Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In april 2017 ontstond er bij Marianna Geraci en Liesbeth van Well het idee om het grote publiek kennis te laten maken met de statushouders uit Breda. In de stad zijn sinds 2016 zeshonderd statushouders woonachtig. Vier vluchtelingen uit Syrië en drie uit Eritrea vertellen hun persoonlijke verhaal met behulp van poëtische teksten voor de tentoonstelling Take Me To The Sea in het Stedelijk Museum Breda. Het project geeft de vluchtelingen uit Breda een stem en gezicht. Mestmag.nl ging in gesprek met zes statushouders.

Geschreven door Lotte Adams – van Dongen. Foto’s door William van der Voort

De start van een nieuw begin

Voor de start van het project werden er twaalf vluchtelingen persoonlijk benaderd. Uiteindelijk namen zeven vluchtelingen deel aan het project dat was opgebouwd uit drie fasen. Allereerst werden alle vluchtelingen geïnterviewd waarbij drie vragen centraal stonden: Waar kom je vandaan? Wat heb je meegemaakt? Wat geeft je kracht om hier een nieuw leven met ambities op te bouwen? In de tweede fase volgden de vluchtelingen een training ‘Storytelling’. Tijdens de training leerden zij zichzelf en hun verhaal overtuigend te presenteren. In de laatste fase schreven alle vluchtelingen onder leiding van Miranda Dahlhaus (Taalwinkel) een eigen poëtische tekst over hun ervaringen als vluchteling. Gezamenlijk keerden zij tot slot een dag terug naar zee. Het symbool van oorsprong, kracht en een nieuw begin, maar ook van ondergang, van dood en afscheid. De ontmoeting met de zee is voor de tentoonstelling vastgelegd op film en foto. De poëtische teksten zijn te lezen en te beluisteren tijdens de tentoonstelling en worden door de vluchtelingen persoonlijk voorgedragen. Voor de vluchtelingen was het schrijven van de poëtische tekst een eerste ‘echte’ ontmoeting met de Nederlandse taal. Zij werden uitgedaagd om zelf metaforen te bedenken en de inmiddels geleerde Nederlandse woorden met elkaar te verbinden. De teksten maken een diepe indruk. Juist doordat de teksten door de vluchtelingen zelf opgeschreven zijn, is er op een unieke manier omgegaan met de taal. De beeldspraak die wordt gebruikt is herkenbaar en daardoor weten de teksten je te raken.  (‘Ik zwaai mijn hand, dag mijn dorp. Op een dag kom ik terug’.) Toch moet de bezoeker beseffen dat elke tekst kort is en dus slechts een deel van het leven van de vluchteling verwoord. De bezoeker wordt daarom ook aangemoedigd om de interviews met de vluchtelingen te bekijken. Hierin wordt ruim een uur aan verhalen van de vluchtelingen met de toeschouwer gedeeld. Op die manier komt de toeschouwer echt iets te weten over de vluchtelingen van Breda.

vlnr: Heba Jalbout, Alem Kibrom, Liesbeth Van Well, Asmerom Ftwi, Omar Khalaf, Saleh Zidan, Marianna Geraci, Juman Awad

Vluchtelingen vertellen hun verhaal

De groep vluchtelingen zijn binnen een jaar een hechte groep geworden. Dat is te zien bij de binnenkomst. Ze worden innig omhelst en hartelijk door elkaar begroet. Ik heb de mogelijkheid om met de initiatiefnemers van het project en zes van de vluchtelingen, Juman Awad, Asmerom Ftwi, Heba Jalbout, Omar Khalaf, Alem Kibrom, Saleh Zidan, om de tafel te zitten en te horen wat hun verhaal is.

Wat is de voornaamste reden dat je naar Breda bent gekomen?

