TON Talk, Trends, Ontwikkelingen en Nieuws #4

De populaire Trends & Ontwikkelingen die wij iedere dinsdag publiceren ken je natuurlijk al! Om jullie nog meer gevoel en diepgang te geven bij het laatste nieuws neemt documentalist Ton van der Linden jullie tweewekelijks mee langs de belangrijkste Trends, Ontwikkelingen en Nieuwtjes. Geheel in lijn met het thema goede voornemens bespreekt Ton in aflevering #4 van de TON Talk een aantal ontwikkelingen rondom de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Deze week bespreekt Ton de volgende onderwerpen:

Verkiezingsconferentie Cultuur & Gemeenten

Op 21 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen organiseert Kunsten ’92 op vrijdag 2 februari een verkiezingsconferentie over wat kunst kan betekenen voor gemeenten. Hoe kunnen kunst, cultuur en erfgoed bijdragen aan de lokale, eigen kracht van de gemeente en welke dilemma’s komen daarbij kijken? Op welke manier kan een gemeente zich onderscheiden en wat maakt een gemeente aantrekkelijk?

Ook verscheen er in het jubileummagazine van Kunsten ’92, in het kader van het 25-jarig bestaan, een artikel van Robbert van Heuven: De toon van de taal. In het artikel schets Robbert het vocabulaire dat sinds 1992 centraal staat in de dialoog tussen de cultuursector en de politiek. Hij signaleert het einde van het neo-liberale discours. Economische politiek wordt steeds meer vervangen door de identiteits- en cultuurpolitiek. En daar liggen kansen voor de culturele sector.

De jeugd heeft de toekomst

Het is belangrijk om jongeren en kinderen bij de culturele sector te betrekken. Steeds meer culturele instellingen hebben bijvoorbeeld kinderdirecties. Deze kinderdirecties zijn meer dan een ludieke pr-stunt, maar worden serieus gehoord. Martine Blijdorp, projectleider Kinderbestuur Museum Boijmans van Beuningen, zegt hierover het volgende:

“Volwassenen zitten al in een bepaald denkstramien. Kinderen hebben unieke en individuele gezichtspunten, ze zien hele andere dingen, houden je een spiegel voor en kunnen je echt even terugzetten. In het Boijmans wordt het kinderbestuur om advies gevraagd, ze hebben een publieke functie tijdens evenementen, ze draaien gewoon volledig mee in het museum.”

De cultuurconsument?

Cultuur moet volgens de consumenten bijdragen aan verandering. Het moet perspectieven veranderen of verbreden, mensen samenbrengen en meer begrip voor anderen teweegbrengen.

Beleving, experience economy: termen die de laatste jaren steeds vaker worden gebruikt als het gaat om entertainment en cultuur. Consumenten interesseren zich niet langer voor culturele producten, maar verlangen naar culturele ervaringen. Ze willen iets leren, iets ervaren dat hun leven verandert. Toch worden steeds meer activiteiten door consumenten gedefinieerd als culturele activiteiten, zoals street art, food festivals, filmbezoek en televisie kijken.

Tot slot

Vergeet niet in maart te gaan stemmen voor de gemeenteraad! Tot die tijd kan er eerst gestemd worden op het Talent van Brabant.

Elke dinsdag het culturele nieuws uit Brabant en de rest van Nederland in je mailbox? Neem dan een gratis abonnement op de mailservice.

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter
Geen reacties

Geef een reactie