaan wanneer partijen elkaar wat gunnen. 'Je ziet dat dit steeds meer in het denken van de mens geworteld zit. We zitten in een tijdsomslag. Mensen hebben lange tijd gedacht dat ze beter functioneerden op het moment dat ze competitie met elkaar aangingen, nu zoeken ze juist naar samenwerkingen. Dat is een klein en indirect resultaat dat met het beleid van Bussemaker is ingezet', legt Steven uit. Voor Steven is dit een positieve ontwikkeling, maar is het wel belangrijk om de focus van de samenwerking helder voor ogen te houden. 'We moeten ons blijven realiseren dat we het concept ook samen verder moeten blijven ontwikkelen. De samenwerking lijkt misschien klein, maar het vergt een enorme openheid van alle betrokken partijen. We moeten allemaal het gevoel hebben vorm te geven aan een publieke missie. En als je dit model echt als grotere formule wilt gaan gebruiken, moet je er als museum ook echt de capaciteit voor krijgen. In principe vind ik nu dat de stad Breda gebruik maakt van iets dat burgers in Eindhoven financieren. Ik zou het netjes vinden als die capaciteit op een nette manier vergoed gaat worden', aldus Steven. Daarnaast hoopt hij dat een bezoek aan Club Solo in de toekomst vanzelfsprekender gaat worden voor de inhoudelijk geïnteresseerde Eindhovenaar. 'Op dit moment vindt deze nog geen directe weg naar Breda. Ik hoop dat mensen er in de toekomst sneller even naar binnen wandelen', vertelt Steven. Dat is het charmante van Club Solo: je loopt er gewoon naar binnen, kijkt wat rond, je ziet de praktijk van een nieuwe kunstenaar, en gaat weer weg. Je kunt één museaal werk bekijken in dat ene zaaltje: dat is uniek in Breda. Daarvoor is het zaak dat mensen met het concept in aanraking worden gebracht. 'En dat ze ervan af weten wanneer er ook in Breda een werk van Charley Toorop uit 1927 te zien is. Een Toorop tentoonstelling is voor een museum een publiekstrekker, ik hoop dat het dat ook wordt voor Club Solo' legt Steven uit. Om zichtbaar te zijn treedt Club Solo meer en meer naar buiten. Afgelopen maand stonden ze op Art Rotterdam, binnenkort reizen ze naar Stockholm. Thomas: 'Hierdoor neemt Club Solo steeds grotere vormen aan. We staan nu erg in de picture. Dat is positief: het model is namelijk interessant genoeg om uit te rollen op meerdere plekken in het land. Vooral op plekken zoals Breda, waar geen kunstmuseum bestaat, heeft het een belangrijke toegevoegde waarde.' 'Ik zie het echt als een model dat je kunt kopiëren, en dat doorgevoerd kan worden!', besluit Steven.  

Club Solo

Benieuwd naar het visuele resultaat van deze samenwerking? Breng dan een bezoek aan de website.

Liza Voetman

Schrijver en kunstcriticus

beeldende kunst

Onthulling 'Dirk Dobber' van Bobbi Cleij

Bobbi Cleij won De Kunstopdracht van Kunstloc Brabant. Haar ontwerp wordt 23 maart in Breda onthuld.

8 maart 2024
Onthulling 'Dirk Dobber' van Bobbi Cleij

Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Club Zien laat alle vmbo-leerlingen in Brabant met educatief aanbod kennis maken met musea.

5 maart 2024
Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

TalentHub Brabant in beeld

De impact van talentontwikkeling in Brabant zichtbaar gemaakt

9 december 2023
TalentHub Brabant in beeld

Nieuwe projecten mét verbeeldingskracht in Van Gogh Nationaal Park

Kunstloc stimuleert deelnemers aan de Van Gogh Nationaal Park Academie om een kunstenaar in te zetten.

8 december 2023
Nieuwe projecten mét verbeeldingskracht in Van Gogh Nationaal Park

12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

ArtCoDe studenten werken bij Studio Public Space aan een kunstopdracht in de openbare ruimte.

7 december 2023
12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

TalentHub Brabant van start met nieuwe lichting talenten

60 Brabantse kunstenaars, muzikanten, designers en schrijvers en filmmakers zijn geselecteerd voor dit unieke ontwikkeltraject.

10 oktober 2023
TalentHub Brabant van start met nieuwe lichting talenten

Signalement: Drie Brabantse makers en de loop van hun carrières

In dit Signalement: het verloop van de carrières van drie Brabantse makers: kunstenaar José Heerkens, schrijver Minke Douwesz en ontwerper Zeynep Dag.

27 juni 2023
Signalement: Drie Brabantse makers en de loop van hun carrières

Kunstminnend West-Brabant zoekt aansluiting

Vier kunstenaars vertellen over hun mogelijkheden in de regio Bergen op Zoom.

13 juni 2023
Kunstminnend West-Brabant zoekt aansluiting

Ruimte voor cultuur in Breda

Een kunsthal zonder muren, oftewel een publieke ruimte voor kunst en cultuur in Breda: CrossArts. MEST sprak met drie initiatiefnemers.

