gevoed door Kunstloc Brabant
~

Het effect van versoepeling van coronaregelgeving voor Brabantse kleine theaters

Een onbeperkt aantal bezoekers per voorstelling; sinds 1 juli 2020 mag het weer. Maar: wel op 1,5 meter afstand van elkaar zitten. Dit betekent voor het overgrote deel van de podia dat maar twintig procent van de theaterstoelen beschikbaar is, volgens VSCD (branchevereniging van schouwburgen en concertgebouwen). ‘Er is meer nodig om deze coronacrisis te overleven’, aldus de VSCD. Ook cabaretière Sanne Wallis de Vries vraagt aandacht voor de moeilijke situatie van kleine theaters. Ze zet video’s online met acts van verschillende cabaretiers uit het land. ‘We willen dat de plekken waar we zo graag spelen, blijven bestaan’, aldus Sanne. Hoe gaan de kleine theaters in Brabant om met de versoepeling? En wat betekent die voor hun toekomst? Vier theaters aan het woord.

– Geschreven door Simone Vos

~

Theater de Schuur in Zevenbergen: versoepeling levert niks op

“De versoepeling per 1 juli levert voor ons theater niets op”, vertelt Henk Hendrikx van Theater de Schuur in Zevenbergen. “We hebben alle voorstellingen voor het seizoen 2019-2020 afgelast. In juli mogen de basisscholen wel de musicals met groep 8 bij ons uitvoeren. Zo verlaten de leerlingen de basisschool ieder geval met een wat beter gevoel.”

“In september starten we beperkt met een theatercafé. In deze setting kunnen we 34, in plaats van honderd personen ontvangen. Dit aangepaste programma is uitgezet tot 1 januari 2021”, aldus Henk. “We hopen daarna normaal te kunnen draaien. Het filmhuis vertoont niet één film, maar twee films op zijn vaste avond. De uitverkochte voorstellingen van het seizoen 2019-2020 vinden plaats in een andere zaal.”

“De concerten die normaal gesproken voor tweehonderd personen plaatsvinden, gaan voorlopig niet door. Enerzijds omdat we de uitkoop niet kunnen bekostigen en anderzijds is de sfeer met 34 zittende personen niets in vergelijking met de sfeer van de ‘normale’ concerten”, gaat Henk verder. “We werken niet volgens het theaterprotocol, maar volgens het horeca-protocol. Dit gaat alleen door als we steun krijgen van de gemeente, anders moeten onze deuren sluiten. Dat is onvoorstelbaar, want we hebben jaarlijks 63.000 bezoekers in ons knusse theater.”

We werken niet volgens het theaterprotocol, maar volgens het horeca-protocol. Dit gaat alleen door als we steun krijgen van de gemeente, anders moeten onze deuren sluiten.
~

Natuurtheater De Kersouwe in Heeswijk-Dinther: verder met een ‘klein theater’

“De optredens vinden bij ons in de buitenlucht plaats, dus met 1,5 meter afstand tussen de plekken mochten we weer open”, vertelt Monique van den Berg, verantwoordelijk voor de PR bij De Kersouwe. “We hebben het geplande theaterprogramma tot 1 september vrijwel geheel verschoven naar 2021, samen met de twee eigen theaterproducties.”

“Met de versoepelingen waren we blij en we proberen ons te focussen op wat wél kan. Zo zijn we vol enthousiasme gestart met het samenstellen van een alternatief zomerprogramma ‘Kersouwe Klein’”, aldus Monique. “Op deze manier ontvangen we in juli en augustus toch bezoekers. We hebben gekozen voor intieme voorstellingen in ons ‘Kleine theater’. Met de 1,5 meter-regeling passen hier 125 bezoekers in. Inmiddels hebben we een aantal avonden en een middag (voor kinderen) gepland met mooie artiesten onder wie Jett Rebel, Steffen Morrison en Tim Knol.”

“Ze treden twee keer op een avond op en na afloop kunnen bezoekers nog iets drinken op het speciaal daarvoor ingerichte plein. Natuurlijk is het bezoekersaantal veel minder dan voorheen, maar we vinden het fijn dat we iets mogen organiseren. We draaien geheel op vrijwilligers, dus hebben geen personeelskosten. Natuurlijk zijn er wel vaste kosten en maken we dit jaar verlies. In een normale setting ontvangen we tot ongeveer 1400 bezoekers op onze grote tribune en tot 550 bezoekers op de kleine tribune.”

