De nieuwe gezichten van de campagne Brabant Cultuur

Marieke Vromans, Frank Adams en Jacqueline Hamelink. Dat zijn de drie Brabantse talenten die de komende maanden het gezicht  zijn van de campagne Brabant Cultuur, een gezamenlijk initiatief van de provincie, bkkc, Brabant C, Cubiss en Kunstbalie. Dat werd maandagavond bekend gemaakt in het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch. 

Dit artikel verscheen eerder op de website van de provincie Noord-Brabant. 

Gedeputeerde Henri Swinkels maakte bekend op welke drie culturele talenten het meest gestemd is de afgelopen maand. Deze dertig werden geselecteerd uit 170 talenten die door de Brabantse kunst – en cultuur sector zijn voorgedragen. Behalve dat zij het gezicht zijn van de campagne, winnen Vromans, Adams en Hamelink ook  een bedrag van 2500 euro.

 

Frank Adams

Tilburger Frank Adams is artistiek leider/chef dirigent van diverse (professionele) orkesten. In Tilburg is hij mede initiatiefnemer van het nieuwe kamerorkest. Hij dirigeerde afgelopen jaren in binnen- en buitenland.”Deze prijs stelt me in staat om mezelf profileren. Het is een publieksprijs, dus mijn publiek waardeert me genoeg om de moeite te nemen om op me te stemmen. Dat vind ik geweldig. Bovendien heb ik door deze campagne de andere 29 talenten leren kennen, het overgrote deel kende ik nog niet. Dat is toch prachtig!”, reageert Adams op de prijs. 

 

Jacqueline Hamelink

Jacqueline Hamelink (Tilburg) is artistiek leider bij Sounding Bodies. Als celliste/performer en maker beweegt ze zich vanuit hedendaags muziektheater, tussen en over de grenzen van muziek, dans, theater en beeldende kunst. Ze is ontzettend blij met de prijs: “Ja, eigenlijk veel blijer dan ik had verwacht. Ik vind iedereen die genomineerd is al geweldig, dus ik had helemaal nergens op gerekend. Ik wil met mijn werk graag mensen gelukkig wil maken en wil ze raken, en blijkbaar zijn er genoeg mensen geweest die dat zo voelen. Daar doe je het voor. Super dat ze ook de moeite hebben genomen om op me te stemmen.”

 

Marieke Vromans

De derde winnaar is Marieke Vromans (Tilburg). Opgeleid als landschapsarchitect en grafisch ontwerper verbindt Marieke beeldende kunst met ontwerp van de openbare ruimte. Marieke: “Ik vind dit wel echt een erkenning. Ik maak mijn werk voor mensen, en dit is een publieksprijs dus dat betekent veel voor mij. Het is belangrijk dat ik mijn visie op de openbare ruimte meer kan uitdragen, en zo’n prijs helpt bij de zichtbaarheid en de bekendheid van mijn werk. Ik ben er dus heel blij mee.”

Brabant is rijk aan cultuur, dit willen de initiatiefnemers van Brabant Cultuur meer zichtbaar maken bij een groter publiek. De campagne  zet pareltjes in de kijker: talenten, organisaties en initiatieven waarvan iedereen moet weten dat ze uit Brabant komen. De Brabander moet trots worden op cultuur in én uit Brabant, dit is een van de opdrachten in het cultuurbeleid.


Unieke aanpak

Gedeputeerde Henri Swinkels (Leefbaarheid en Cultuur): “Het eerste thema is talentontwikkeling, omdat we graag zichtbaar willen maken dat de Brabantse aanpak van talentontwikkeling uniek is. We hopen dat heel veel Brabantse talenten en hun werk een stuk bekender worden doordat we ze breed onder de aandacht brengen. Want we hebben geweldige talenten in Brabant.”

Meer informatie over de drie winnaars is te vinden via onderstaande links:

Frank Adams, Jacqueline Hamelink en Marieke Vromans.

Mestmag.nl is mediapartner van de provincie Noord-Brabant voor de campagne Brabant Cultuur.

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter
Tags:
Geen reacties

Geef een reactie