Saleh: “Voor ons allemaal was dat de oorlog. Het COA heeft ons naar Breda gebracht, dus we zijn hier per toeval terecht te gekomen.” Alem: “Ik wilde in vrijheid leven. Het land maakte mij dan niet zoveel uit. Toen ik over de Middellandse Zee in Italië aankwam zei een man dat hij mij naar een land bracht waar vrijheid was. Ik kwam terecht in Nederland: Eerst in Ter Apel, later Zeist, Oisterwijck en uiteindelijk woon ik sinds 2015 in Breda, ben ik hier getrouwd en zijn mijn twee zoons hier geboren.”

Alem Kibrom

Wat zijn je verwachtingen voor de toekomst?

Saleh: “Ik zou in eerste instantie graag terug willen keren naar Syrië. Inmiddels wacht ik al jaren, woon ik al twee jaar in Nederland en heb ik een toekomst opgebouwd. Ik heb na mijn vlucht alles opnieuw moeten leren: de taal, de gebruiken, een nieuw beroep, ik heb ook nieuwe mensen ontmoet. Wat dat betreft zijn wij vluchtelingen net kinderen van zes jaar. We gaan allemaal opnieuw naar school en moeten in een korte tijd zoveel leren. Ik heb veel tijd gestopt in het leren, dat ik niet zo maar ergens anders heen wil gaan, omdat ik dan weer opnieuw moet beginnen met mijn leven.” Alem: “Je hebt ook niet veel keuze. Je kunt in je geboorteland blijven, maar daar is het niet veilig. Eenmaal aangekomen in Nederland heb je ook niet de keuze waar je wilt wonen. Je wordt door het COA ergens heen gestuurd.” Heba: “Ik ben het met Saleh en Alem eens. Mijn hele familie is vertrokken uit Syrië en woont nu verspreid in Nederland, Duitsland, Zweden en Rusland. Ik zou daarom ook niet meer willen terugkeren. Daarnaast hoop ik hier in Nederland mijn studie te kunnen afronden om als apotheekassistente aan het werk te kunnen.” Asmerom: “In de toekomst hoop ik dat de regering uit Eritrea weg is, zodat ik terug kan naar mijn geboorteland. Daar zou ik graag de mensen willen helpen en het land willen verbeteren, zodat de mensen die in Eritrea wonen in de toekomst niet hoeven te vluchten.”

Helja Jalbout

Waarom wilde je deelnemen aan het project?

Omar: “Veel mensen kennen het persoonlijke verhaal van een vluchteling niet. Zij kijken naar het nieuws en denken ons dan te kennen. De training ‘Storytelling’ heeft mij geholpen om mijn verhaal te kunnen vertellen aan anderen, maar heeft mij vooral gestimuleerd om dit te doen zodat veel meer mensen begrijpen wat ik heb meegemaakt.” Alem: “Ik wil mijn verhaal vertellen. Als mensen naar deze tentoonstelling komen, krijgen ze antwoorden.” Liesbeth: “Door middel van film en fotografie hebben we geprobeerd echt dicht bij de persoon te komen. Op die manier kun je tijdens de tentoonstelling een heel persoonlijk stukje van diegene zien.” Saleh: “Wij zijn een voorbeeld voor anderen. Door dit project helpen wij andere nieuwkomers om ook over hun leven te praten. Maar door dit project wordt het ook duidelijk dat wij zeven verschillende mensen zijn. Allemaal met ons eigen verhaal.”

Omar Khalaf

Hoe was het om de poëtische teksten te schrijven?

Saleh: “Dat was moeilijk. Je kent namelijk de taal niet, dus je kunt lastig je gevoel uitdrukken.” Alem: “Gedichten schrijven is een beroep. Ik kan wel vertellen, maar een poëtische tekst schrijven is een heel ander vak. Met behulp van Taalwinkel, Liesbeth en Marianna hebben we ‘elfjes’ gemaakt en later een poëtische tekst over ons leven. Het schrijven was voor mij een hele ervaring.”

