Op MEST tonen we de waarde van kunst en cultuur en laten we bijzondere en innovatieve kunst en cultuur in Brabant zien.
Basisschoolleerlingen reageren enthousiast op twee verschillende tentoonstellingen.
Het muziekproject Ready to Rock verzorgt gratis muzieklessen op basisscholen in de regio Helmond. Een verrijkende ervaring voor kinderen.
Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen. De makers aan het woord.
Het Noordbrabants Museum en Design Museum Den Bosch werken aan nieuw educatief aanbod voor vmbo-leerlingen. Leerlingen geven hun mening in de musea.
Hoe zet je kunst in als pijler in het basisonderwijs en niet als iets ‘extra’s’? Cultuurcoördinator Marvin Corneille uit Helmond deelt zijn ervaring.
Voor Brabantse afstudeerders zag het laatste jaar er wel iets anders uit. Hoe ging dat? Afstuderen in coronatijd? Pien Kuijpers vertelt erover.
Voor Brabantse afstudeerders zag hun laatste jaar er door corona nét wat anders uit. Hoe ging dat? En wat zijn de plannen? Ruben Warnshuis vertelt.
Voor Brabantse afstudeerders zag afstuderen vanwege de pandemie er dit jaar wat anders uit. Hoe ging dat? En wat zijn de plannen? Pau Li Liem vertelt.
Wat is de invloed van de pandemie op het werk van kunstvakdocenten? Docent en onderzoeker Mirjam van Tilburg bespreekt het in haar column.
Wat is de waarde van cultuureducatie? En waarom is het zo belangrijk om over de (gemeente)grenzen te kijken? Drie intermediairs vertellen erover.
Hoe komt, in een tijd waarin theaters en middelbare scholen plannen voor theaterbezoek maken en bijschaven, theater tóch bij de leerlingen?
Patrice Matthee, coördinator Brabant Menu, en Jan Baanstra, penvoerder Brabant Menu en zakelijk leider van de Stilte, blikken terug én vooruit.
BUAS verbindt poppodia, theaters, musea, bibliotheken en overige culturele instellingen aan het onderwijs.
Het aanbod van tentoonstellingskunsten blijft achter op Brabantse scholen. We spraken hierover met de betrokkenen van BredaPhoto on Tour.
Hoe gaan intermediairs van Cultuurkade Meierijstad om met de gevolgen van de coronacrisis? En hoe zien ze de toekomst van cultuureducatie?
Het professioneel aanbod van cultuureducatie op Brabantse scholen is de laatste jaren afgenomen. Komt deze beweging overeen met landelijke trends?
Onsterfelijk zijn? Dat willen we allemaal wel. Of toch niet? Over hoe samen leren je blik kan verbreden.
Het project ‘Vlaggen voor Vrijheid’ maakt het abstracte begrip 'vrijheid' tastbaar voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool.
Drie intermediairs delen hun ervaringen en goede voorbeelden van kunsteducatie in Brabant.
Het kijken en luisteren naar podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld.
Kunst maken en lesgeven in kunstvakken worden vaak als twee aparte werelden gezien. En dat is zonde.
Barbara Brouwer mist de reuring, het samenzijn en het (echte) persoonlijke contact tijdens de lessen, cursussen en op kantoor.
Wij verzamelen lesmateriaal waarmee je creativiteit bij kinderen en jongeren kunt stimuleren.
Hadden we ooit verwacht dat zoveel leerlingen tegelijkertijd vanuit thuis onderwijs krijgen?
Een enorme rok gemaakt van 1400 dierbare lapjes, dat is het resultaat van het educatieproject bij de 75-jarige bevrijding van Vught.
Hoe reageert een puberende groep achtste klassers nou eigenlijk op kunst?
Bij 'De Paraplu' maken kinderen speels kennis met theater en klassieke muziek. Waarom is deze voorstelling zo leerzaam?
Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Zet kunstvakdocenten in om mee te denken over hoe het onderwijs echt kan vernieuwen
Met een educatief programma sluit de interactieve tentoonstelling BredaPhoto-on-tour aan bij de pure verbeeldingskracht van kinderen.
Stel je wilt je leerlingen laten kennismaken met dans, theater en muziek. Waar begin je dan?
Organisaties voor wie cultuureducatie core business is, moeten zich aanpassen aan de snel veranderende wereld om hen heen. Hoe innoveren zij? Mestmag.
Fashion gaat verder dan alleen zien en gezien worden en biedt openingen om moeilijke, leerzame of onbesproken onderwerpen te belichten.
In Brabant stimuleren ruim 375 basisscholen in 45 gemeenten de leerlingen in hun culturele ontwikkeling met het meerjarige programma De Cultuur Loper.
Decennialang bezochten duizenden Brabantse basisschoolleerlingen het theater, de concertzaal en het museum via het provinciaal georganiseerde kunstmen
MEST verhuist!
Vanaf nu vind je onze artikelen en interviews die de kracht van kunst en cultuur in Brabant laten zien op kunstlocbrabant.nl/inspiratie