Drie vragen aan Marianne Splint, directeur Museum Helmond

Jarenlang werkte Museum Helmond aan een expositie over de 16e eeuwse schilder Lucas Gassel. Een week na de opening van de expositie sloot de coronacrisis de deuren van het museum. Hoe gaat Marianne Splint, directeur van het museum, om met de gevolgen? 

– Geschreven door Zuiderlucht

Lege zalen bij Lucas Gassel, meester van het landschap, de belangrijkste expositie van het jaar. Hoe ga je daar als directeur mee om, praktisch en mentaal?

“De afgelopen jaren hebben wij hard gewerkt aan Lucas Gassel, meester van het landschap. Het is ons gelukt het werk van deze 16de eeuwse meester vanuit de hele wereld naar Helmond te halen, de plaats waar hij opgroeide. Een week na de opening ging het museum op slot. Ik troost me met de gedachte dat wij de eerste mooie reacties van het publiek en de schoolklassen nog konden horen en zien. Nu de zalen leeg zijn kijken we naar de mogelijkheden om de expositie te verlengen. Daarnaast kijken we wat we ons publiek online kunnen bieden, musea zijn per slot van rekening ook verhalenvertellers. Gelukkig kunnen de resultaten van het onderzoek naar Lucas Gassel niet geannuleerd worden. We weten nu zo veel meer van hem en zijn oeuvre. De resultaten zijn vastgelegd in een catalogus. Het is een prettig idee, dat het hoe dan ook niet voor niets is geweest.”

‘Ik troost me met de gedachte dat wij de eerste mooie reacties van het publiek en de schoolklassen nog konden horen en zien.
Toegeschreven aan Lucas Gassel, Panoramisch uitzicht op een Renaissancepaleis met scènes uit het verhaal van David en Bathseba, ca. 1540-1550, olieverf op paneel
Toegeschreven aan Lucas Gassel, Panoramisch uitzicht op een Renaissancepaleis met scènes uit het verhaal van David en Bathseba, ca. 1540-1550, olieverf op paneel

Hoe ervaar je persoonlijk de effecten op het vrijwel stilleggen van het openbare leven?

“Het voelt als een surreële wereld waarin we zijn beland. Dat ervaar ik ook dagelijks. Ik ben de moeder in een jong gezin en ken de uitdagingen van thuiswerken. Daarnaast ben ik graag veel buiten en onder de mensen, dat mis ik. Maar het is begrijpelijk en noodzakelijk dat we de sociale contacten verminderen. Wat mij raakt is de mate van verbondenheid die ik proef, hoe men met elkaar het beste van de situatie probeert te maken, zoals ook dit online initiatief van Zuiderlucht.”

Lucas Gassel, Landschap met Christus die een blinde man geneest, 1540, olieverf op paneel
Lucas Gassel, Landschap met Christus die een blinde man geneest, 1540, olieverf op paneel

Durf je al naar de toekomst de kijken? 

“Jazeker. Het is moeilijk om op de korte termijn vooruit te kijken. Ook de lange termijnplannen staan onder druk, omdat de (financiële) schade die het museum loopt enorm is. Juist daarom is het belangrijk om naar de toekomst te kijken, hoe ongrijpbaar ook. De betrokkenheid die de overheid toont is cruciaal. Gelukkig werken we altijd ver vooruit. Tentoonstellingen en activiteiten voor de komende jaren zijn nu in de maak. Hoewel gehinderd door de praktische realiteit kunnen we daar mee vooruit. Dit najaar presenteren we een overzichtstentoonstelling van de topfotograaf Harrie Gruyaert, een project om naar uit te kijken. Dat is het mooie van werken met erfgoed en kunst, er ligt veel hoop in verscholen.”

Lucas Gassel, Bergachtig rivierlandschap, 1560, Pen en bruine inkt; zwart krijt; bruin en grijze wassing op papier
Lucas Gassel, Bergachtig rivierlandschap, 1560, Pen en bruine inkt; zwart krijt; bruin en grijze wassing op papier

Blijf op de hoogte van Museum Helmond en de Lucas Gassel expositie!
Website | Instagram

Dit interview verscheen als eerst in Zuiderlucht ExtraTijd #3. In deze bizarre tijden besloot blad Zuiderlucht om vanuit hun eigen perspectief op de wereld van kunst en cultuur twee keer per week een online editie uit te brengen. Normaal gesproken is het blad iedere maand op meer dan 600 plekken in Zuid-Nederland en Vlaanderen te vinden. De komende tijd delen wij op MEST meer verhalen van Zuiderlucht. 

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter
Geen reacties

Geef een reactie