Gevoelens in woorden gevangen

De poëtische teksten zijn voorgedragen aan de Nederlandse kust. Hoe was het om terug te keren naar zee?

Juman: “Ik vind het soms lastig om iets te herinneren. De dag aan zee hielp mij om mijn herinneringen en gevoelens op te halen.” Alem: “De zee heeft veel verhalen, maar staat voor mij symbool voor afscheid. Ik heb er mensen in zien verdrinken. Toch heeft de zee ook iets moois. Door haar was het mogelijk om naar Nederland te komen en een nieuw bestaan op te bouwen.”

Wat heb je op persoonlijk vlak geleerd van het project?

Juman: “Het project geeft ons het zelfvertrouwen dat we nodig hebben om een verhaal overtuigend te vertellen. Het heeft ons geleerd onszelf te presenteren en onze herinneringen te vatten in woorden. Het bijzondere aan dit project is dat ik hierdoor mijn levensverhaal kan delen. Het project helpt mensen te laten zien hoe ik mij voel, waardoor mensen mij beter leren kennen.”De tentoonstelling Take Me To The Sea is tot en met zondag 28 januari, en ook tijdens Cultuurnacht Breda, te zien in het Stedelijk Museum Breda.

Lotte Adams – van Dongen

Redacteur

inclusie

Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Nana van Moergestel en Neel Brans, over de bijzondere werkwijze van Dansnest in het project De Ader.

26 maart 2024
Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Drie Brabantse theatergezelschappen vertellen op welke manier ze inwoners betrekken.

26 februari 2024
Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Een gesprek tussen Saskia van Hulten, statenlid van PvdA in Noord-Brabant en kunstenaar Chilton Galimo.

27 december 2023
Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Het Participatiekoor brengt mensen met dementie en mantelzangers samen om te zingen.

19 december 2023
Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Theater De Lievekamp is er vóór en dóór je hele stad!

5 december 2023
Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Choreografisch platform Corpo Máquina maakt kunst en dans toegankelijker voor iedereen.

21 november 2023
Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Met een kalender zetten we twaalf bevlogen initiatiefnemers in de spotlight die kunst toegankelijk maken voor iedereen.

16 november 2023
Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Theatergezelschap Speels Collectief maakt theater toegankelijk voor iedereen.

7 november 2023
Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kijk mee met organisatie De Vrolijkheid, wat kunstworkshops betekenen voor kinderen en jongeren in een azc!

17 oktober 2023
Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Lisa Habets onderzoekt het verleden van haar Indische voorouders. Voor MESTmag sprak ze met Kim Pattiruhu, Yda Sinay en Storm Boender.

4 juli 2023
Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Breken met oude kleding- en rolpatronen

In de tentoonstelling Nieuwe Patronen onderzoeken Paul van de Waterlaat en Haiko Sleumer het spanningsveld tussen kleding en identiteit.

8 juni 2023
Breken met oude kleding- en rolpatronen

Op naar een pluricultureel Brabant

Mounir Samuel schrijft over hoe kunst- en cultuurinstellingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de grote sociale vraagstukken van deze tijd.

6 juni 2023
Op naar een pluricultureel Brabant

Gehoor vinden bij een doof publiek

Voor doven en slechthorenden zijn er steeds meer initiatieven die (podium)kunsten toegankelijk maken. Vooral bij dans is er nog een wereld te winnen.

28 maart 2023
Gehoor vinden bij een doof publiek

Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Ons land kent steeds meer nieuwkomers. Hoe is het om een volledig nieuw leven op te moeten bouwen in Nederland? En wat kan kunst hierin betekenen?

24 januari 2023
Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Eline Kouwenberg is medeorganisator van inclusief Bredaas festival: SameSame.

27 september 2022
Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Documentalist Ton van der Linden vraagt zich af hoe het staat met de gendergelijkheid in de beeldende kunst en de theatersector.

20 september 2022
Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

Theatermakers zijn als geen ander in staat om groepen mensen met elkaar te verbinden. MEST sprak met vier Brabantse theatermakers.

