gevoed door Kunstloc Brabant

Artikelen

Op MEST tonen we de waarde van kunst en cultuur en laten we bijzondere en innovatieve kunst en cultuur in Brabant zien. 

Bekijk artikelen met
Scholen
of zoek op
In gesprek met drie intermediairs van regionetwerk Midden-Noord Brabant

'We zijn een soort missionarissen voor de kunst'

30 maart 2021

Wat is de waarde van cultuureducatie? En waarom is het zo belangrijk om over de (gemeente)grenzen te kijken? Drie intermediairs vertellen erover.

Geschreven door: Ton van der Linden

Stemming: De vaardigheden en het vuurtje

18 februari 2021

Hoe ziet de toekomst van kunstonderwijs eruit? Documentalist Ton van der Linden buigt zich over dit vraagstuk in De Stemming.

In gesprek met Patrice Matthee en Jan Baanstra

Brabant Menu: op naar kunst- en cultuuraanbod voor 40.000 leerlingen in Brabant

03 november 2020

Patrice Matthee, coördinator Brabant Menu, en Jan Baanstra, penvoerder Brabant Menu en zakelijk leider van de Stilte, blikken terug én vooruit.

Geschreven door Peter Horsten en Simon de Wijs

Onderwijs en cultuursector vormen samen learning community

29 oktober 2020

BUAS verbindt poppodia, theaters, musea, bibliotheken en overige culturele instellingen aan het onderwijs.

In gesprek met Jan Schaerlackens, Cécile Cooijmans en Herman Kuypers

BredaPhoto on Tour brengt fotografie, kunst en verwondering op school

14 oktober 2020

Het aanbod van tentoonstellingskunsten blijft achter op Brabantse scholen. We spraken hierover met de betrokkenen van BredaPhoto on Tour.

In gesprek met Dorian Verkuijlen en Barbara Brouwer

Cultuureducatie als middel en doel in coronatijd in gemeente Meierijstad

06 oktober 2020

Hoe gaan intermediairs van Cultuurkade Meierijstad om met de gevolgen van de coronacrisis? En hoe zien ze de toekomst van cultuureducatie?

In gesprek met Max van Alphen, Jeroen Jesse en Karin Bannink

Minder professioneel aanbod op scholen: Brabantse én landelijke trend

17 september 2020

Het professioneel aanbod van cultuureducatie op Brabantse scholen is de laatste jaren afgenomen. Komt deze beweging overeen met landelijke trends?

Studenten, scholieren en musici: 'we doen dit écht samen.'

Reflecteren op Gilgamesh

16 september 2020

Onsterfelijk zijn? Dat willen we allemaal wel. Of toch niet? Over hoe samen leren je blik kan verbreden.

In gesprek met Lotte, Elke van Rijswijk, Griet Heijkers, Rob Vaessen en Jan van Dongen

Vlaggen voor Vrijheid

15 september 2020

Het project ‘Vlaggen voor Vrijheid’ maakt het abstracte begrip 'vrijheid' tastbaar voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool.

In gesprek met Inez Swinkels, Gerry Roche en Mariëlla Huijgens

Kunst op Brabantse scholen: ‘Meer dan een leuk uitje’

10 september 2020

Drie intermediairs delen hun ervaringen en goede voorbeelden van kunsteducatie in Brabant.

In gesprek met Dian Langenhuijzen en Wilma van Esch

Cultuureducatie hoger op de agenda met Art Based Learning

18 augustus 2020

Cultuurcoach Dian Langenhuijzen onderzocht Art Based Learning, een methode die kunst betekenisvol maakt. Wat komt er uit haar onderzoek naar voren?

Geschreven door Oeds Westerhof

Opinie | Een lans breken voor cultuureducatie

17 juli 2020

Oeds Westerhof, directeur-bestuurder a.i. Fonds voor Cultuurparticipatie, schrijft een opiniestuk over het project Cultuureducatie met Kwaliteit.

Geschreven door Ilse Traa

OKVO: cultuur voor ieder kind

30 juni 2020

OKVO faciliteert al bijna 25 jaar voor ruim 8000 kinderen en 35 scholen een ontmoeting met kunst en cultuur, met grote ambities.

Geschreven door Patrice Matthee

'Ervaren van podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld'

30 april 2020

Het kijken en luisteren naar podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld.

Geschreven door Hanna van der Veen

75 jaar bevrijding: Een rok vol verhalen

04 februari 2020

Een enorme rok gemaakt van 1400 dierbare lapjes, dat is het resultaat van het educatieproject bij de 75-jarige bevrijding van Vught.

Geschreven door Iris van den Boezem

Kunst analyseren met groep 8: is dit nou kunst, of juist niet?

17 december 2019

Hoe reageert een puberende groep achtste klassers nou eigenlijk op kunst?

Geschreven door Iris van den Boezem

Speels kennismaken met klassieke muziek in een theaterjasje

28 november 2019

Bij 'De Paraplu' maken kinderen speels kennis met theater en klassieke muziek. Waarom is deze voorstelling zo leerzaam?

Geschreven door Annemiek Tekstra-Berendsen

Opinie | Vernieuwing onderwijs kan niet zonder kunstdocenten

10 oktober 2019

Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Zet kunstvakdocenten in om mee te denken over hoe het onderwijs echt kan vernieuwen

Geschreven door Iris van den Boezem

BredaPhoto-on-tour: “Voor kinderen ligt de magie van foto’s nog voor het grijpen.”

10 september 2019

Met een educatief programma sluit de interactieve tentoonstelling BredaPhoto-on-tour aan bij de pure verbeeldingskracht van kinderen.

Interview met Esther Leenders

Co-creatie: win-win voor basisscholen én musea

06 maart 2019

Bij co-creatie stellen culturele instellingen participatie centraal. Wat gebeurt als er musea (basis)scholen meer betrekken bij hun programma?

Geschreven door Pien School

Culturele versterking voor (basis)scholen

31 januari 2018

“De cultuuromslag zou voor mij geslaagd zijn als kunstvakken eenzelfde plaats innemen als rekenen en taal.”

Een klas proefkonijnen? De leerkracht als procesbegeleider

13 juni 2017

Meer creativiteit, ruimte voor eigen inbreng van de leerling en een open blik. Hoe geef je hier als docent ruimte aan?

Geschreven door Simone Vos

Nieuwe koers in Brabantse kunsteducatie

23 mei 2017

Decennialang bezochten duizenden Brabantse basisschoolleerlingen het theater, de concertzaal en het museum via het provinciaal georganiseerde kunstmen

Cultuuronderwijs stoomt leerlingen klaar voor de toekomst

27 december 2016

Steeds meer middelbare scholen willen zich onderscheiden en specialiseren zich onder meer op het gebied van kunst en cultuur.

Geschreven door Nadzja van der Knaap

Cultuureducatie: van ondergeschoven kindje naar leidraad in het onderwijsaanbod

29 september 2015

Op dit moment doen bijna 200 Brabantse basisscholen in 27 gemeenten mee aan De Cultuur Loper, een vierjarig programma dat ervoor zorgt dat cultuuronde

'Misschien komt hij wel aan de andere kant van de wereld uit''

01 juni 2015

Het is een unicum in Brabant: een museum dat met een complete expositie in een basisschool neerstrijkt.