gevoed door Kunstloc Brabant
~

Heb jij een goed idee om muziek te integreren met een ander vak? Geef het vorm in een lesontwerp en stuur het in voor de wedstrijd Lesontwerp Vakintegratie!

~

Ben je een student aan een pabo of conservatorium, een (vak)leerkracht of vakspecialist? Deel jouw perfecte lesontwerp vakintegratie met ons. Je kunt ook samen een inzending doen, bijvoorbeeld als vakspecialist en groepsleerkracht. Of indienen als twee groepsleerkrachten, als student pabo en student Docent Muziek, of twee studenten pabo, verzin het maar! Waar de één goed inzicht heeft in wat er op het vlak van muziek moet gebeuren binnen een lesontwerp, heeft de ander juist inzicht in uitdagingen die bij de andere vakken liggen.

~

Kans op online workshop Muziek in de Klas

Deelnemers maken kans op een online workshop Muziek in de Klas voor je team of klas. De precieze inhoud van de workshop wordt in overleg met de winnaar bepaald aan de hand van de behoefte binnen het team. Alle ingediende lesontwerpen worden na afloop van de wedstrijd geanonimiseerd gepubliceerd, zodat (toekomstige) leerkrachten concrete voorbeelden hebben en inspiratie kunnen opdoen voor vakintegratie met muziek.

~

Waar moet je lesontwerp aan voldoen?

Het lesontwerp moet worden opgesteld en ingediend aan de hand van dit format.

De volgende elementen moeten in het lesformat voorkomen:

  • Eén van de vakken die wordt gebruikt in het lesontwerp moet muziek zijn. Het andere vak, of de andere vakken, mag je zelf kiezen mits het onderdeel is van het curriculum van het PO.
  • Het lesontwerp is inspirerend voor andere leerkrachten; zij zouden jouw les ook wel willen uitvoeren.
  • Uit het lesontwerp wordt duidelijk welk onderdeel van een reguliere les kan worden weggelaten dankzij de integratie met een ander vak. Curriculumoverladenheid wordt zo verlicht.
  • In het lesontwerp worden leerdoelen uit twee of meer vakken gesteld.
  • In het lesontwerp wordt ook docentgedrag benoemd, bijvoorbeeld met betrekking tot de begeleiding van leerlingen en wat de leerkracht doet om de gestelde doelen te behalen.
  • Als het lesontwerp daarnaast laagdrempelig is en daarmee handelingsverlegenheid bij leerkrachten kan verlagen, weegt dat positief mee.
~

Praktische informatie

Je kunt je lesontwerp tot 14 december 12:00 uur insturen met behulp van een van de onderstaande formulieren:

  • Vul dit formulier in als je het lesplan in je eentje wilt indienen
  • Vul dit formulier in als je 1 lesplan met meerdere mensen wilt indienen

Zorg dat alle velden zijn ingevuld!

De jury bestaat uit Rens Gresnigt, Vivian Knols en Benno Spieker. Zij worden geadviseerd en ondersteund door een panel van experts op het gebied van de vakken waarmee muziek wordt geïntegreerd.

Inzendingen worden ingedeeld in twee categorieën: studenten en leerkrachten. Voor beide categorieën wordt een winnaar gekozen en een prijs uitgereikt. De winnaars zullen bekend worden gemaakt in de week van de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in januari 2021.

Het volledige wedstrijdreglement vind je hier. Bij deelname ga je hiermee akkoord.

~

Online vragensessie met Benno Spieker

Aanvullend organiseren we op vrijdag 27 november van 15.30 tot 16.30 uur een online vragensessie waarin je vragen over je lesontwerp vakintegratie kunt stellen aan Benno Spieker, jurylid van de wedstrijd. Aanmelden hiervoor kan met behulp van dit formulier.

Meld je aan