gevoed door Kunstloc Brabant
~

Normaal gesproken is het nu voor cultuurmarketeers een race tegen de klok: het theater- en festivalseizoen komt eraan, je evenement staat voor de deur of de deuren van de tentoonstelling gaan eindelijk open. Nu is de situatie net even anders. Voor veel culturele organisaties staat de tijd even stil. Het is tijd om die klok op te winden en alles tip-top in orde te maken voor als de economie straks weer aantrekt. Want dan willen de mensen weer hun huis uit, dingen ondernemen en op pad gaan met familie of vrienden. En op dat moment, dan moet je ervoor zorgen dat je top of mind bent. Wij gaan niet bij de pakken neerzitten, maar kijken vooruit naar wat jij als cultuurmarketeer wél kan doen tijdens deze coronacrisis.

~

We snappen heel goed dat je baalt als een stekker dat je werkzaamheden nu niet door kunnen gaan zoals ze waren gepland of misschien wel helemaal stil liggen, maar wij nemen je mee in de wereld van online marketing en vertellen je wat je als cultuurmarketeer juist nu kunt doen. Sommige disciplines lijken misschien een ver-van-je-bed-show, maar nu is het ideale moment om je daarin te verdiepen. En je hoeft niet overal een ster in te worden, want zoveel tijd is er nu ook weer niet.

~

Neem je strategie onder de loep

Botert de ene communicatie-uiting nog net niet lekker met de ander? Is het je grote droom om de hele kanalenmix op de schop te nemen? Doen. Nu heb je de tijd. Je kunt je hele marketingcommunicatiestrategie van voor tot achter bekijken. Één keer in de zoveel tijd is dat nu eenmaal nodig. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je organisatie vraagt om een tijdelijke crisisstrategie. In beide gevallen geldt: start met een creatieve insteek aan de voorkant en zorg er aan het eind voor dat je deze perfect door kunt meten aan de achterkant.

~

Aanbod

Je bent niet voor niets cultuurmarketeer: laat die creativiteit de vrije loop! Probeer je aanbod zo te tweaken dat je toch kunt blijven aanbieden. Wellicht op een andere manier dan je gewend bent, maar zodat je je achterban warm blijft houden. 

Laat je ook inspireren door de wereld om je heen, want daarin gebeurt ontzettend veel.
~

Denk dan bijvoorbeeld aan de lunchroom bij je op de hoek die onverhoopt dicht moest, maar die nu samenwerkt met een koeriersdienst om bestellingen thuis te bezorgen. Of aan de opleiding van jezelf, je zoon of je dochter die tijdelijk stil lag, maar waarvan de lessen nu volop online worden gegeven. Ideeën in overvloed! Ook in de culturele wereld. Zo is de drive-in weer tot leven geroepen, zijn ‘blijf (t)huiskamerconcerten’ een ding en is er een heuse donderdag verwonderdag. Digital Natives heeft ook een aantal voorbeelden op een rijtje gezet waar je misschien wat inspiratie uit kunt halen. Een tip voor de musea onder ons: gebruik je tijd om je te verdiepen in Tour Creator, zodat je een 360 graden video kan maken van jouw tentoonstelling. 

3434
~

Brainstorm

De traditionele brainstorm mag natuurlijk niet in het rijtje ontbreken. Waar je normaal gesproken geen tijd hebt om met het hele team samen te zitten en elkaars ideeën aan te horen, kunt je er nu uitgebreid de tijd voor nemen. En dan uiteraard niet fysiek samen zitten, maar een digitale brainstorm. Daar zijn verschillende online tools voor beschikbaar, zodat je ook het overzicht kunt houden tijdens een call met meerdere personen. 

Kom je er bijvoorbeeld niet helemaal uit met die creatieve insteek voor branding? Misschien heeft iemand uit een onverwachte hoek een geniale ingeving. Dit kan iemand zijn vanuit een andere tak van sport binnen het bedrijf of je kunt ook het gesprek eens aangaan met kunstenaars of bezoekers.

