TalentHub interview: Tineke Beunders

Talent moet je koesteren, vinden we in Brabant. Niet zo gek dus dat organisaties in de kunst- en cultuursector, de provincie Noord-Brabant en de vijf grote Brabantse gemeenten de komende jaren hoog inzetten op talentontwikkeling in de professionele kunsten. En wel met een unieke aanpak – TalentHub Brabant – die talenten ondersteunt vanuit een netwerk van ketenpartners uit de kunstdiscipline waarbinnen het talent zich ontwikkelt. Hoe denken de talenten daar zelf over? We vroegen het aan Tineke Beunders, poëtisch ontwerper met een passie voor verlichting. Begin 2019 werd ze geselecteerd voor talentontwikkelingstraject Design to Market.

– Geschreven door Iris van den Boezem

Tineke Beunders (1982) studeerde in 2008 af aan de Design Academy, waarna ze samen met Nathan Wierink ‘Ontwerpduo’ oprichtte. Vanuit hun studio ontwikkelen ze jaarlijks een nieuwe collectie interieur accessoires, meubels en verlichting. De mogelijkheid om met één druk op een knop de sfeer van een ruimte volledig te veranderen, en om elke plek te behandelen als een speelveld voor licht: dat is wat Tineke mateloos fascineert. 

Je bent cum laude afgestudeerd, en daarna maakte je meteen een vliegende start met Ontwerpduo, las ik.

“Zo kun je dat zeggen”, glimlacht Tineke. “Ontwerpduo begonnen we vanuit pure passie: wat we zelf mooi vinden, of interessant, daar gingen we mee aan de slag. Daardoor zijn onze ontwerpen niet perse probleemoplossend: kleur, sfeer en verwondering zijn eerder onze uitgangspunten. En dat liep meteen goed, inderdaad. We hebben nooit echt om opdrachten verlegen gezeten.

Tineke in haar element
Tineke in haar element

Toch besloot je om met Design to Market mee te doen.

“De keerzijde van vanuit passie ondernemen, is dat je niet altijd de tijd neemt om goed na te denken over de zakelijke visie waarmee je dat doet. Althans, dat geldt zo voor Ontwerpduo. We zijn er ingerold en we merkten gaandeweg dat het ondernemen ons erg goed past. Maar het kan dus  beter, vindt Tineke. “Ik kon niet meer in een paar zinnen uitleggen waar Ontwerpduo nu eigenlijk voor staat. Toen dacht ik: dit is niet goed. Als ik het al niet kan uitleggen, hoe moeten nieuwe klanten ons dan ooit vinden? Ergens rond die tijd raakte ik in gesprek met Jos Hardeman van Designforum en zij wees me op Design to Market.” 

Elementen in het creatieve process van Tineke
Elementen in het creatieve process van Tineke

Wat heb jij, als ervaren ondernemer, aan Design to Market? 

“Ik denk dat het in mijn voordeel werkt dat ik al ervaring heb. Als je net van de academie komt is alles nieuw, terwijl ik nu al meer richting heb”, zegt ze. Tijdens Design to Market werken alle deelnemers aan een businesscase. “Je case moet je valideren, steeds weer opnieuw: werkt het, is er eigenlijk wel markt voor? Diepgaand concurrentieonderzoek hoort daar bijvoorbeeld ook bij. Soms zijn er sprekers. Als ik een vraag heb over marketing, over sales of over wat dan ook – dan kan ik altijd bij de bedrijven uit het netwerk van Design to Market terecht. En elke week opnieuw presenteer je aan elkaar hoe ver je bent. Eerst was dat pittig, steeds maar weer je unique value proposition herhalen”, blikt Tineke terug. “Maar nu merk ik dat dat heel goed werkt. Geloof mij maar dat ik die visie van mijn bedrijf nu wél in twee zinnen kan pitchen.”

Geloof mij maar dat ik de visie van mijn bedrijf nu wél in twee zinnen kan pitchen.

Terwijl je met Design to Market bezig bent loopt je werk voor Ontwerpduo gewoon door. Als ik je zo hoor, dan kun je wat je leert meteen al goed gebruiken. Klopt dat?

“Ja, absoluut”, knikt ze lachend. Ze wijst op haar volle mailbox. “Om een voorbeeld te noemen: wekelijks krijgen we aanvragen voor beurzen binnen. Voorheen kostte dat veel tijd: aan ál die mails moest je aandacht besteden. Nu voor mij duidelijker is wie we zijn, kan ik dat soort keuzes veel sneller en makkelijker maken.”

Hoe ziet je toekomst eruit? 

“Best spannend: in oktober ben ik gestart ik met een nieuw bedrijf. Aptum heet het, wat zoveel betekent als aanpasbaar in Latijn. Klanten aandacht geven en iets maken dat écht met elke centimeter past bij hun wensen, dat vind ik ongelofelijk leuk om te doen. Dus dat is één deel van de toekomst”, zegt ze trots. “Verder hoop ik dat we in het vizier zijn bij een groot aantal goede interieurarchitecten, en dat zij ons kennen als dé maker en leverancier voor maatwerk in verlichting. En oja, mag ik dromen? Dan hoop ik ook dat over een aantal jaar in elke grote stad een lichtkunstwerk van ons hangt, op een mooie, publieke plek.” 

Design to Market is een talentontwikkelingsprogramma voor ontwerpers met focus op maatschappelijke relevantie, artisticiteit, innovatie en ondernemerschap. Het doel is dat talentvolle (tech) designers zich bij voorkeur in Brabant door kunnen ontwikkelen. Hiervoor creëert Design to Market een aantrekkelijke leer- en netwerkomgeving op maat, samen met partners uit zowel maakbedrijven als de gevestigde design community en met een brede kring van ambassadeurs bestaande uit financiële instellingen, ondernemers, (semi)overheden, ingenieursbureaus, designstudio’s en projectorganisaties.

Design to Market is een samenwerkingsverband van drie toonaangevende designinstellingen; Dutch Design Week, de Kazerne Foundation en Designforum. Meer informatie lees je op het platform TalentHub Brabant 

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter
Geen reacties

Geef een reactie