Op MEST tonen we de waarde van kunst en cultuur en laten we bijzondere en innovatieve kunst en cultuur in Brabant zien.
Basisschoolleerlingen reageren enthousiast op twee verschillende tentoonstellingen.
Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen. De makers aan het woord.
Wat is de waarde van cultuureducatie? En waarom is het zo belangrijk om over de (gemeente)grenzen te kijken? Drie intermediairs vertellen erover.
Hoe ziet de toekomst van kunstonderwijs eruit? Documentalist Ton van der Linden buigt zich over dit vraagstuk in De Stemming.
Patrice Matthee, coördinator Brabant Menu, en Jan Baanstra, penvoerder Brabant Menu en zakelijk leider van de Stilte, blikken terug én vooruit.
BUAS verbindt poppodia, theaters, musea, bibliotheken en overige culturele instellingen aan het onderwijs.
Het aanbod van tentoonstellingskunsten blijft achter op Brabantse scholen. We spraken hierover met de betrokkenen van BredaPhoto on Tour.
Hoe gaan intermediairs van Cultuurkade Meierijstad om met de gevolgen van de coronacrisis? En hoe zien ze de toekomst van cultuureducatie?
Het professioneel aanbod van cultuureducatie op Brabantse scholen is de laatste jaren afgenomen. Komt deze beweging overeen met landelijke trends?
Onsterfelijk zijn? Dat willen we allemaal wel. Of toch niet? Over hoe samen leren je blik kan verbreden.
Het project ‘Vlaggen voor Vrijheid’ maakt het abstracte begrip 'vrijheid' tastbaar voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool.
Drie intermediairs delen hun ervaringen en goede voorbeelden van kunsteducatie in Brabant.
Cultuurcoach Dian Langenhuijzen onderzocht Art Based Learning, een methode die kunst betekenisvol maakt. Wat komt er uit haar onderzoek naar voren?
Oeds Westerhof, directeur-bestuurder a.i. Fonds voor Cultuurparticipatie, schrijft een opiniestuk over het project Cultuureducatie met Kwaliteit.
OKVO faciliteert al bijna 25 jaar voor ruim 8000 kinderen en 35 scholen een ontmoeting met kunst en cultuur, met grote ambities.
Het kijken en luisteren naar podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld.
Een enorme rok gemaakt van 1400 dierbare lapjes, dat is het resultaat van het educatieproject bij de 75-jarige bevrijding van Vught.
Hoe reageert een puberende groep achtste klassers nou eigenlijk op kunst?
Bij 'De Paraplu' maken kinderen speels kennis met theater en klassieke muziek. Waarom is deze voorstelling zo leerzaam?
Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Zet kunstvakdocenten in om mee te denken over hoe het onderwijs echt kan vernieuwen
Met een educatief programma sluit de interactieve tentoonstelling BredaPhoto-on-tour aan bij de pure verbeeldingskracht van kinderen.
Bij co-creatie stellen culturele instellingen participatie centraal. Wat gebeurt als er musea (basis)scholen meer betrekken bij hun programma?
“De cultuuromslag zou voor mij geslaagd zijn als kunstvakken eenzelfde plaats innemen als rekenen en taal.”
Meer creativiteit, ruimte voor eigen inbreng van de leerling en een open blik. Hoe geef je hier als docent ruimte aan?
Decennialang bezochten duizenden Brabantse basisschoolleerlingen het theater, de concertzaal en het museum via het provinciaal georganiseerde kunstmen
Steeds meer middelbare scholen willen zich onderscheiden en specialiseren zich onder meer op het gebied van kunst en cultuur.
Op dit moment doen bijna 200 Brabantse basisscholen in 27 gemeenten mee aan De Cultuur Loper, een vierjarig programma dat ervoor zorgt dat cultuuronde
Het is een unicum in Brabant: een museum dat met een complete expositie in een basisschool neerstrijkt.
MEST verhuist!
Vanaf nu vind je onze artikelen en interviews die de kracht van kunst en cultuur in Brabant laten zien op kunstlocbrabant.nl/inspiratie