In de mode: Martijn Paulen trapt de themamaand af

In oktober barst het van de modegrillen op Mestmag.nl. Zijn we de hele maand trending en in ontwikkeling. Het thema van deze maand is namelijk #indemode. We schrijven over initiatieven die de branche opschudden en wakker schudden, trends, hypes en ontwikkelingen en nieuwe vormen van maken. Over vooruitstrevende initiatieven in de fashion en design branche en leggen bloot hoe de creatieve industrie een rol kan spelen in maatschappelijke trends. Fashionably op tijd trapt Martijn Paulen, Directeur Dutch Design Foundation, de themamaand af.

– Geschreven door Martijn Paulen

Help!

Ik ben gevraagd wat te schrijven als aftrap van het thema: #indemode.

Laat ik nou net geen specialist zijn op het vlak van trends of collectief kledinggedrag. Dus dit is absoluut geen tiplijst voor mensen die hip & happening het najaar in willen.

Gelukkig bleek het de bedoeling te zijn dat ik de link ging leggen tussen het thema op Mestmag.nl en Dutch Design Week (DDW). Fijn!

Martijn Paulen. Fotograaf Jeroen van der Wielen
Martijn Paulen. Fotograaf Jeroen van der Wielen

DDW laat zich dankzij een citaat in een zeer belangrijk blad in onze wereld, Damn Magazine, wel goed koppelen aan het thema:

You go to Milano to see the latest products on the market, you go to Eindhoven among others to see what will be on the market in two years time.
- Siegried Demyttenaere, Damn Magazine

Dutch Design Week heeft zich dankzij de inzet van velen, met name die van de designers, opgeworpen tot de absolute top van de wereldwijde design weeks. Milaan staat qua grootte en aandacht op de eerste plaats, daar hoeven we niet over te discussiëren. Toch nemen veel internationale media, trendwatchers en professionals, DDW elk jaar op in hun agenda vanwege bovenstaand verschil in beleving.

In Milaan kun je dus zien wat er momenteel in de mode is. Iedereen neemt deel met het laatste afgeronde, verkoopbare product. Marketing en Sales voeren er de boventoon. Helemaal niks mis mee natuurlijk. Geld verdienen geeft zuurstof om creatief te kunnen zijn. Toch is het karakter van Eindhoven anders. Het DNA van de week is anders ontstaan. Bottom-up namelijk, vanuit de ontwerpers zelf.

Geld verdienen geeft zuurstof om creatief te kunnen zijn.
– Martijn Paulen

Al vele jaren geleden stelden de designers hun werkplaats open en namen ze bezoekers mee in hun processen. We zagen het onder-handen-werk. Hiermee ontdekte je niet alleen dingen die af waren, maar vooral ook veel experimenten, onderzoek, materiaalstudies en concepten die misschien nooit en misschien over twee jaar in een of andere vorm op de markt konden komen. De scope is hiermee ook enorm verbreed. Het gaat van abstracte interieurproducten, via materiaalonderzoek naar oplossingen in de gezondheidszorg. Van nieuwe mobiliteitsconcepten tot circulair bouwen en van een knuffelrobot tot toiletten voor rampgebieden. DDW en haar ontwerpers zijn een ontwikkelmotor geworden. En met het onmisbare afstudeerwerk van de Design Academy en de drie Technische Universiteiten, wordt deze motor jaarlijks krachtig bijgetankt en op koers gehouden.

Daar waar Milaan de Marketing & Sales afdeling van design is geworden, heeft Dutch Design Week zich ontwikkeld tot de Research & Development afdeling. Allebei heel hard nodig en waardevol, maar gelukkig ook compleet verschillend van karakter.

Dutch Design Week. Fotograaf Jeroen van der Wielen
Dutch Design Week. Fotograaf Jeroen van der Wielen

Laat ik dit proberen te illustreren aan de hand van de ‘echte’ mode. Tijdens DDW is er steeds meer te zien rondom mode en de kledingindustrie. Gezien ons DNA zijn wij niet geïnteresseerd in de volgende haute couture modeshow of de laatste toplijn van een modehuis. Maar daar waar het gaat om bijvoorbeeld wearables, nieuwe materialen, innovatieve technieken en betere manieren om met de industrie om te gaan, of baanbrekende talenten zoals in de Modebelofte, staan onze deuren wagenwijd open.

Kortom, wil je weten wat er in de mode is, ga in april naar Milaan. Wil je ontdekken wat er in de toekomst op je af kan komen, dan is Dutch Design Week in oktober een aanrader. Elk half jaar een uitje is sowieso leuk!

Verspreid over zo’n honderd locaties in Eindhoven, organiseert en faciliteert DDW onder andere tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten. DDW vindt plaats van 21 t/m 29 oktober. Bekijk het hele programma op de website.

Dit artikel kwam tot stand dankzij onze partners BrabantC.

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter
Tags:
Geen reacties

Geef een reactie