3560

natuurtheater De Kersouwe, Filip Jordens zingt Brel | foto: Edith Verhoeven

~

Cultuurhuis De Eendracht in Gemert: coronaproof-voorstellingen met dubbele kosten

“De versoepeling van 1 juli maakt voor ons weinig verschil. Normaal gesproken hebben we een stoelbezetting van 402 personen en in coronatijd is dat 110 personen. Dat zijn dus tien plekken meer dan vóór de versoepeling, op basis van twee personen naast elkaar”, vertelt Remko Boesveld, directeur-bestuurder van De Eendracht. “Alle voorstellingen zijn van augustus t/m december 2020 aangepast naar 75 minuten zonder pauze, waardoor wij twee voorstellingen per avond omboeken. Als dat niet mogelijk is, worden de voorstellingen gecanceld.”

“In juni hebben we een groot aantal verzette voorstellingen in overleg met boekingskantoren en artiesten omgezet naar coronaproof-voorstellingen voor maximaal honderd personen. Een aantal was nog niet uitverkocht en die bieden we nu aan in twee voorstellingen op één avond (twee keer honderd personen)”, gaat Remko verder.

“Uitverkochte voorstellingen van vierhonderd bezoekers boeken we om naar twee avonden, met twee voorstellingen per avond. Dan maken we wel dubbele kosten en de artiest verdient in twee avonden z’n geld in plaats van op één avond. Maar dat is een deal waar we allebei mee kunnen leven, want het alternatief is: afzeggen”, vertelt Remko. “Als mensen willen naborrelen, hebben we een arrangement met verplichte reservering volgens het horeca-protocol.”

“We hopen dat de gemeente bijspringt, want anders is er zeker een negatief resultaat dat we zelf niet kunnen dragen. De vorige bezuinigingen hebben al geleid tot een financieel krappe begroting. Daarbij komt dat de regeling PODIA COVID 19 alleen geldig is op strengere voorwaarden waar grotere theaters aan voldoen (minimaal 100 voorstellingen per jaar). Die gaan wij net wel, of net niet halen, maar de aanvraag dienen we zeker in.”

3557

Theater De Eendracht corona proef | foto: Paul Verhees

~

Natlab in Eindhoven: graag bezoekers ontvangen, maar kost ons wel geld

“We hebben het voordeel dat we theater én filmtheater zijn. Sinds begin juni kunnen wij weer films draaien. De kosten liggen lager en het is bij lagere bezoekersaantallen rendabel. Helaas niet rendabel genoeg. Het kost ons dagelijks geld om de deuren te openen”, vertelt Ties Lindner, hoofd Marketing en Communicatie.

“Onze grootste zaal, waar theatervoorstellingen plaatsvinden, heeft 168 stoelen. Nu kunnen daar tussen de 34 en 49 bezoekers zitten. De kleinste filmzaal heeft 36 stoelen, waarvan we er acht verkopen. Dat is voor het publiek soms moeilijk te begrijpen: ‘Er past toch wel iemand bij?’ Maar het is echt het maximum als we ons aan de regels houden.”

Eind mei vond een grote reorganisatie plaats en we draaien nu ieder dubbeltje drie keer om.
3577

Buitenfilm in coronatijd | foto: Nick Bookelaar

~

We zoeken naar manieren om programma’s aan te bieden voor zoveel mogelijk mensen, omdat we dat het liefste doen”, aldus Ties. “In de zomer hebben we ieder jaar onze Buitenfilm, waarbij we tot duizend man publiek ontvangen. Toegang was altijd gratis, dit jaar ontvangen we honderd man en is het niet gratis. We houden drie zalen binnen vrij, voor als het weer omslaat. Aflasten is dan niet nodig.”

“Ons theaterprogramma zou in september weer beginnen, maar hoe dat verder gaat, is onduidelijk. Het Parktheater helpt ons bij de programmering en is druk bezig het programma aan te passen. De afspraken die op landelijk niveau gemaakt zijn, waarbij theaters de gezelschappen iets lagere bedragen betalen, helpen ons. Tegelijkertijd is het de vraag of de gezelschappen met wie we afspraken hebben, voor dat bedrag naar Natlab komen. We houden er rekening mee dat er minder theater bij Natlab is dan we hadden gehoopt en gepland.”

De VSCD doet onderzoek naar verantwoorde en veilige maatregelen voor bezoekers om op termijn helemaal open te kunnen. Ze verwacht dat de vervolgschade voor 2021 minstens zo groot is. Brancheverenigingen van podia (VSCD en VVP) en producenten (NAPK, VvNO en VVTP) maakten afspraken over het verdelen van de financiële schade die ontstond door de abrupte sluiting door corona. Een onafhankelijke commissie die de brancheverenigingen adviseerde, geeft aan dat extra middelen vanuit het Rijk, de provincies en gemeenten nodig zijn om het hoofd boven water te houden.

Simone Vos

Freelance journalist / communicatieadviseur