Stilte voor de storm: het nieuwe theaterseizoen in zicht

Na een lange zomerstop worden veel theaterzalen vanaf begin september weer geopend en kunnen we gaan genieten van een kakelvers programma-aanbod. Voor theaters staat de zomer dan ook in het teken van de voorbereidingen op het nieuwe theaterseizoen. Hoe wordt de rustige zomerperiode door theatermedewerkers benut om dit voor elkaar te krijgen? Is het een tijd om op te laden en te ontspannen? Of een van hectiek en last minute werk? Mestmag.nl nam een kijkje achter de schermen bij drie Brabantse theaters.

– Geschreven door Nikki Daniëls

“Door de late afsluiting van het vorige seizoen is het een korte zomer voor ons, maar de lijst met nieuwe plannen en ideeën is lang”, vertelt Anne Beijer op een snikhete dag in juli. Als medewerker Marketing en Educatie houdt ze zich binnen Theaters Tilburg bezig met het ontwikkelen van programma’s voor basisscholen en het voortgezet onderwijs en ook met publiekswerking. “We werken aan een nieuwe website en we ontwikkelen nieuwe plannen voor social media om nieuwe doelgroepsegmenten te bereiken. In juni maakten we al ruimte voor gedachtenexperimenten hierover, voor zowel de korte als de lange termijn. En we gaan met elkaar aan tafel om speerpunten aan elkaar voor te leggen. Tijdens de zomermaanden worden de plannen verder uitgewerkt.

Theaters Tilburg. Foto: Jostijn Ligtvoet
Theaters Tilburg. Foto: Jostijn Ligtvoet

Dat betekent veel schakelen met collega’s van andere afdelingen, waarvan er momenteel een boel op het terras lijken te zitten. De sfeer in het pand is daarom rustig. “Dat is inderdaad een uitdaging”, glimlacht Anne. “Veel collega’s waarvan we afhankelijk zijn voor input zijn met vakantie, dus het zal geen rustig begin zijn wanneer iedereen weer terug is. Er komt een reeks spannende theatercolleges aan en een aantal jongerenprogramma’s á la TEDx waarover we erg enthousiast zijn. Daarnaast loopt ook de communicatie met gezelschappen voor het nieuwe seizoen gewoon door en moet het programmaboekje worden geschreven. Eigenlijk is er geen tijd om achterover te leunen”.

Eigenlijk is er geen tijd om achterover te leunen.

Anders dan Theaters Tilburg houdt Natlab in Eindhoven de deuren in juli en augustus voor publiek geopend. Directeur Pauline Terreehorst: “En dat met een hittegolf die drie maanden aanhoudt…” Ook in het voormalige Philips-laboratorium is het rustig. “Gelukkig hadden we eerder al het besluit genomen om ons aanbod aan buitenfilms op te schalen van één naar twee avonden per week. Die worden goed bezocht.” En die buitenfilms zijn in zekere zin al onderdeel van de voorbereidingen voor het komende seizoen. Pauline legt uit: “Tijdens deze avonden komen we rechtstreeks in contact met onze doelgroepen en kunnen we al zoeken naar verbindingen met de thema’s van het komende seizoen”.

A gentle woman, een van de voorstellingen die komend seizoen te zien zijn in Natlab. Fotograaf: Sanne Peper
A gentle woman, een van de voorstellingen die komend seizoen te zien zijn in Natlab. Fotograaf: Sanne Peper

Elk seizoen bij Natlab staat in het teken van een kapstokthema waaraan verschillende actuele maatschappelijke onderwerpen worden opgehangen. Zo draait het komende seizoen om de transformatie van identiteit. Tijdens de zomermaanden wordt daarvoor een essay geschreven en verschijnt er een programmakrant. Hierop volgt een vertaalslag naar een reeks lezingen en publieksdiscussies. Vooral dat laatste is volgens Pauline typerend voor het filmtheater. “We zijn continu op zoek naar culturele verbindingen”. Deze verbindingen maakt Natlab bijvoorbeeld met de literatuur, zoals tijdens het maandelijkse Boekie Nights. Ook organiseert het theater een wedstrijd voor jonge Eindhovense schrijvers.