23 mei 2023
Ruimte voor cultuur in Breda

TalentHub jump! zorgt voor ontmoeting, inzicht in eigen werkpraktijk en verbinding

Een netwerk vol samenwerkingspartners in de culturele sector.

9 mei 2023
TalentHub jump! zorgt voor ontmoeting, inzicht in eigen werkpraktijk en verbinding

Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Brabants talent Nino Basilashvili maakt nieuwe mediakunst. Hoe zet je dit werk in de markt? TalentHub Brabant hielp Nino hierbij.

4 april 2023
Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Reizende exposities op basisscholen

Basisschoolleerlingen reageren enthousiast op twee verschillende tentoonstellingen.

31 januari 2023
Reizende exposities op basisscholen

Urban sketching in Brabant: ‘Verbinding maken via tekenen’

Vier urban sketchers aan het woord over hun passie, ambacht én hobby.

3 januari 2023
Urban sketching in Brabant: ‘Verbinding maken via tekenen’

De kerk als inspirerend podium voor kunstenaars

In de expositie ‘Post-digital heritage’ onderzoeken verschillende kunstenaars de Grote Kerk Breda.

7 november 2022
De kerk als inspirerend podium voor kunstenaars

Grafisch ateliers: de humuslaag voor cultuur in Brabant

Er zijn drie grote grafische werkplaatsen in Brabant, wat gebeurt er precies binnen de muren van deze werkplaatsen?

25 oktober 2022
Grafisch ateliers: de humuslaag voor cultuur in Brabant

Ambacht & nieuwe technieken: Illustratie

Illustrator Mackenzie Fincham over haar digitale animatiewerk en illustrator Saman Dezai over zijn voornamelijk analoge werk. 

2 mei 2022
Ambacht & nieuwe technieken: Illustratie

Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen. De makers aan het woord.

17 januari 2022
Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Wunderkammer eindelijk ontsloten

De expositie in de LocHal, bestaande uit drie kabinetten van Paul Bogaers, Ton de Gouw, en Wijnand van Lieshout, is nu te bezoeken.

1 juni 2021
Wunderkammer eindelijk ontsloten

Van verzameldrift naar kunst in rariteitenkabinetten: expo Wunderkammer in LocHal

Curieuze verzamelingen, kunstwerken én een mix daarvan; dat krijg je te zien in de expositie Wunderkammer: het magische object, te zien in de LocHal.

1 juni 2021
Van verzameldrift naar kunst in rariteitenkabinetten: expo Wunderkammer in LocHal

Evolutionaries toont sterke verbinding tussen kunst en wetenschap in MU

Directeur/curator Angelique Spaninks én kunstenaar Dasha Tsapenko delen hun visie op de expositie Evolutionaries in MU Hybrid Art House.

5 januari 2021
Evolutionaries toont sterke verbinding tussen kunst en wetenschap in MU

Crisis en cultureel ondernemerschap

Exposities worden afgelast en galeries sluiten hun deuren. Hoe ga je als kunstenaar te werk in tijden van crisis?

13 augustus 2020
Crisis en cultureel ondernemerschap

Afstuderen in tijden van corona: Wouter van der Giessen

Vanwege het coronavirus ziet afstuderen er dit jaar anders uit dan normaal. Hoe gaat dat er precies aan toe bij Brabantse academies in de kunsten?

22 juli 2020
Afstuderen in tijden van corona: Wouter van der Giessen

Verliefd op pigment

Slingerpad zwart, Mortelse oker en Boekels grijs. Diep in de bodem bevindt zich meer kleur dan je in eerste instantie verwacht.

3 maart 2020
Verliefd op pigment

“Geleidelijk aan kwam het besef dat ik het anders moest aanpakken”

Transformaties intrigeren Remy mateloos, en dat zie je dan ook terug in zijn werk. Wat zijn zijn eigen toekomstbeelden?

24 december 2019
“Geleidelijk aan kwam het besef dat ik het anders moest aanpakken”

Blog | Textiel en de Kunst

Textiele materialen en technieken worden eindelijk weer serieus genomen in de kunstwereld. In dit blog vraagt Atty Bax zich af hoe het komt dat textiel en kunst zo’n moeizame verhouding hebben.

5 december 2019
Blog | Textiel en de Kunst

'Een museum is geen ruimteschip'

Stedelijk Museum Breda lanceert aandacht voor de kunstenaar om de hoek. Liftoff! We have a liftoff.

3 september 2019
'Een museum is geen ruimteschip'

Nieuw Brabants talent over hun toekomstdromen: Jana Roovers

Voor Jana Roovers zijn haar beelden al sinds haar jeugd een manier om te communiceren met de buitenwereld.

22 augustus 2019
Nieuw Brabants talent over hun toekomstdromen: Jana Roovers

“Samen kijk je met meerdere ogen en dan zie je eigenlijk heel veel.”

Veel musea bieden rondleidingen voor de allerjongste bezoekers aan. Wij liepen mee met twee verschillende rondleidingen voor het basisonderwijs, en zagen wat het museumbezoek met de kinderen deed.

2 juli 2019
“Samen kijk je met meerdere ogen en dan zie je eigenlijk heel veel.”