8 juni 2022
Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

Een aantal ambitieuze Brabantse kunstenaars vertellen hoe zij een positieve impact maken.

19 mei 2022
De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

Het vijfde portret in een reeks waarin Brabanders vertellen wat het maken van kunst met ze doet.

17 maart 2022
De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Willem Twee, poppodium 013, T*Agency en Schouwburg Concertzaal Tilburg over diversiteit en inclusie in de culturele sector. Hoe staat het ervoor?

15 maart 2022
‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Blog | En nu actie!

Liesbeth Jans wordt steeds bozer rond 8 maart. Kunstenaars worden uitgenodigd om mee te denken over van alles. En dan?

11 maart 2022
Blog | En nu actie!

Blog | Gemengde salade

Gisèle Mambre was gespreksleider bij het NICE café over kansengelijkheid in cultuureducatie, en schreef daarover deze gastblog.

10 maart 2022
Blog | Gemengde salade

Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Tijd voor actie is het allang. Gesprekken en bevindingen van de Werkplaats Op Verkenning.

9 maart 2022
Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Blog | Nu! Nu springen!

Adviseur Liesbeth Jans merkt dat de roep om creativiteit en verbeeldingskracht - waar juist de cultuursector in uitblinkt - luider is dan ooit.

25 januari 2022
Blog | Nu! Nu springen!

Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Hoe kunnen we werken aan vernieuwing in en met de cultuursector? Adviseur Liesbeth Jans schrijft over deze zoektocht en licht een voorbeeld uit.

9 december 2021
Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Bestaat de vrouwelijke blik in de kunst? Welke positie hadden én hebben vrouwen in de kunstwereld? Een terug-en vooruitblik op gender(on)gelijkheid.

30 november 2021
Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

Podium en aandacht genoeg voor jong talent in de cultuursector, maar hoe is dat voor de gevorderde makers? Welke ruimte mogen zij innemen?

13 oktober 2021
Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

De verkenners gaan op pad

De eerste verkenners zijn Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Wee Wee en zij starten met het thema Diversiteit & Inclusie.

27 september 2021
De verkenners gaan op pad

Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

Hoe kan de cultuursector diverser en inclusiever? Wij vroegen Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Kunta Wee Wee om op pad te gaan met deze vraag.

12 juli 2021
Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Breaking, popping, hiphop, skaten; de urban culture in Brabant is ‘here to stay’. Drie vrouwen uit de urban scene aan het woord over hun passie.

19 mei 2021
De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Musea Bekennen Kleur is een initiatief voor diversiteit en inclusie in de museale wereld. De Pont, Van Abbemuseum en Stedelijk Museum Breda doen mee.

20 april 2021
Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Rinse Staal en Tyrone Tjon a Loi, twee pioniers in de urban scene, vertellen meer over hun boodschap over hoe zij de toekomst zien.

14 januari 2021
Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

In de maandelijkse column 'Stemming' schrijft Ton van der Linden, documentalist bij Kunstloc Brabant, over diversiteit en inclusie in de cultuursector.

10 december 2020
Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Voor zijn nieuwe expositie Power to the models geeft Jan de fotomodellen de macht in handen.

25 augustus 2020
Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

iktoon: Margriet danst door heel Europa

Margriet heeft het syndroom van Down. Ze doet aan moderne dans en wordt door gezelschappen uit heel Europa uitgenodigd om te dansen.

25 juni 2020
iktoon: Margriet danst door heel Europa

Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Op Internationale Sekswerkersdag vraagt Human Rights Tattoo aandacht voor de discriminatie en ongelijkheid waarmee sekswerkers geconfronteerd worden.

18 juni 2020
Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Trends in events in festivalprovincie Brabant

Duurzaamheid, inclusiviteit, technologie, purpose-driven en een totaalbeleving zijn de trends in onze snelgroeiende festivalprovincie.

