Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Tweeëneenhalf jaar geleden zat ik anderhalf jaar lang iedere week op een klein kantoortje achter de schermen van het Bonnefantenmuseum met een kleine groep mensen bij elkaar om te bespreken of en hoe we het museum weer ‘cool’ konden maken voor een nieuwe generatie kunstliefhebbers, in en rondom de stad. Als een vijftal jonge kunstspionnen doken we onder in de bureaucratie van de museumwereld om daar, van binnenuit, de zee aan grijze museumbezoekers te trotseren. Maar om te surfen heb je golven nodig. En die ontstaan alleen wanneer er frictie is. Spanning. Een spanning die verstoord moet worden door een invloed van buitenaf: een frisse wind die rimpels in het wateroppervlak tot golven durft te blazen en zo de zee durft te veranderen.

- Geschreven door Robin Berkelmans

Dat begon heel cultureel verantwoord, met een workshop modeltekenen na sluitingstijd. Maar al snel bleek dat bier, ook hier, toch sneller resultaat opleverde. En dus stonden er op ons tweede feestje opeens een stuk of 50 jonge mensen, waarvan een aantal nog nooit in een museum waren geweest, met een biertje bovenaan de monumentale museumtrap. Tussen neus en lippen door werd er getwijfeld of deze nieuwe club museumgangers wel voor de kunst kwam of niet. Maar nu de verandering in doelgroep zichzelf, twee à drie jaar later, bewezen lijkt te hebben en de bezoekersaantallen stijgen lijkt die kritiek alleen nog gefluisterd te worden.

Al snel bleek dat bier, ook hier, toch sneller resultaat opleverde

Meer en meer musea investeren in een jongerencollectief om zo een nieuwe, jonge doelgroep te bereiken. Of die ambitie recht uit het hart of uit het subsidiepotje komt is een tweede, maar een aantal biertjes met museummedewerkers, vrienden van het museum, en museumliefhebbers bleken ook hier uitkomst te bieden om vast te kunnen stellen dat die droom, om het Nederlandse museumpubliek te verjongen, hoe dan ook nog even overeind zal blijven staan. En met de opkomst van social media, Instagram in het bijzonder, blijkt die droom nu werkelijkheid te worden. ‘Museum selfies’ doen het goed en dus trekt een nieuwe generatie kunstkijkers steeds vaker zelf naar het museum om verslag te doen van wat ze zien maar vooral te delen dat ze er zijn“I came, I saw and I selfied.”, waardoor niet alleen het beeld dat mensen tot voor kort van het museum hadden maar ook het museum zelf aan een voelbare verandering onderhevig is.

Zalen worden anders ingericht, belevingskunst wordt steeds populairder en ook de betekenis van bestaande kunstwerken veranderd omdat zij nu een onderdeel worden in 101 verschillende, persoonlijke narratieven, in plaats van andersom: de kunst staat nu in dienst van de kijker en het verhaal dat hij er zelf mee aan de rest van de wereld wilt vertellen.

Opvallend dus dat zowel de Young Art Crowd van het Van Abbemuseum in Eindhoven als YOUNG OFFICE van het Bonnefantenmuseum in Maastricht zich nu pas, na een aantal maanden radiostilte, op lijken te maken voor een nieuwe (door)start. En daarmee een nieuwe golf om te trotseren.

Hoe ze dat gaan doen lijkt nog niet helemaal duidelijk. YAC trapte afgelopen maand af met State of the Art: een open dialoog over trends in de kunstwereld en de rol die musea daarin kunnen gaan spelen en YO gaf deze maand een teken van leven met een video waarin ze toch vooral terug lijken te grijpen op vrij spel krijgen en feestjes, of parties, geven.

Wie kan hier beter nieuwe golven in doen ontstaan dan een nieuwe generatie kunstliefhebbers, klaar om te surfen?

Of de golf die ze samen zullen gaan trotseren opnieuw die van de vergrijzende museumbezoeker moet zijn, is ook nog maar de vraag. Verjonging van het museumpubliek lijkt via externe middelen als influencer marketing (groot bereik voor weinig geld), empty meets, selfiespots en instawalls makkelijker en sneller te gaan dan ooit te voren waardoor je je kunt afvragen welke rol een intern jongerencollectief daar nog in kan en wíl spelen.

