Een nieuwe kijk op exit-strategie voor theaters

– Beeld door Jason Setzer

Een mooi voorbeeld van Brabantse innovatiekracht en creativiteit is een samenwerking tussen Theater Markant Uden en ontwerpbureau Tausch. Zij ontwikkelden samen een exit-strategie waarin ze laten zien hoe theaters volgens de richtlijnen van het RIVM weer open kunnen gaanMet dit concept is het volgens hen mogelijk om als theater een bezettingsgraad tot wel 70 procent te halen. “Een intelligente lockdown vraagt om een intelligente exit-strategie.  

“Dit is dé kans voor theaters, maar ook voor schouwburgen, concertgebouwen en andere podia, om op een veilige, verantwoorde manier uit de crisis te komen en weer op actieve wijze invulling te gaan geven aan hun maatschappelijke rol”, zegt Jan Wouda, directeur van Markant Uden.

Urgentie is hoog

Een oplossing voor de culturele sector is hard nodig, zo laat Markant-eigenaar Cor van der Heijden weten: “De urgentie is hoog. De situatie is voor veel theaters onhoudbaar geworden. Wij zijn een private onderneming en dus volledig afhankelijk van inkomsten van bezoekersEr moet op korte termijn iets gebeuren willen we voorkomen dat theaters, culturele instellingen en kleine zelfstandigen failliet gaan. Daarom hebben wij zelf het initiatief genomen om tot een concrete exit-strategie te komen.”   

Theater Markant Uden proefopstelling groep | Beeld door: Jason Setzer
Theater Markant Uden proefopstelling groep | Beeld door: Jason Setzer

Veilig en verantwoord

Een intelligente lockdown vraagt om een intelligente exit-strategieTausch heeft een concept ontwikkeld waarmee de risico’s aantoonbaar beheersbaar zijn en we geleidelijk naar het ‘nieuwe normaal’ toe kunnen werken. Door het protocol kan de capaciteit flink verhoogd worden. Het biedt niet alleen een oplossing en perspectief aan podia op een moment dat ze in hun voortbestaan bedreigd worden, het is ook van groot belang voor bezoekers”, zegt Wouda.

De behoefte aan vrijetijdsbesteding neemt in deze onzekere tijden toe. Zeker nu festivals en grote evenementen gecanceld zijn en de (buitenlandse) zomervakanties op losse schroeven staan. Het theater kan met ons concept beheersbaar in deze groeiende behoefte voorzien.
- Jan Wouda

De exit-strategie

De exit-strategie is gebaseerd op het COVID-19 protocol dat speciaal voor Nederlandse theaters ontwikkeld is. Het omvat dertig maatregelen om risico’s te beheersen en besmetting te voorkomen. Een 3D animatie toont hoe de invulling van dit protocol eruit zou kunnen zien bij Markant Uden. Cristian Brander van Tausch vertelt: “Theaters zijn ruim van opzet en dus uitstekend beheersbaar in omgeving en capaciteit. Dat maakt dat ze erg geschikt zijn om als één van de eersten open te gaan voor publiek. Dat is niet alleen voor het publiek van groot belang, maar ook voor de makers, gezelschappen, artiesten, producenten en al het ondersteunend personeel eromheen. De exit-strategie is een aanpak waarin veiligheid, solidariteit en financiële verantwoordelijkheid hand in hand gaan.”

Steun van de overheid  

Het uitrollen en implementeren van deze exit-strategie voor theaters is uiteraard alleen mogelijk met toestemming van de overheid. Inmiddels heeft Tweede Kamerlid Lenny Geluk-Poortvliet (CDA) een bezoek aan Markant Uden gebracht om de exit-strategie te bekijken en te bespreken. 

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter
Geen reacties

Geef een reactie