gevoed door Kunstloc Brabant
~

#Awoulabi

Bredaphoto.nl is niet meer ‘grenzeloos’, maar ‘begrensd’. Want…. we zijn officieel tepel-vrij. Geen ronde boezems meer, geen sensuele tepelhofjes en zeker geen harde prammen. Stond de website daar dan vol mee? Nee, zeker niet. BredaPhoto Festival is immers een gerenommeerd fotofestival en geenszins een lustige samenkomst der pornografie.

Geschreven door Marianne Robben

5384
~

Communicatie via sociale media biedt menig marketeer de ruimte voor betaalbare story-telling. Het is meetbaar en heeft gunstige kosten per contact. Maar Sociale Media en naakt gaan niet goed samen. Facebook heeft strenge regels ten aanzien van ‘nakedness and nipples’ die 24/7 worden gehandhaafd door geautomatiseerde data-crawlers. Heel slim zijn ze overigens niet. Ze zijn vooral gespitst op ‘huid’. De hierboven getoonde foto werd geweigerd als header voor onze Facebookpagina. Na bezwaar bekeek een heus Facebook-menspersoon de foto en mocht ‘ie alsnog open en bloot als header het web op.

Overigens bleef de foto aanvaringen houden met data-cawlers. De techno speurbots leren blijkbaar nog niet van hun fouten. Het schijnt dat je de crawlers eenvoudig voor de gek kunt houden door vrouwentepels in PhotoShop weg te gummen. Kunstenaar Mico Hebron stelde voor ze te vervangen door mannentepels met behulp van zijn tepel-template. Mannelijke tepels worden door Facebook namelijk niet gezien als sensuele content.

Facebook en kunstzinnig naakt zijn geen match made in heaven. Crawlers zien geen kunst; voor hen is al het bloot gelijk. Een campagne met de fotoserie Awoulabi’ (schoonheidskoningin) van Joanna Choumali – een verhaal over etalagepoppen die in sommige Afrikaanse landen worden aangepast naar het lokale schoonheidsideaal met een forse boezem een prominent achterwerk werd acuut geweigerd. Onze drukker had zonder blikken of blozen een fullcolour brochure met de Afrikaanse schoonheidskoningin van de persen laten rollen.

5385

Gebannen door Facebook: fotoserie Awoulabi van Joanna Choumali

~

Maar Facebook was onverbiddelijk: inappropriate nakedness … nipples…. no-go. Met een bravere foto probeerden we het opnieuw, maar de rode kaart kwam opnieuw uit de borstzak. De doorlink in de campagne ging naar een pagina op onze website waar nog steeds een Awoulabi stond. Dat Facebook op haar eigen platform tepels weert is tot daaraantoe, maar inmiddels dicteerden ze ook de content op onze eigen BredaPhoto-website!

Ook een campagne van Toerisme Vlaanderen met afbeeldingen van vrouwelijk naakt van de hand van Rubens werd direct geblokkeerd. Aanleiding voor een brandbrief aan Facebook die – waarschijnlijk ook onder druk van de hashtag #freethenipple – onlangs meer nuance aanbracht in de 50 tinten grijs van artistiek naakt:  Hoewel we bijvoorbeeld afbeeldingen van vrouwenborsten beperken waarop de tepel is te zien, staan we wel andere afbeeldingen toe, waaronder afbeeldingen van protestacties, afbeeldingen waarop vrouwen borstvoeding geven en foto’s van de littekens van een borstamputatie. We staan ook foto’s van schilderijen, beelden of andere kunst toe die naakte figuren afbeelden.”

Toch is de discussie de wereld niet uit. Want moet het beroemde L’origine dus Monde van Gustave Courbet wel of niet gecensureerd worden? En wat als het niet om oude meesters in olieverf gaat maar om hedendaagse kunst of kunstfotografie? Wie bij Facebook bepaalt wat kunst is en welke naaktheid daar is toegestaan?

5386

Gebannen door Google: werk van Selma Gurbuz

~

Ook Google doet overigens vrolijk aan de ‘nipple-ban’ mee. Onze bannercampagne (overigens met keurig campagnebeeld) op het Google Display Netwerk werd stopgezet. Nee, niet de Awoulabi-borsten op onze website waren het probleem; die hadden we er inmiddels ‘afgesneden’. De tepels van fotografe Selma Gurbuz waren deze keer de boosdoener. Banner-campagne abrupt stopgezet. Pas uw website aan. Ga niet langs start, u ontvangt geen web-verkeer meer. In de eerste week had de bannercampagne ruim 25.000 hits gerealiseerd en het festival was inmiddels in volle gang. Een laffe maar noodzakelijke daad volgde: een totale nipple-ban op bredaphoto.nl

Mijn campagne loopt inmiddels als een geoliede machine, maar mijn morele kompas heeft wel een deuk opgelopen. Marketingsucces of nipple-freedom? De internetpuriteinen bij Facebook en Google doen voor nu hun vreugde dansje. Terecht?! Kijken jullie nog eens goed naar de drie foto’s en oordeel zelf. Dan sluit ik af met het openbare afbeeldingen-zoekresultaat van ‘dikke borsten’ in Google (op verzoek van Mestmag.nl gecensureerd). Misschien is dat vreugde dansje van ze toch wat voorbarig.

Marianne Robben

Marketing & communicatie manager bij BredaPhoto