6 februari 2020
Trends in events in festivalprovincie Brabant

Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Inclusiviteit realiseren is een constante zoektocht nodig naar ideeën en inzichten, vooral uit noodzaak om te overleven.

19 september 2019
Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Durf jij je nog bloot te geven?

De Brabantse kunstenaar Charissa van Dijk vond een ingenieuze manier om de censuur op naaktheid online te ondermijnen.

27 augustus 2019
Durf jij je nog bloot te geven?

Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Samen met Het Zuidelijk Toneel onderzoekt New Dutch Connections hoe ze jonge vluchtelingen in Brabant met theater op weg kunnen helpen.

29 mei 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Zeventien jaar geleden kwam Diana J. Banks vanuit Suriname naar Nederland. Ze wilde graag aan het werk, maar liep tegen talloze obstakels aan.

22 november 2018
Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Sanne Hans, aka Miss Montreal is de nieuwste ambassadeur van het fonds dat kunst- en sportbeoefening mogelijk maakt kinderen en jongeren uit gezinnen die hiervoor te weinig geld hebben. Want ondanks dat Nederland een van de rijkste landen ter wereld is, toch groeien ruim 378.000 kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum. We nemen een kijkje bij de jonge Mitchell, die het podium mocht delen met de Nederlandse singer-songwriter.

7 november 2018
Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

Corpo Máquina brengt kwetsbare jongeren op verschillende vlakken in beweging.

7 november 2018
Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

'More Than Refugees’ is een organisatie die jonge statushouders uit Den Bosch coacht bij de integratie in de Nederlandse samenleving.

5 oktober 2018
More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Om musea toegankelijker en inclusiever te maken, zijn het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum gestart met het project STUDIO i.

22 maart 2018
Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Podiumkunsten? Daar moet iedereen van kunnen genieten. Ook degenen die geen geld hebben voor een toegangskaartje.

20 maart 2018
Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Nee, bedankt!

Nadat Mabel Zwaan tijdens een concert werd lastiggevallen en dit deelde op Twitter, haakten binnen mum van tijd vier andere vrouwen uit de muziekindustrie aan en ontstond NO THANKS!

30 januari 2018
Nee, bedankt!

Take Me To The Sea

Vier vluchtelingen uit Syrië en drie uit Eritrea vertellen hun persoonlijke verhaal met behulp van poëtische teksten voor de tentoonstelling Take Me To The Sea in het Stedelijk Museum Breda.

22 januari 2018
Take Me To The Sea

Kunst en de acceptatie van transgenders

Hoe kunnen kunstenaars bijdragen aan de acceptatie van transgenders? In dit artikel zetten we zes voorbeelden op een rij.

21 september 2017
Kunst en de acceptatie van transgenders

De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Bibliotheken en culturele partijen spelen een belangrijke rol in het wegwijs maken van de 'Nieuwe Brabanders'.

18 mei 2017
De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

Nu onze samenleving door het vluchtelingenvraagstuk steeds meer polariseert, blijkt kunst wederom een uitermate geschikt middel om uiteenlopende groepen met elkaar te verbinden.

28 juni 2016
Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

Er zijn steeds meer culturele instellingen die zich op specifieke doelgroepen richten.

4 februari 2016
10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Maartje Vos-Swinkels vroeg dit keer Marleen Hartjes naar wat zij heeft geleerd over cultureel Brabant in haar functie als projectleider Special Guests bij het Van Abbemuseum in Eindhoven

30 november 2015
5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Expats en cultuur: werk aan de winkel

Welke rol kunnen culturele instellingen spelen om expats zich meer thuis te laten voelen? Deze vraag stelt Parktheater Eindhoven zich.

17 maart 2015
Expats en cultuur: werk aan de winkel

6 inspirerende voorbeelden van social innovation

Kristel en Simon zetten een aantal inspirerende voorbeelden van social innovation op een rij.

13 juni 2014
6 inspirerende voorbeelden van social innovation