Eeuwige schoonheid van oude meesters

Ook vandaag de dag blijven oude meesters een belangrijke inspiratiebron binnen de kunsten. Waarom blijven de oude meesters zo belangrijk?

15 februari 2019
Eeuwige schoonheid van oude meesters

Glow: Made in Eindhoven

Tegenwoordig kent Europa tientallen steden met een lichtfestival. In dit artikel wordt kort inzicht gegeven in de twee bekendste Nederlandse lichtfestivals, die ook internationaal hoge ogen gooien.

30 oktober 2018
Glow: Made in Eindhoven

Vijf manieren om naar kunst te kijken en jezelf te leren kennen

Er zijn verschillende redenen om naar kunst te kijken. In dit artikel beschrijven we vijf manieren waarop jezelf beter kunt leren kennen met kunst.

28 juni 2018
Vijf manieren om naar kunst te kijken en jezelf te leren kennen

Reflectie in Brabant: een rondreis langs spiegelende kunstwerken

Kunst zet aan tot overpeinzing, tot reflectie. Reflectie is dan ook een passend en uitdagend onderwerp om in beelden te vangen.

26 juni 2018
Reflectie in Brabant: een rondreis langs spiegelende kunstwerken

Kunstenaars en makers die kleuren proeven en geluiden zien

Synesthesie is een vermenging van de zintuigen. Waarbij bijvoorbeeld kleuren geproefd kunnen worden en geluiden gezien kunnen worden. Mestmag.nl werd nieuwsgierig en zocht uit welke bekende kunstenaars en makers er zijn met synesthesie en hoe dit hun werk heeft beïnvloed.

8 maart 2018
Kunstenaars en makers die kleuren proeven en geluiden zien

Tegen de stroom in

In de culturele sector zijn genoeg dwarsdenkers en friskijkers te vinden. Van die mensen bij wie je graag eens in hun hoofd zou willen kijken. Hoe komt het dat zij zaken zo anders zien en aanpakken? Wat ligt er ten grondslag aan deze dwarse manier van denken en kijken en wat levert het hen en de culturele sector op?

22 februari 2018
Tegen de stroom in

Drie generaties kunstenaars over het kunstenaarschap

Hoe gaan beeldende kunstenaars uit drie verschillende generaties om met hetzelfde thema? Mest ging in gesprek met Eva Räder, Henk Visch en Stijn Molenkamp.

14 november 2017
Drie generaties kunstenaars over het kunstenaarschap

“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Een zes meter hoge sculptuur van de wereldberoemde Anish Kapoor werd onthuld, ter ere van het 25-jarig jubileum van De Pont. Lees hoe dit ontstond.

19 september 2017
“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Tilburgse expertise in het Rijks

Een provinciaal museum en een groot landelijk museum gaan vijf jaar lang samenwerken.

13 juli 2017
Tilburgse expertise in het Rijks

Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

Een provinciaal museum en een groot landelijk museum gaan vijf jaar lang samenwerken. Het TextielMuseum in Tilburg en het Rijksmuseum in Amsterdam tekenden hiervoor.

14 maart 2017
Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

De traditionele kunstkaders voorbij

In samenwerking met Steven ten Thije en Diana Franssen (curatoren van het Van Abbemuseum in Eindhoven) is de basis gelegd voor een innovatief kunstproject tussen het kunstenaarsinitiatief en kunstmusea: Club Solo.

23 februari 2017
De traditionele kunstkaders voorbij

ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk: een begrip onder kenners wereldwijd, een mythe voor het publiek.

3 november 2016
ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Talentontwikkeling beeldende kunst: Jump!

Iris onderzoekt samen met een talent en een organisatie wat er aan talentontwikkeling wordt gedaan. Deze keer: beeldende kunst.

15 september 2016
Talentontwikkeling beeldende kunst: Jump!

Waarom De Pont zo'n goed museum is

Het gaat goed met museum De Pont. Al jaren. De waardering voor collectie en exposities is hoog, bij professionals en bezoekers, zowel nationaal als internationaal.

2 augustus 2016
Waarom De Pont zo'n goed museum is

Vrede 2.0: Een wereld zonder vluchtelingen

Voor de Tilburgse kunstenares Helena Klakocar ligt een ingrijpende ervaring ten grondslag aan haar kunstprojecten.

16 februari 2016
Vrede 2.0: Een wereld zonder vluchtelingen

Wie wil dat niet, een solo in 't verschiet?

Waar moet je als jong gediplomeerd kunstenaar op letten wanneer je gevraagd wordt voor deelname aan een expositie?

15 september 2015
Wie wil dat niet, een solo in 't verschiet?

De Pont: meer smoel aan de straat

Museum De Pont gaat verbouwen: het museum krijgt meer smoel aan de straat, en er komt een nieuwe vleugel en een groter café.

23 oktober 2014
De Pont: meer smoel aan de straat

Een hongerige vlucht voorwaarts

In dit artikel lichten we een uniek residentieprogramma uit: het artist in residence project van het Vincent van GoghHuis in Zundert.

8 september 2014
Een hongerige vlucht voorwaarts