Misschien dat de manier waarop deze verjonging tot nu toe lijkt te gebeuren eerder een oppervlakkigheid is die toe is aan verandering en spanning. En wie kan hier beter nieuwe golven in doen ontstaan dan een nieuwe generatie kunstliefhebbers, klaar om te surfen?

Robin Berkelmans

Flierefluiter, praatjesmaker

cultuurmarketing

Kunstlocstokje

Neem het kunstlocstokje over. Beheer 24 uur lang de stories van ons Instagram account en geef onze volgers een kijkje in jouw culturele keuken!

8 februari 2024
Kunstlocstokje

Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Werken met publieksdata in de culturele sector kan best ingewikkeld zijn. Theater De Schalm deelt haar ervaring.

18 juli 2023
Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Met je kunst op social media: verkopen, geïnspireerd worden en netwerken

Lava Hijzelaar, Steffie Storms en Daniel Arthuus vertellen over hun gebruik van social media als maker. Helpt het hen aan een podium?

21 maart 2022
Met je kunst op social media: verkopen, geïnspireerd worden en netwerken

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Vloggen, bloggen nu nog urgenter

Er zijn steeds meer mogelijkheden om op een toegankelijke manier ook thuis cultuur tot je te nemen.

9 april 2020
Vloggen, bloggen nu nog urgenter

“Ik wil de status quo uitdagen. Op wat voor manier dan ook.”

We Are Public is jarig. Reden voor een feestje en gesprek met mede-oprichter Bas Morsch.

13 november 2019
“Ik wil de status quo uitdagen. Op wat voor manier dan ook.”

Surfen op een grijze golf

Meer en meer musea investeren in een jongerencollectief om zo een nieuwe, jonge doelgroep te bereiken. Met de opkomst van social media, Instagram in het bijzonder, lijkt die droom nu werkelijkheid te worden. Hoe ga je als collectief om met deze nieuwe ontwikkelingen?

22 februari 2019
Surfen op een grijze golf

De ongekende kracht van de verbeelding

Hoe kan de inzet van kunst en creativiteit bijdragen aan effectieve communicatie? Je leest het in deze blog van Eefje Sperber, coördinator marketing en communicatie bij Kunstloc Brabant.

16 januari 2019
De ongekende kracht van de verbeelding

Hoe breek je als redactie door de Information Overload?

De content vliegt je om de oren. Hoe betrek en bind je je lezer in een tijd van information overload? Vijf redactieleden bespraken samen deze uitdagende vraag.

25 december 2018
Hoe breek je als redactie door de Information Overload?

U vraagt, wij draaien: tegenwoordig staat de bezoeker centraal

Marketing? Vroeger was dat in de cultuursector een beetje een vies woord. Maar inmiddels wordt het belang ervan door vrijwel iedereen gezien: het publiek komt steeds centraler te staan. Vier Brabantse organisaties vertellen waarom dat helemaal niet zo erg is.

5 december 2017
U vraagt, wij draaien: tegenwoordig staat de bezoeker centraal

Succesvol lanceren in Brabant?

Na een succesvolle lancering in Amsterdam en Den Haag voert We Are Public sinds 1 april campagne om ook te kunnen lanceren in Brabant.

4 mei 2017
Succesvol lanceren in Brabant?

Culturele themajaren: lust of last?

Hoe kijkt het culturele veld in Brabant aan tegen de inzet van themajaren. Zien zij het als een lust of een last?

16 maart 2017
Culturele themajaren: lust of last?

Publiek: 10 dingen die je moet lezen, zien, horen

Omdat de positie van kunst en cultuur in de samenleving verandert en omdat het publiek zelf verandert, moeten we opnieuw kijken naar wie ons publiek is en wat het voor ons kan betekenen.

27 oktober 2016
Publiek: 10 dingen die je moet lezen, zien, horen

De Vikingen in de ballenbak

Hoe wist Eindhoven Museum een wereldspeler als IKEA te strikken voor VIKEA, een project over Scandinaviërs uit het verleden?

14 mei 2014
De Vikingen in de ballenbak