gevoed door Kunstloc Brabant
~

Hadden we ooit verwacht dat zoveel leerlingen tegelijkertijd vanuit thuis onderwijs krijgen? In een week tijd zijn er nog nooit zoveel nieuwe leraren in ons land gestart. Maar lukt het hen ook om de creativiteit van de kinderen te stimuleren?

– Geschreven door Robin Brugman

~

Cultuureducatie in het onderwijs. Al jaren staan de kunst- en erfgoedlessen onder druk. En nu de scholen dicht zijn al helemaal. Discussies over opbrengsten, meetbare eindresultaten of economische waarde – het za je vast niet ontgaan zijn. Maar juist creativiteit is wezenlijk in een tijd waarin we als samenleving op de proef worden gesteld om onze manier van leven aan te passen.

~

Creativiteit maakt je toekomstbestendig

We weten niet wat het Covid-19-virus nog teweegbrengt. Of in wat voor wereld onze kinderen van nu straks aan het werk gaan. Kinderen zijn er niet meer bij gebaat voorbereid te worden op de maatschappij zoals het nu is. Hoe bereid je kinderen voor op een toekomst waarvan we zelf niet eens weten hoe die eruitziet?

Zelf onderzoeken en ontdekken. Kernvakken als taal en rekenen zijn en blijven natuurlijk erg belangrijk. Maar daarnaast zie ik het als verantwoordelijkheid van leraren om leerlingen toe te rusten met vaardigheden om om te kunnen gaan met verandering en daar vorm aan te geven. Creativiteit is daarin een belangrijke spil. Om te onderzoeken. Te ontdekken. Over dat wat je nooit wist, nooit ontdekte en misschien ook wel nooit wilde ontdekken, maar wat zomaar eens de aanleiding kan zijn om te leren in het leven. Over dat fouten durven maken misschien wel de mooiste eigenschap is die je kunt ontwikkelen. Over dat je niet altijd een antwoord hoeft te hebben, maar dat de vraag misschien wel het meest interessant is.

Ik geloof dat ervaringen met kunst en erfgoed kansen bieden om dat onderzoeken en te ontdekken. Ervaringen met cultuur laten je op een andere manier kijken, omdat ze gestoeld zijn op creativiteit. Op wat het zegt over de wereld, maar vooral ook over hoe je zelf in die wereld staat.
~

Cultuureducatie vanuit huis

Cultuureducatie kan deze ervaringen en creatieve vaardigheden op een vanzelfsprekende manier tonen in het onderwijs. Maar hoe stimuleer je dat vanuit thuis? Nu kinderen door thuisonderwijs vooral online lessen volgen en dus veel schermtijd hebben. Laat de kinderen maken én meemaken. Zet een spiegel ergens in het huis en bekijk alles op een andere manier, boots een museum na, breng buiten naar binnen, geef ruimte aan experimenten, trek je schoenen uit, laat de zon binnen, en: koester de ruimte die de kinderen zelf nemen.

3349

Meisje met de parel, Johannes Vermeer | Foto door: @Tobeamuse

~

Bekijk online voorstellingen van jeugdtheatergezelschappen, maak je eigen ‘wreck this journal’, speel een kunstwerk na met materialen uit huis, bekijk online de mooiste musea van de wereld, maak een prachtig stoepkrijtkunstwerk in je tuin.

Laat de kinderen verwonderen; over wat ze zien, wat ze zich verbeelden. Laat ze twijfelen, discussiëren, nieuwe vragen stellen en tegenspraak geven. Laat ze, in een tijd als nu, de kans bieden om zich te laten voeden door kunst en erfgoed. Om nieuwe dingen te ontdekken. Stimuleer hun creativiteit. Want dat zullen ze hard nodig hebben!

3350

Kinderen der zee, Jozef Israëls | Foto door @Kremercharlotte

~

Dit blog verscheen vorige week woensdag ook als gastopinie in BN/DeStem

Kunstloc Brabant verzamelde lesmateriaal waarmee je creativiteit bij kinderen en jongeren kunt stimuleren. Klik hier om meer te lezen!

Wil je meer creatieve, nagemaakte kunstwerken zien? Neem dan een kijkje op het Instagram-account van @tussenkunstenquarantaine

Robin Brugman

Kunstloc Adviseur Kunsteducatie & Vervolgonderwijs