Denk ook eens aan een meerjarenplan voor je strategie, contentvormen die je kunt inzetten, verbeterpunten voor je website, KPI’s en meetpunten van je conversies; nu is het moment om je collega’s te betrekken en er werk van te maken.
~

Data-analyse

Zorg ervoor dat je al je inspanningen (al dan niet via een nieuwe insteek), goed kunt doormeten. Zo kun je precies achterhalen wat  je erin hebt gestopt, maar vooral ook wat je er hebt uitgehaald. Werk alle inrichtingen bij voor bijvoorbeeld Google Analytics en je ticketsysteem. Of maak een Google Datastudio Dashboard. Één van deze dingen stond vast al een tijdje op je lijstje. Er zijn veel tutorials en online video’s beschikbaar om dit te leren, ook voor als je minder analytisch bent aangelegd.

SEO

Laat de wereld weten dat je tijdelijk gesloten bent door je openingstijden aan te passen in Google Mijn Bedrijf. SEO-stap nummer 1. Daarna kun je aan de slag met de rest. SEO is een langdurig proces, waar je nu de tijd voor kunt nemen. De energie die je nu in SEO steekt, zie je vaak pas over enkele maanden terug. En dat maakt dit het juiste moment om te investeren in SEO. Dan ben je de periode na het coronavirus weer up and running en goed vindbaar op de belangrijkste keywords. Inventariseer samen met collega’s bijvoorbeeld de meest gestelde vragen (FAQ) en schrijf hiervoor SEO landingspagina’s.

Sta je op het punt om een nieuwe website te lanceren? Dan is dit hét moment om dat ook te doen! Na livegang ervaar je vaak enkele maanden een dip in de websiteresultaten, maar in deze crisistijden is zo’n dip haast niet te voorkomen. Daarom kun je deze periodes beter samen nemen. 

SEO
Vind je SEO vrij lastig of duizelt het je nu al? De SEMrush Academy heeft de online lessen tijdelijk gratis toegankelijk gemaakt, dus leef je uit!
~

Google ads & ads Grants

Wat je ook doet: zet je campagnes vooral niet stil. We begrijpen dat het een logische gedachte lijkt om de campagnes tijdelijk te pauzeren, maar doe dit niet. Je hebt een bepaalde waarde opgebouwd die je kwijtraakt als je de campagnes onderbreekt en dan is al het harde werk voor niets geweest. Herschrijf je ad copy als deze op dit moment niet de juiste boodschap overbrengt en blijf dit bewust in de gaten houden. Wat vandaag nog oké is, kan je morgen de kop kosten. Maak je gebruik van Ad Grants? Dan is de keuze gemakkelijker om door te blijven gaan zoals je bezig was. Bewaak ook hier de boodschap van de ad copy en pas deze aan waar nodig. Om alle kneepjes van het vak te leren kun je terecht bij de Google Academy for Ads, waar je zowel basisprincipes kunt leren als verdiepend materiaal voor gevorderden kunt vinden. 

Google draagt ook zijn steentje bij in deze gekke tijd door extra budget voor Google Ads beschikbaar te stellen voor MKB’ers om de klap beter op te kunnen vangen.

Het exacte bedrag is binnenkort te zien in Google Ads als melding. Deze maatregel geldt alleen voor accounts die sinds 1 januari 2019 al op Google adverteren. Daarnaast wordt er ook een bedrag beschikbaar gesteld om nonprofits direct te steunen. 

3435
~

Social adverteren

Mensen gebruiken de social kanalen nu meer dan ooit. Hierdoor wordt het potentiële bereik groter, waardoor je kosten kunnen dalen. Maak hier gebruik van! En je zal er ongetwijfeld van op de hoogte zijn, maar we benoemen het nog maar eens: zet in op mobile targeting in plaats van desktop. Juist nu. Let wel op dat je niet alleen maar kaartverkoop pusht, maar werk ook vooral aan je branding. Laat je fans zien dat je er voor ze bent, stel je sympathiek op en probeer hun harten te veroveren. 