We zijn continu op zoek naar culturele verbindingen

Een technofeest in de filmzaal wordt overigens ook gezien als een setting om de kaders waarbinnen beeldcultuur gepresenteerd wordt te vernieuwen. “We beperken ons niet tot het zenden van informatie binnen de wensen van de cosmopolitische dertiger”, aldus Pauline. “Onze externe communicatie is dan ook de grootste uitdaging; hoe zet je beeld in om je verhaal over te brengen? Hoewel we samenwerken met getalenteerde beeldmakers, blijft het elk seizoen een gok hoe dat gaat uitpakken”.

Hoewel het bij het Bredase PodiumBloos ook rustig lijkt, gaat het werk er volgens Ben de Vugt ‘redelijk door’. Als directeur is hij druk in de weer met de programmering voor aankomend jaar, de marketing, het schrijven van persberichten, het sluiten van contracten met makers…  “We zijn volop bezig met de jaarplanning”, vertelt hij. En die blijkt al snel erg dynamisch te zijn. Denk aan de werving en input voor Jeugdtheaterwerkplaats Ctrl-f, of de invulling van het Live Art Festival Breda, een samenwerking met culturele partners in en rondom het gebied KlaversJansen.  Technische uitdagingen moeten al inzichtelijk worden gemaakt. Subsidieaanvragen moeten worden geschreven.

Een van de choreografen waar PodiumBloos mee samenwerkt is Jija Sohn. Fotograaf: Reginald Kluijtmans
Een van de choreografen waar PodiumBloos mee samenwerkt is Jija Sohn. Fotograaf: Reginald Kluijtmans

Stress? “Dat valt mee. Doordat we naast theater ook de rol van werkplaats hebben en veel ondersteunende en faciliterende samenwerkingen aangaan met makers, hoeft ons jaarprogramma niet dichtgemetseld te zijn zoals bij reguliere podia het geval is. We kunnen de bal juist veel korter spelen. Een planning op kortere termijn betekent dat we actueel, maar ook flexibel kunnen zijn. En er dus ook ruimte is om te reflecteren”. Terwijl de medewerkers de nieuwe ideeën in de spreekwoordelijke steigers zetten, ligt de opzet voor een daadwerkelijke facelift van het pand al bijna klaar. De plannen moeten eind september concreet zijn. Ben: “Het coalitieakkoord om dit gebied te ontwikkelen is getekend. En als onderdeel daarvan gaat PodiumBloos verbouwen”.

Een planning op kortere termijn betekent dat we actueel, maar ook flexibel kunnen zijn. En er dus ook ruimte is om te reflecteren

En ja, er lijkt iets te borrelen in de stad; BredaPhoto nam nog maar net haar intrek aan de Speelhuislaan, Playgrounds festival verhuist dit jaar nog naar Breda. Ben de Vugt noemt het ‘de migratie naar het Westen’, en blikt verder vooruit: ”De tendens is van binnen naar buiten. Het theater beweegt zich uit de klassieke, gesloten theateromgeving naar alternatieve plekken, zoals de openbare ruimte. Ze opent niet alleen haar deuren, maar gaat zélf naar buiten”.

Of die voorspelling uitkomt, dat gaan we ontdekken tijdens het komende theaterseizoen dat ongetwijfeld zinnenprikkelend zal zijn. Aan de inspanningen achter de schermen zal het allerminst liggen. Maar vóór de aftrap is het voor de medewerkers tijd om nog even te genieten van de relatieve rust. Tijdens een bezoek aan een van de vele zomerse theaterfestivals, bijvoorbeeld. Of door tóch eens dat uurtje later te beginnen ’s ochtends, nu het nog kan.

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter
Tags:
Geen reacties

Geef een reactie