Zo bouw je aan een loyale fangroep, waar je straks met de conversiecampagne de vruchten van kunt plukken.
~

Is jouw theaterseizoen voorbij? Dan kun je bijvoorbeeld het programma van het nieuwe seizoen gaan delen. Niet in één keer, maar beetje bij beetje. Zo kunnen mensen alvast kaartjes reserveren of bestellen en geef je ze iets om naar uit te kijken. Als je alle onderdelen van Facebook en Instagram adverteren onder de knie wil krijgen, kun je aan de slag gaan met Facebook Blueprint. Op dat platform vind je een overvloed aan studiemateriaal en kun je jezelf in no-time omtoveren tot Facebook marketing expert. Ook LinkedIn en Pinterest bieden overigens super veel online cursussen aan, dus je hoeft je echt niet te vervelen.

Niet alleen Google stelt gratis budget beschikbaar, ook Facebook trekt de portemonnee open. Zij stellen namelijk 100 miljoen dollar beschikbaar voor een Facebook Small Business Grants Program, wat concreet inhoudt dat 30.000 MKB’ers in 30 landen worden ondersteund met extra budget. Je kunt je inschrijven voor updates op te achterhalen of je organisatie ervoor in aanmerking komt.

3436
~

E-mailmarketing

In onze ogen is e-mailmarketing de ruggengraat van je strategie, maar in de praktijk is het vaak een ondergeschoven kindje. Tijd om haar aandacht te geven! Zet stappen door eindelijk die segmentatie aan te brengen in je audience, een geautomatiseerde e-mailmarketing stroom uit te denken of je template te optimaliseren zodat hij nu echt voor 100% aansluit bij je huisstijl. Denk leuke rubrieken uit die je in iedere mailing terug kunt laten komen, zodat het voortaan een invuloefening is. Dan investeer je je tijd nu (nu je tijd hebt) en profiteer je er dadelijk van. Blijf ook vooral mailen! Houd je fans op de hoogte van de huidige situatie. Zij vinden het waarschijnlijk net zo verschrikkelijk als jij dat hun concert niet doorgaat, dus steek ze een hart onder de riem. Goed om te weten: gebruikers van MailingLijst kunnen de komende tijd gratis hun nieuwsbrieven versturen. 

Het moge duidelijk zijn: jij als cultuurmarketeer hoeft echt niet stil te zitten. Verdiep je in online marketing en zorg ervoor dat jij ready steady bent voor de komende tijd, zodat je weer kunt knallen!
~

Wij zijn ondertussen met onze online marketing opleiding druk bezig om cultuurmarketeers om te toveren tot online marketing experts om Brabant internationaal op de kaart te zetten. Bij de Proeftuin Internationalisering leggen we een goede basis van online marketing en daarvoor behandelen we al bovenstaande disciplines. Op dit moment uiteraard geheel online! 

Heb jij nog tips of aanvullingen voor dit lijstje? Laat het ons dan weten in de comments! Ook vinden we het leuk om te horen wat jij als cultuurmarketeer deze periode op de planning hebt staan.

Afdeling Cultuur

Dit artikel is geschreven Sanne Schepers & Silvy Verberne van Afdeling Online. Een Brabants online marketingbureau met een hart voor cultuur. Met het project Afdeling Cultuur hebben zij als doel om de online marketing van culturele organisaties te professionaliseren. Dit doen ze onder andere door cultuurmarketeers op te leiden met hun eigen online marketing opleiding. Op dit moment zijn ze met 17 cultuurmarketeers aan de slag in de Proeftuin Internationalisering. Deze speciale editie is een initiatief van BrabantStad en Afdeling Cultuur en heeft als doel om Brabant internationaal op de kaart te zetten.

Afdeling Online

Online marketing bureau